Overtuigingskracht en afstemmen

Let op je lichaamstaal tijdens de verkoop!

Overtuigingskracht en afstemmen
Er zijn mensen die denken dat iemand met een 'vlotte babbel' automatisch ook een goede verkoper is. Toch zijn woorden alleen meestal niet voldoende om goede deals af te sluiten. Om iets te kunnen verkopen moet je er voor zorgen dat je je afstemt op de klanten en een relatie met hen opbouwt. Voor een verkoper is daarom behalve verstand van zaken en goede woordkeus ook kennis van lichaamstaal van groot belang.

Een goede verkoper straalt overtuigingskracht uit.
Hij laat merken dat zijn product goed is en de moeite waard om te kopen. Hij verstaat de kunst om zich in te leven in de ander en kiest de juiste momenten, de juiste gebaren en de juiste toon om aan de klant te laten weten dat hij betrouwbaar is. Zijn benadering is persoonlijk. Hij kan duidelijk maken, dat zijn product niet alleen goed is of goedkoop, maar dat het ook past bij deze klant.

Afstemming is belangrijk!
Om klantgericht te kunnen werken wil je als verkoper graag iets over je klant weten. Daarvoor hoef je hem geen enquêteformulier te laten invullen, maar hem alleen te observeren en conclusies te trekken uit hetgeen je waarneemt. Door de houding van de klant, de gebaren die hij maakt, zijn gezichtsuitdrukking en zijn blikrichting, kun je veel over hem te weten komen. Als je daar je eigen lichaamstaal afstemt, is de basis van een succesvolle deal gelegd.

Welkom ontvangst
Als er klanten bij je binnenkomen in de zaak, moet je er voor zorgen dat ze zich op hun gemak voelen. Veel mensen vinden het onprettig om bij binnenkomst meteen overvallen te worden door een verkoper die hen iets opdringt. Nederlanders staan zelfs internationaal bekend als een kijken-kijken-niet-kopen-volk. Zeker als het om grote aankopen gaat zoals een keuken, meubels of een auto, maar ook bij de aankoop van kleding, willen de meeste mensen graag even rondkijken. Het is prettig als je hen hiertoe vriendelijk uitnodigt. Soms is hiervoor een vriendelijke glimlach en een uitnodigend gebaar met een open handpalm al voldoende. Door deze uitnodiging voelt de klant zich gezien, maar toch vrij om rond te kijken.

Persoonlijke benadering
Terwijl de klanten rondkijken kun je hen goed in de gaten houden. Let op waar ze naar kijken en hoe ze met elkaar spreken. Hierdoor krijg je in de gaten waar hun interesse naar uit gaat en wie van hen vermoedelijk de belangrijkste stem in de aankoop zal hebben. Op deze persoon kun je je later wat meer richten. Op een gegeven moment zullen de klanten langer op een bepaalde plaats blijven. Je ziet dat ze zich ook meer beginnen te verdiepen in details. Bij een keuken zullen ze bijvoorbeeld lades opentrekken of de kraan uitproberen (het zou trouwens leuk zijn als die het ook doet!). Bij auto's zullen ze plaatsnemen achter het stuur, alsof ze meteen willen wegrijden. (plaats de voorkant van de auto dus liever niet tegen een blinde muur!). Nu is ook het moment aangekomen om hen voor een tweede maal te benaderen.

Je kunt beginnen met een opmerking te plaatsen over de interesse die je zojuist bij hen hebt bemerkt. Verder kun je hen wat vragen stellen over hun wensen, hun oude auto of keuken en over het gebruik. Let er op hoe ze kijken als ze over je vraag nadenken. Als ze omhoog kijken zijn ze vermoedelijk vooral op beelden ingesteld, als ze zijwaarts blikken zijn ze meer op geluiden gericht en als ze naar beneden kijken, zijn het gevoelsmensen. Hiermee kun je bij je verkoopgesprek rekening houden.

Frank van Marwijk
Lichaamstaal.nl

Frank van Marwijk

Frank van Marwijk
Frank van Marwijk is gespecialiseerd in lichaamstaal. Hij is oprichter van Lichaamstaal.nl en Bodycom, een training- en adviesbureau op het gebied van lichaamstaal / non-verbale communicatie.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Lichaamstaal, Overtuigen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,5
(2 stemmen)
Reacties

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..