Reacties
Ger
Harro, iedere verkoper die zegt nimmer een leugentje gebruikt te hebben doet het nu wéér. Al ging het over de reden van te laat komen ("Had m'n auto uitgeleend...zat vanmorgen het CD'tje van Frankrijk nog in de navigatie")
Als je het laat bij "een verteerbare weergave van de waarheid" dan blijft het tenminste bij de waarheid. Het is vaak belangrijker om te bepalen wat je NIET zegt dan wèl. What's new?
Beter: “Het spijt me van de tijd, ik hoop dat je ondertussen wat werk hebt kunnen doen, ik heb me vergist in het verkeer en achteraf gezien ben ik gewoon te laat vertrokken”.
Als je er voor kiest de schuld te nemen bespaar je een ander de moeite om je de schuld in de schoenen te schuiven en ben je vaak veel eerder sámen naar een oplossing op zoek.
Heel verfrissend als een fout wordt toegegeven vóórdat er om gevraagd wordt. Ben je vaak toch anders dan een ander.
Toegegeven; de mensen die dit onderschrijven zijn stuk voor stuk al eens in zo’n wak gereden. Ook al konden ze goed schaatsen en voelden ze zich thuis op het gladde ijs….
Prima reminder op z’n tijd!
Groet, Ger
Ger
PS
Wat is erger dan van anderen te verlangen dat men voor jou gaat liegen...?
Hans Seneca
Jammer alleen dat de waarheid niet bestaat.
Gaat het niet meer om 'oprechtheid' , 'wat is het doel?' en 'wat bereik ik met het antwoord'?
Alleen maar de waarheid kan ook meer schaden dan goed doen? Heeft niet iedereen weer een ander antwoord (in dezelfde situatie) en wat is dan de 'waarheid'?
(En nu verdedig ik niet de vette leugen, die is natuurlijk niet goed te praten)
Wat is er zo moeilijk aan gewoon de waarheid zeggen. Op de lange termijn krijg je er een beter contact met de klant door en je hoeft inderdaad minder te onthouden met als extra voordeel (of bonus) een goede nachtrust.
In mijn optiek moet je altijd de waarheid vertellen. Ik zou alleen nooit collega's de schuld geven. Als bedrijf doe je de business samen. Er is een fout gemaakt en de consequenties daarvan zul je als bedrijf moeten nemen. Over het algemeen geeft dat een heel lange klantbinding.
Piet Sleurink heeft daar natuurlijk groot gelijk in. Naar de klant toe heeft niet een bepaalde persoon de fout gemaakt (tenzij je het zelf bent) maar de firma.
jan reijnders
liegen is het zelfde als van een glijbaan af gaan: het gaat altijd naar beneden, m.a.w. gewoon vertellen zoals het is. Men kent u toch. De volledige verantwoodelijkheid nemen en excuseren en denken in oplossingen.
Karel
Als je vindt dat je er keihard over moet liegen, dan moeten de feiten m.i. wel heel erg zijn.
Ervaring leert namelijk dat klanten, zeker zulke waar je een beetje een relatie mee hebt, toch wel wat gedogen. Uitzonderingen vormen de regel, wel te verstaan.
Als je toch keiharde smoezen nodig hebt, ben je - jijzelf of je organisatie - dan is de reden dat je eigenlijk zó slacht bezig bent, dat zelfs die smoezen maar een pleister op een houten been zijn.
De hoogste tijd voor een heel grondige aanpak.
Ik sluit me aan bij Piet Sleurink. Zonder twijfel: altijd de waarheid.
"Kleine kinderen mogen niet jokken, accountmanagers wel" - helaas is dit voor velen een herkenbaar 'gezegde'...
liegbeest
heey beste mensen. ik heb deze site niet helemaal doorgelezen maar ik moet ergens mij verhaal kwijt. Dit slaat helemaal nergens op om het op deze site te zetten. ( denk ik ) maar ik heb tegen mijn beste vriendinnen gelogen. omdat ik erbij wilde horen. ik weet niet zo goed wat ik moet doen. ik heb gezegd dat ik iemand kende een jongen die ik leuk vond. ik heb smsjes vervalsd en heb een msn account aangemaakt voor hem. Heel verhaal. Maar hij en ik hebben dus verkering gekregen. Maar hij bestaat dus niet. Verzonnen door mijn fantasie zodat ik erbij hoor. Maar nu gaan al me vriendinnen op me hyves vertellen van gefeliciteerd en mijn naam hartje zijn naam. Alleen ik ben bang dat mijn familie erachter komt en dan gaan ze vragen waarvan ik hem ken maar hij bestaat niet eens. Wat moet ik doen?????
rudy
Gouden regel:
Als je altijd de waarheid verteld hoef je nooit iets te onthouden.
