Afsluiten in een gesprek

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

De gespreksafsluiting is bepalend voor de vraag of de order binnen komt of niet. Waar moet u vooral aan denken?

Afsluiten in een gesprek

Het gebeurt vrij vaak, je komt terug van een gesprek en terug in de auto realiseer je je dat je eigenlijk geen duidelijke afspraken hebt gemaakt over het te voeren vervolgtraject. Je hebt een leuk gesprek gehad, had een goede klik maar eigenlijk was het gesprek net te gezellig.

Hoe kunt u dit soort situaties voorkomen? Door een duidelijke lijn in uw gesprek te hebben en daarin is de afsluiting van het gesprek van groot belang. Hierin legt u namelijk vast wat het vervolgtraject zal zijn.

Afsluittips

  • Vraag aan uw gesprekspartner wat hij/zij van het gesprek vond en of het gesprek aanleiding is om bijvoorbeeld een nieuwe afspraak in te plannen, een offerte uit te brengen, meer informatie toe te sturen etc. Het kan ook zijn dat de persoon aangeeft dat het een plezierig gesprek was maar dat hij/zij geen gebruik zal maken van uw product of dienst. Achterhaal waarom en probeer ook dan weer een aanleiding te vinden voor een vervolgactie.
  • Overleg samen met uw gesprekspartner wat de volgende stap wordt, wie deze uitvoert en wanneer deze uitgevoerd wordt. Bijvoorbeeld; de klant levert u binnen een week meer informatie aan zodat u aan de hand daarvan een offerte op maat kunt maken. U zorgt ervoor dat deze offerte binnen twee dagen na aanlevering van de informatie naar de klant verstuurd wordt. De klant geeft u binnen een week een terugkoppeling op de offerte. Zorg er wel voor dat u in de lead blijft.
  • Sta stil bij de volgende zaken als u een offerte mag uitbrengen: budget, termijn, wie is tekenbevoegd en uiteraard wat er in de offerte komt te staan. (Een offerte mag nooit een grote verrassing zijn!)

Tip
Stel altijd tot slot de vraag of uw gesprekspartner nog vragen heeft.

Marije Sluis
The Sales Agency

Vladan   Soldat

Vladan Soldat

Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,8
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Sjaak de Vries

Simpel, remember ABC... Always Be Closing!

Van Dorp

je kunt dit ook van te voren doen, hoef je het achteraf niet te vragen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..