Reacties
Gert-Jan
Superverhaal, ben nu geïnteresseerd of dit echt is gebeurd... Ik herken het wel, op een beurs mensen kwalificeren obv kleding doen veel mensen, net als ik. Je gevoel wil toch de mensen in pak spreken.. Hetzelfde als ik bij een verkoopgesprek binnen kom in mijn hawaii-shirt en korte broek > wat is de 1e indruk??
Harro Willemsen
Ik heb verhaal uit eerste hand opgetekend en alleen wat stylistische aanpassingen gemaakt. Het verhaal komt van een sales manager, toen ik hem vroeg naar zijn meest grote commerciele flater ooit. We hebben er toen hartelijk om gelachen, maar destijds had de sales manager echt een groot probleem. 10 miljoen (gulden) maakte wel het verschil tussen een redelijk en een fantastisch boekjaar voor zijn bedrijf.
groeten,
Harro
Diego IJzerman
Een mooi verhaal en ik herken de gevaarlijke aannames..
Het is een artikel dat ons weer scherp zou moeten houden.
Groeten,
Diego
Davy
if you ASSUME you make an ASS out of U and ME
Christian van Ekeris
Dit is een bekende anekdote, alleen zijn de variabelen steeds anders. Het wordt veelal gebruikt als anekdote om aan een klas cursisten van een salestraining te leren dat je een potentiële klant nooit aan zijn of haar kleding en/of voorkomen moet inschatten. De anekdote ken ik van de grote CEO die met zijn gehaakte trui in een oudere Honda Civic van zijn vrouw of zoon naar de Mercedes dealer ging en hij door een verkoper met een GSM aan het oor werd doorverwezen naar de occassions. De rest van het verhaal laat zich raden.
Harro Willemsen
@Christian
Ik heb als cursist op vele verkooptrainingen een zelfde soort verhaal gehoord, meestal in de sfeer zoals je beschreef (man koopt dure auto). Toch wil ik aantekenen dat dit verhaal geen broodje aap is en echt is gebeurd (met zoals eerder opgemerkt, wat stylistische aanpassingen)
groet
harro
El Pastoor
Mooi, verhaal!Mijn broer heeft zo iets weleens gehad bij een bank!!!!Het was een erg hete dag en hij was gekleed in een zomeroutfit op zijn vrije dag.Hij had heel veel geld in depot staan en wilde een ander huis kopen.Hij werd beoordeeld op zijn kleding en er was geen interesse bij die bewuste bank!Uiteindelijk is hij bij een andere geslaagt!Niets is wat het lijkt!!!met vriendelijke groet, EL
Eduard vd Horst
leuke en waardevolle anecdotes. Dus wij zijn er met z'n allen achter dat het 'oordelen op uiterlijk' van onze kant kostbare gevolgen kan hebben.
Betrekken we dit ook op de mens achter de inkoper? Die doet (misschien alleen op z'n mindere dagen) niet anders, ook wij worden ingeschaald.
Ooit als groothandelaar in spijkerbroek de weg opgegaan en menig inkoper spontaan aan het luisteren en vertellen gekregen door niet aan het profiel van de 'verkoper' te voldoen maar aan het profiel van de harde werker. Ook niet die aanhanger om de hoek parkeren maar gewoon zeggen dat je net wat display-materiaal bij een relatie hebt gebracht onderweg ernaartoe (want je handelt zo veel mogelijk persoonlijk af om er zeker van te zijn...etc.).
Mijn punt": Het is een tool.
Ik heb geen do's of don'ts, alleen de wetenschap dat je het kunt gebruiken als gereedschap bij je wens om op een bepaalde manier 'binnengelaten' of 'gezien' te worden.
gr.
Eduard
Jacques
Geen broodje aap. Toen ik (inderdaad!)in het grijze verleden autoverkoper was, kwam er een jongeman binnen die door mijn collega werd getaxeerd als "niet goed voor een verlopen tramkaartje". Binnen een half uur verkocht ik de man een nieuwe auto. Nu werk ik o.a. als mystery visitor bij een automerk in het hoge segment. Meestal ga bezoek ik die netjes casual. Toch werd ik recent nog benaderd op een manier van "kun jij dat wel betalen jochie". Gelukkig is dat een uitzondering.
Groeten,
Jacques
Franky Degener
leadqualificatie is buitengewoon belangrijk, iedere bezoeker van de stand, die niet bekend is bij het salescorps, is een suspect en kan door gerichte vraagstelling een gedoodverfde prospekt worden.
Enkele vragen:
-wat is de reden dat u de beurs bezoekt?
-Wat zijn uw wensen?
- Hoe zijn uw ervaringen tot nu toe?
- Hoe kan ik u van dienst zijn?
Goed verhaal!
De aanname is de moeder van alle (sales) blunders.
Lionel Ritchie vertelde ooit bij het Engelse TV programma Top Gear, dat hij na zijn eerste succes een Mercedes wilde kopen voor zich zelf en nog zes voor zijn zes medewerkers/bandleden. De dealer sprak hem aan met: "Sunny". Uiteindelijk is het in Amerika vrij ongebruikelijk dat een jonge, onbekende, zwarte jongen een Mercedesdealer binnenstapt. Nadat hij zijn wens kenbaar had gemaakt, kostte het hem moeite de verkoper de bank te laten bellen. Nadat hij dat had gedaan en terug kwam, was het ineens: "Mr. Ritchie".
Die was nog net op tijd.
Dit is geen broodje aap verhaal, ik heb het hem zelf horen vertellen.
Bedankt Koert voor je reactie. Het fragment is op YouTube te bekijken: http://www.youtube.com/watch?v=c0uzZ5a0DVQ
Vanaf 1:20 begint het verhaal...
groet
harro
Dejong
Geweldig, als je eerst met gewone kleren een auto bekijkt wordt er ook zo gedaan...
Ff verkleden en als een blad aan de boom omgedraaid...
Vertel dan dat je net een nieuwe auto kocht bij de oncurrent .... Die had geen probleem met vrije tijd kleding ..
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|