Zomer
Als je één keer een leugen verteld, moet je later ALTIJD nadenken. Het risico dat inderdaad het ware verhaal boven water komt is altijd aanwezig. De waarheid vertellen kan/zal pijn doen. Vertel de waarheid en je kan elkaar weer recht in de ogen kijken. Dat is volgens mij de basis voor iedere goede relatie zowel zakelijk als prive!
John Tetteroo
Tja, ik was geen account manager maar wel jaren een klantenservice medewerker.
Ik heb zo enorm veel klanten gesproken met problemen. Van iets simpels tot zeer moeilijk of onprettig. Samen met nog een paar honderd collegea beantworden we vragen zoals. De telefoon doet het niet. Waar blijft de simkasrt. Die telefoon is alweer stuk.
Wij waren het opvangnet voor de afdelingen, incasso, verkoop, reparatie, simkaart en abonementen.
En je wil niet geloven hoeveel leugens er verteld werden en nog worden. Waarom niet gewoon de waarheid. In het systeem werd wel veel gelogd en wist je welke ...smoes er gebruikt was. M aar uiteindelijk moest er iemand met de billen bloot.
Ok ik heb ook wel eens de bezorgers van de post de schuld gegeven, leverancier verwijt dat ze de vraag niet aan konden. Terwijl de werkelijkheid was dat ze vergeten waen de order van de klant door te zetten.
Maar ik vertelde veel liever de waarheid, o.k. Boze klant. Nou lekker af laten koelen. Het probleem zo snel en zo goed mogelijk oplossen en dan de klant bellen om te vragen of het allemaal verder naar wens is gegaan.
Het uit eindelijke resultaat was dat ik klanten binnen hield, vak kaarjes kreeg van de klant. Enik elke dag fluitend naar het werk ging en heerlijk rustig sliep.
Aftersales is nog belangrijker dan sales, waarom?
De klant onthoudt de Service en niet de prijs.
Je mag iets duurder zijn of net zo duur als de colega bedrijven echter is je sales en aftersale een goed lopende machiene dan komen de klanten terug.
In mijn ervaring is het verdraaien van de waarheid een goede manier om je klantrelaties en zaak langzaam het graf in te helpen.
Indien correct en vriendelijk gecommuniceerd, zullen de meeste begrip hebben voor een fout, menselijke fouten...
Koert Wijnands
Aan Liegbeest,
Aangezien je de vraag gesteld hebt, weet je het antwoord ongetwijfeld diep in je hart ook.
Bovendien is de waarheid vertellen nu een prima test om te kijken wat je vriendinnen zijn.
Een bekend gezegde luist: "Wie zijn brillen brandt, moet op de blaren zitten".
Sterkte,
Koert
'Eerlijkheid duurt het langst' is het bekende spreekwoord. Dus dat geldt ook in de verkoop. Het liefste wil je als verkoper van tevoren weten dat iets misgaat en dus proactief de klant benaderen en eerlijk vertellen wat er aan de hand is. Dit heeft als voordeel dat je de smoezen niet hoeft te onthouden. En als je de klant toch aan de telefoon hebt, kun je hem meteen ook inschakelen om te kijken hoe je het probleem oplost. Vaak wordt de soep niet zo heet gegeten als 'ie wordt opgediend.
Hoe moeilijk het ook is, het verdient toch aanbeveling om altijd de waarheid te zeggen. Dan is die klant maar pissed-off, hij waardeert wel je eerlijkheid. En dat is blijvend.
Harm
Bedankt voor het verhaal.
Zelf ben ik ook voorstander voor de waarheid. Als mijn sup supplier een vertraging heeft waardoor wij te laat moeten leveren, vertel ik dit eerlijk aan mijn klant.
Dit werd mij niet in dank afgenomen door een collega. Volgens hem gaat de klant nu denken dat we niet meer 'in control' zijn.
De klant weet echter dat we bewust gekozen hebben voor sub suppliers, zodat het product goedkoper wordt.
Zelf blijf ik de klant de waarheid vertellen. Liever dit dan een smoes verzinnen waarom het zoveel vertraging oploopt of helemaal geen reden opgeven, want zonder een goede reden, krijgt de klant ook weinig vertrouwen in ons.
Interessant artikel, ben benieuwd waar het toch aan kan liggen.
Inderdaad René, dat is de waarheid (haha) als een koe.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|