Een dagje uit, of echt op cursus?

Zelfs de meest doorgewinterde verkoper gaat af en toe op cursus. Om nieuwe inzichten te krijgen, een nieuwe methodiek te leren, of om z'n productkennis op te frissen. Hoe kunt u meer uit uw trainingsbijeenkomsten halen?

Een dagje uit, of echt op cursus?

Suggesties 
  • Besluit van tevoren wat u nodig heeft om te leren (om bijvoorbeeld een bepaald product juist te verkopen) en kies dán een trainingsprogramma ... niet andersom. Zo investeert uw bedrijf op een doelgerichte manier, zo vermijdt u verveling!
  • Sta stil bij de werkelijke tijd die u aan het programma dient te besteden. Kunt u het zich echt permitteren om drie aaneengesloten dagen of drie woensdagen achter elkaar 'uit de lucht' te zijn voor uw klanten? Houd ook rekening met uw reistijd (zeker als de training in het buitenland plaatsvindt) en de storing in uw privéleven (komt het gelegen terwijl uw vrouw op het punt van bevalling staat?).
  • Overweeg de kosten: cursus, accommodatie, 'verloren' contacttijd bij de klanten, reiskosten ... en of deze opwegen tegen de verwachte resultaten. 
  • Wees op tijd op de trainingslocatie. Zo kunt u rustig het lokaal vinden, een voor u juiste plek uitkiezen, zo kunt u ontspannen aan de trainingsdag beginnen.
  • Overnacht van tevoren indien nodig om de ochtendfiles te vermijden. U kunt lekker uitslapen, in alle rust ontbijten, en u vermijdt daardoor de vretende onzekerheid van 'haal ik het op tijd?'.
  • Vermijd de verleiding om deze dagen te beschouwen als een gelegenheid om eindelijk die verslagen te lezen, of stukken af te werken.
  • Weersta de verleiding om uw Blackberry aan te laten staan, het kantoor te bellen tijdens de pauzes en uw e-mails steeds te checken. In plaats daarvan, benut de tijd om te netwerken, om de handout door te nemen, en om te praten met de opleider/trainer.
  • Onthoud meer van wat u hoort en meemaakt door concrete actie te ondernemen om zo snel mogelijk na de training de nieuwe inzichten of vaardigheden in de praktijk te brengen. Voorbeeld: na een seminar over time management, kijk of u beter gebruik kunt maken van de beschikbare software in uw computer, en stel doelen voor de volgende 3 maanden.
  • Deel uw nieuwe kennis met uw baas en collega's. Roep iedereen bijeen bij de lunch of borrel, en presenteer wat u heeft geleerd. Laat vooral zien wat de voordelen zijn van deze training, wat het oplevert voor u en uw bedrijf. Zo controleert u wat u heeft begrepen, zo verantwoordt u uw afwezigheid tijdens de trainingsdagen, zo profileert u zich op een positieve wijze. Verder vergroot u de kans dat de baas uw volgende trainingsverzoek honoreert; hij ziet immers dat u zich daarmee opwaardeert.

Conclusie
Training is een meer complexe zaak dan meestal gedacht wordt. Wanneer u bewuster handelt, haalt u veel meer rendement uit een cursus voor zowel uzelf als uw bedrijf.

David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Ja, de kracht van een training van jou heb ik heel duidelijk ervaren, David.
Ook ik voelde rond 2002 van te voren wat ik nodig had om te leren. Al kon ik het niet precies onder woorden brengen. Niet als cursist of deelnemer van jouw training, maar nota bene als gastvrouw. In het Bilderberghotel waar jij, David, destijds trainingen verzorgde, kreeg ik het programma onder ogen en voelde een sterke innerlijke bevestiging dat dit was wat ik nodig had: het ging over angst en verlangen.
Tijdens de pauze heb ik een stapeltje handouts van je gekregen.
Ik ben nog vaak verwonderd en ontroerd dat jij op deze bijzondere manier op mijn levenspad bent gekomen en meemaakt dat mijn leven zó vernieuwd mocht worden.
Later was mijn eerste vraag aan jou: 'Hoe heb je het voor elkaar gekregen om zó succesvol te worden?'
Door jouw antwoord heb je me mijn EIGEN waarheid laten ontdekken. Door jouw liefdevolle, onvoorwaardelijke ondersteuning en begeleiding heb ik mogen ontdekken WIE IK BEN. Ik voel me inmiddels heel succesvol! En ben nog steeds intens blij met jou, je zorgzaamheid én je waardevolle, oprecht gemeende opmerkingen.
Ik ervaar ons contact als een groot voorrecht.

