Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam?

Hoe stevig staat u of zit u, wat is uw houding? Neutraal, agressief, defensief? Houding kan doorslaggevend zijn! 

Spreekt u wel de goede taal met uw lichaam?

Communiceren met de klant is interactie waarbij de signalen die je elkaar geeft bepalend zijn voor de sfeer van het gesprek. Die signalen zijn niet alleen vervat in de woorden maar ook (en vooral) in de lichaamstaal.

Is uw lichaamstaal congruent met de signalen die u afgeeft?
Hoe zeer u ook uw best doet met taal een prettige en ontspannen sfeer te scheppen, als de lichaamstaal in tegenspraak is met de echte taal, gaat het scharnieren in het hoofd van de klant. Hij weet niet meer wat hij aan u heeft, weet niet precies wie nu eigenlijk tegenover hem zit. De vriendelijke prater of (bijvoorbeeld) de agressieve luisteraar. De felle prater of de aandachtige luisteraar.

Uw lichaamstaal kent drie verschillende toonsoorten, om het maar even muzikaal te zeggen.

  • Agressief, de klant of luisteraar voelt zich bedreigd en haakt af.
  • Defensief, de klant of luisteraar ruikt angst en haakt af.
  • Neutraal, de klant of luisteraar voelt ruimte voor zijn of haar verhaal.

Iedere klant voelt zich graag gehoord en gaat misschien graag een samenwerking aan. De kunst voor iedere verkoper is om én enthousiast te zijn, vitaal, inspirerend maar tegelijkertijd niet agressief of defensief.

Tip
Hoe doe je dit? Door aandachtig naar klanten te luisteren, vooral tijdens het eerste acquisitiegesprek.

Roeland Schweitzer
Schworks

Roeland Schweitzer

Roeland  Schweitzer
Roeland Schweitzer werkt al een heel leven op het gebied van (bedrijfs)journalistiek, verkoop, kunst en communicatie. Hij is presentatietrainer en spreker over communicatie. Hij is onder meer auteur van het cursusboek 'beter presenteren kun je leren’ en de klassieker 'Nooit meer verlegen'.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Lichaamstaal, Overtuigen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,6
(7 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..