Vaak beschouwen bestaande relaties zichzelf op een beurs als oude bekenden. Ze willen in de beurspresentatie van hun leverancier de bevestiging hebben dat ze bij een topbedrijf kopen. Eigenlijk zien zij zich als een van de belangrijkste relaties. Ze willen herkenning en erkenning. Toon daarom uw hartelijkheid, gastvrijheid, respect en gepaste dankbaarheid. Maar soms overdrijven klanten en blijven ze bijvoorbeeld uren hangen op de stand. Een aantal tips om hiermee om te gaan zijn:
• Laat u wegroepen door een collega, om te helpen bij een andere klant en vraag hiervoor begrip aan uw klant. Speek van tevoren af hoe u dit gaat aanpakken.
• Maak duidelijk dat u het gesprek interessant vindt en graag langer wil doorpraten op een ander moment. Bijvoorbeeld tijdens de borrel aan het einde van de beursdag.
• Maak een bezoekafspraak om bij de klant langs te komen om verder te praten en biedt een “goody” aan.
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, ..
meer..