:) Els

Dank je, Els, voor je hartverwarmende reactie ofwel onthulling.
Ja, het is duidelijk dat onze ontmoeting jou op jouw weg heeft geholpen ... net zoals IK op mijn weg geholpen werd en wordt nog steeds door de talloze bijzondere ontmoetingen die ik heb (gehad) op mijn pad.
Iedereen is potentieel een 'master' die een ander kan helpen op zijn/haar weg.
In 'De Celestijnse Belofte' staat mooi beschreven hoe iedereen die we tegenkomen een 'boodschap' voor ons heeft. Het ligt aan ons om er open voor te zijn, om deze te ontvangen en er iets mee te doen.
Mijn trainingen zijn begonnen als 'presentatietrainingen', maar gaandeweg werd het me duidelijk dat de kern eerder 'bewustwording' was. Immers, een training waar IK niets van leer, is een bijeenkomst zonder ziel en bezieling ... Ik zorg er voor dat ik altíjd iets meeneem in MIJN voordeel.
Wie is dan de leraar en wie de leerling?!

Hartegroet,

DAVID

Om meer uit een training te halen kan ik bovenstaande suggesties van harte aanbevelen.
Het is zeer helpend om ontspannen en volledig aanwezig aan een training te beginnen.Uit ervaring weet ik dat het de bewustwording vergroot en dat is waar uiteindelijk alle trainingen over gaan.
Als trainer en coach beveel ik mijn vriend en collega van harte aan.David ik waardeer je oprechte belangstelling voor je medemens en je open en frisse kijk op de kansen die het leven biedt. Ik dank je dat je op mijn pad bent gekomen …

Hartegroet,

INDRA VISSER

Ook dank ik jou, Indra, voor JOUW liefdevolle en oprechte waardering ... zowel voor mij persoonlijk als voor mijn benadering van training en van de mogelijkheden die iedereen in zich heeft ... al zijn ze weliswaar verborgen - net zoals een eikel de grote eik in zich verbergt.
Ik houd ervan om me te ont-wikkel-en, en anderen te helpen met HUN ont-wikkel-ing, op HUN ont-dekkings-tocht.
Zo'n reactie (op mijn artikel en op mijn zijn) bevestigt me en voedt me op mijn weg.
Heerlijk!

Een liefdevolle groet,

DAVID

Edwin Grim |  http://www.dogatti.eu

Enerzijds is het bekend dat bijscholing in het algemeen een goede investering is. Anderzijds is het volgen van cursussen een kostbare aangelegenheid. Vooral als je dit alleen maar doet omdat je werkgever het aanbiedt en omdat het goed staat op je CV. Vooral het delen van de opgedane kennis moet niet onderschat worden. Je collega’s hebben waarschijnlijk een tandje erbij moeten zetten omdat jij afwezig was.

David, je tips zijn bijzonder waardevol en praktisch erg bruikbaar. Je maakt voor mij een onderscheid tussen moeten en willen leren.

Veel dank voor dit inzichtrijke commentaar, Edwin.
Je biedt een heel andere invalshoek, stof tot nadenken.
Ik waardeer je moeite!

Hartegroet,

DAVID

Chuck van Eekelen

Hallo David,

In een heel grijs verleden hebben een aantal van mijn collega's het voorrecht mogen smaken om een meerdaagse training van jou mee te maken. Zelf kon ik maar 1 dagdeel aanwezig zijn. Mijn collega's zijn stuk voor stuk gegroeid. Niet alleen voor mijn bedrijf destijds, maar vooral als "hele" mensen. Ik ben er van overtuigd dat een goede training een cadeau is waar je je hele verdere leven profijt van kunt hebben.
Persoonlijk heb ik jou op vele manieren mee mogen maken en leren kennen. En in elk contact zit wel een leermoment.

