De klant moet niet te véél keuzes hebben.

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Hoe kunt u bereiken dat de klant bij alle keuzemogelijkheden makkelijk tot een beslissing komt?

 De klant moet niet te véél keuzes hebben.

Bij veel artikelen staat de klant tegenover een zó grote keuze dat hij moeilijk tot een beslissing kan komen.
Stel u maar de handel in tweedehands auto's voor: merken, grootten, kleuren, bouwjaren, kilometerstanden, prijzen enz. maken de keuze overweldigend groot.

Het beperken van keuzemogelijkheden
U kunt vaak een snelle beslissing bereiken door de keuzemogelijkheden te beperken. U legt dus terzijde wat niet voldoende belangstelling had. 
Of door een toespitsing: Voelt u meer voor een gedekte of een lichte kleur?
Of: Ik geloof dat deze drie u het meeste bevallen, nietwaar?
Of: Deze twee passen echt bij uw type. Welke vindt u zelf de mooiste?

Dezelfde situatie kan zich voordoen bij niet-tastbare zaken, bijvoorbeeld levensverzekeringen, verzekeringen tegen bedrijfsrisico's, waarvoor vele vormen van dekking bestaan.
De adviseur beperkt de keuzemogelijkheden door uit te gaan van de jaarlijkse of maandelijkse premie die de klant in gedachten heeft.

Tip
Door de keuzemogelijkheden voor de klant te beperken wordt het kiezen voor hem makkelijker.

(red.)

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,2
(5 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Lizette de Heij |  http://www.bonheur-en-auvergne.com

Het is uiterst belangrijk de wensen van de klant boven tafel te krijgen en het budget.In de makelaardij beperkt het de hoeveelheid panden en het is prima een huis te bekijken dat het niet is, maar zo de minpunten duidelijk te krijgen.Tijdens een huizenzoektocht veranderen de wensen vaak en luisteren is een schone zaak.

Alber Prins |  http://apcoaching.nl

Doormiddel van de motieven van de klant een selectie te maken is prima.
Maar ook als je vrij zeker weet met welk persoonstype je te maken hebt , ben ik van mening dat de opmerking.
(Deze twee passen echt bij uw type) wel heel erg gewaagd is.
Denken mag wel en inspelen op de specifieke eigenschappen van het persoonstype lijkt mij een betere oplossing.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..