Reacties
Jan
Heel heel heel erg old school. Werkt goed als je op de markt staat maar een professionele inkoper gaat rollend over de vloer als je deze techniek gebruikt.
Jan: inderdaad ontzettend 'old school'. Je hebt ook helemaal gelijk wanneer je zegt dat een professionele inkoper dit gedrag onmiddellijk doorziet.
Zo is het met veel tips voor op deze site. Ze zijn bedoeld voor...? Eh, um...? Degene voor wie zij bedoeld zijn. Denk in dit geval bijvoorbeeld aan een verkoper die op de particuliere markt opereert.
Anderzijds heeft het ook te maken met de manier waarop je dit brengt. Wanneer het goed in het gesprek past en op een natuurlijk manier wordt gebracht, zou zelfs die professionele inkoper kunnen denken 'zo die weet tenminste hoe hij de deal dichterbij brengt'.
Johan
Het doet mij denken aan mijn studietijd en een bijbaantje in een café in Maastricht. Als mensen koffie bestelden, vroeg ik steevast of ze daar Rijstevlaai of Kersenvlaai bij wilden. Verbazend om te zien hoeveel mensen dan keurig een stukje vlaai uitkiezen. Het kost dan moeite om een stuk vlaai af te slaan.
Het luistert echter zeer nauw. De keuze tussen vlaai of een tosti werkt niet.
Zo is het ook voor een vekoopgesprek bij een de doorgewinterde inkoop professional. Op het juiste tijdstip, met de juiste toon, de juiste keuze voorleggen brengt je wel degelijk dichter bij een deal.Maar het moet wel logisch blijven.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|