Voor hen die twijfelen: STOP ! Gewoon doen! Een dag met David is een sprong vooruit. Het enige wat nodig is, is oprechte wil, bereidheid tot openstaan voor nieuwe of andere inzichten en energieke, participerende inzet.

Ik hoop dat je nog lang boodschappen voor me hebt David, voorlopig zou ik je nog niet willen missen in mijn leven.

Greetinx,
Chuck

Wauw - weer een bijzondere reactie op dit artikel, en weer een 'uit het (verre) verleden'!
Ik voel me bevoorrecht, Chuck, dat je zoveel moois schrijft.
Ik voel me gezien in wat ik met mijn werk wil beereiken, wat ik teweeg wil brengen ...
Dank je, Chuck, van harte bedankt!

DAVID

Sjoerd

Beste David,

Prachtige suggesties, stuk voor stuk waarheid! Wij kennen elkaar nog niet zo lang, hebben elkaar pas op 1 gelegenheid mogen meemaken. Wat me opvalt als ik dit artikel lees, is dat er blijkbaar nog altijd mensen en bedrijven zijn, die onzorgvuldig omgaan met de behoeftebepaling en invulling (zowel organisatorisch alsook onder deelnemers) van een training. Dat gegeven vindt ik verbazingwekkend... Tijd is een kostbaarder wordend goed waar iedereen effectief mee om wil gaan. Daarnaast kan een training de onderscheidende factor tot succes zijn. Dus zowel in organisatorische zin alsook in de praktische invulling (de deelname) moet je bewuste keuzes maken om het maximale rendement uit een training te kunnen halen.

Ik noem het oneerbiedig 'open deuren', maar zetten we de blackberry bij de klant aan tafel ook aan? Zijn we bij de klant ook te laat of weten we de weg niet? Gaan we bij de klant ook de deur uit zonder het gesprek te vervolgen met concrete acties? Betrekken we onze collega's ook niet als er voor onze klanten wat gedaan moet worden? Allemaal NEE's als je het mij vraagt...

Kortom, als we het voor onze klanten kunnen, vanuit de investering die ten goede komt aan het bedrijf waarvoor we werken, waarom zouden we het dan voor een training niet hoeven doen, vanuit de investering die in eerste instantie ten goede komt aan jezelf?

David, absoluuty een goede lijst met suggesties, jammer dat er nog mensen zijn die blijkbaar nog geen of te weinig oog hebben voor deze basale zaken.

Hartelijke groet,
Sjoerd

Wat ben ik blij met deze aanvulling, Sjoerd!
Je geeft voorbeelden die ik met plezier ga verwerken in een vervolgversie van dit artikel.
Ik krijg zeker de indruk dat wat ik heb geschreven JOU gaat helpen bij het kiezen en organiseren van training binnen je bedrijf, en het op de juiste manier voorbereiden van de deelnemers.

Hartegroet,

DAVID

Rob van Pel

Hi David,

zoals ik ook in mijn mail had gemeld hierbij een suggestie voor aanvulling op je rijtje logische, duidelijke, waardevolle tips die zo vaak veronachtzaamd worden

Hug
Rob

Rob van Pel

en hier dan de bedoelde zin, sorry


"bedenk vooraf op welke wijze je ervoor gaat zorgen dat je de geleerde stof in de praktijk blijft brengen en je niet terugvalt in oude routines"


Kijk, daar hebben we allemaal wat aan, zo'n aanvulling!
Dank je, Rob, ik wou dat ik dat zelf had bedacht om mijn artikel nog beter te maken.
Het is inderdaad zaak om zo snel mogelijk het geleerde in de praktijk te brengen.
Een van de beste manieren is om een korte bijeenkomst te organiseren met collega's die NIET op de cursus zijn gegaan, en om hen erover te vertellen, en om hun vragen te beantwoorden. Ze kunnen er immers ook baat bij hebben!

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..