De V-factor

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Nederland is op zoek naar dat kleine stukje meer dat mensen hebben om succesvol te kunnen zijn en dat hen doet slagen in hun vak. 'Hij is er voor in de wieg gelegd', zegt men vaak als het gaat over succesvolle mensen.

De V-factor

'Het moet al in je genen zitten', of: 'Je hebt er nu eenmaal talent voor'.

In de wereld van artiesten wordt gezocht naar de X-factor. Als je deze factor niet hebt kun je het wel schudden, zegt Idols- en X-factorjurylid Henk Jan Smits. En daarom doen duizenden amateurs, goedgelovigen en gelukzoekers massaal auditie om een kans te maken en te bewijzen dat juist zij die ene zijn waarnaar wordt gezocht.
De meesten worden echter rigoureus teruggefloten en finaal afgebrand, slechts een selecte groep mag een ronde verder nogmaals hun aankomende talent laten zien totdat uiteindelijk de winnaar overblijft die de trofee en roem in ontvangst mag nemen. Hij of zij heeft dan de X-factor.

Talent
Hoe zit dat eigenlijk in het bedrijfsleven? Ook daar geldt eigenlijk hetzelfde patroon, zij het dat er geen tv-programma's en andere uitgebreide media-aandacht aan wordt besteed. Iemand kiest op een gegeven moment voor een beroep of een bepaalde richting waarvoor hij denkt een zeker talent te bezitten of, in andere gevallen, waar hij zich geroepen voelt tot een bepaalde functie.
Zo zijn er gelukkig duizenden verschillende beroepen en functies waarin men uiteindelijk voor bepaalde en onbepaalde tijd zijn kansen tot succes kan uitbouwen. Men is tevreden, gelukkig en gemotiveerd. Maar men kan alleen maar slagen als de wil en overtuiging aanwezig zijn, waarbij vooral het basiselement – die zogenaamd 'factor' wordt genoemd – niet ontbreekt. Zo heeft men voor ieder vak een zekere factor nodig om tot een succesvol resultaat te kunnen komen.

Selecte groep
Hoe zit dat in sales? Moet je daar ook talent voor hebben? Moet je daarvoor ook over een zekere factor beschikken? Jazeker! Van het grote leger aan verkopers dat in allerlei branches werkzaam is, is er slechts een selecte groep die van nature over een dergelijke factor beschikt. Laten we het hier maar hebben over de V-factor.

Verkopen is een vak, al eeuwen lang. En ieder vak dient uitgeoefend te worden door vakmensen. Mensen die het verkoopvak, dat grotendeels bestaat uit performance en communicatievaardigheden, beheersen en open staan voor veranderingen, ontwikkelingen en leergierig zijn. Zich aanpassen aan omstandigheden en van nature mensen voor zich kunnen winnen.
Het verkoopvak is niet gebaat bij amateurs, gelukzoekers en goedgelovigen die na verloop van tijd niet de volgende ronde zullen halen en vrijwillig maar ook vaak gedwongen, moeten afhaken. Zij beschikken dan niet over de V-factor.

V-factor
Hoe herkennen we de V-factor als we die loslaten op verkopers?

Geloof, zelfvertrouwen, passie en charisma, maar vooral de kunst om op een natuurlijke menselijke wijze de ander als belangrijk mens te zien en dienovereenkomstig te behandelen. Zonder poespas, mooie beloften, holle woorden en trucs. De V-factor is nu eenmaal geen goochelshow.

Succes met úw V-factor en nog vele jaren plezier en succes in úw vak.

Herman Meijer
ORAVI

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,0
(5 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..