Wie is de ander?

Typologieën helpen u om uw gesprekspartner zo snel mogelijk in te schatten. Zo kunt u uw strategie, woordkeus en stijl van handelen optimaal aanpassen ... teneinde de klik te verspoedigen!

Wie is de ander?

Er zijn veel typologieën die u helpen uw klant in een 'hokje' te stoppen, om sneller op zijn golflengte te komen - om uiteindelijk uw kans op verkopen te optimaliseren.

Psycho-Geometrics
Dit artikel geeft het topje van de ijsberg van een verrassend effectief systeem – Psycho-Geometrics – dat vijf basistypes onderscheidt:

  • het vierkant
  • de cirkel
  • de driehoek
  • de zigzag
  • de rechthoek

U krijgt beschrijvingen van de extreme vormen. Denk al lezend aan iemand die voldoende lijkt op één van de figuren - het helpt u zowel het systeem te onthouden als meer eigenschappen te herkennen. Sta open voor mengvormen: mensen hebben doorgaans de eigenschappen van meer dan één vorm.

Het vierkant
Het vierkant kenmerkt zich vooral door z'n behoefte aan structuur, organisatie, orde, aandacht voor detail. Hij is analytisch, vasthoudend, perfectionistisch en geduldig. Hij lijkt onverstoorbaar, maar diep van binnen kan hij zich enorm ergeren aan de slordigheid en uitbundigheid van anderen. U kunt zich voorstellen dat hij pietluttig, afstandelijk en koel is. Hij heeft weinig sociale vaardigheden, werkt het liefst alleen, en laat weinig zien van zijn leven buiten het werk.
Zijn kantoor, net als z'n kleding, is saai en functioneel. Verwacht geen (zichtbare) foto's van zijn familie of gezellige planten en versieringen! Verwacht boeken, naslagwerken, woordenboeken, zelfs een encyclopedie, alle handouts van alle seminars en trainingen waar hij is geweest, allemaal perfect geordend.

Verkopen aan een vierkant is makkelijk wanneer u voldoende detail aanbiedt. Houd u bij hem ook strikt aan de afspraken. Wees serieus, praat weinig, houd uw lichaamstaal rustig, en weerhoud u van iedere verkoopdruk. Besef dat verandering tijd kost bij een vierkant.
Toon uw belangstelling voor de functie, verantwoordelijkheden, problemen en behoeften van uw gesprekspartner en geef hem de ruimte om zich uit te spreken. Geef hem denkruimte en houd uw stappen overzichtelijk. Woorden als logisch, pragmatisch en analytisch werken prima.

De cirkel
De cirkel is alles wat het vierkant níet is: hij is vriendelijk, meevoelend en gul, en u voelt zich gauw 'gevoed' door het contact.
Tegelijkertijd dient u waakzaam te zijn voor het te persoonlijk worden, en voor zijn geroddel, zijn apolitieke en weifelachtige houding die samen enigszins manipulerend kunnen worden.
Zijn kantoor is gezellig (foto's, planten, hebbedingetjes, comfortabele stoelen, een zithoek, eigen koffieapparaat). Hij werkt het beste in teamverband, geniet van alle sociale activiteiten van het werk (teambuilding-trainingen zijn perfect voor de cirkel; het vierkant meldt zich liever ziek!) … en kan nooit 'nee' zeggen (met de potentieel nadelige gevolgen). Als de relatie goed is, komt de opdracht in orde. Zelden een echt harde werker, toch is het altijd aangenaam.
Het is makkelijk om in het bijzijn van een cirkel te zijn, tenzij u een vierkant bent (tja, de cirkel is geneigd om u aan te raken!).

Verkopen aan een cirkel is meestal een makkelijke en plezierige bezigheid, vooral wanneer hij zowel wilt wat u aanbiedt als toestemming en budget heeft om te kopen.
Benadruk de groeps-aspecten van het project. Laat de voordelen zien voor het geheel. Gebruik woorden als samen,teamverband en enthousiaste bijvoeglijke naamwoorden. Wilt u hem inpakken, zorg dan voor een levendige presentatie, tutoyeer hem en gebruik z'n voornaam.
In 1-op-1 situaties, besteed de nodige tijd aan de persoon van uw gesprekspartner, hoe dat voor hem is, wat hij leuk vindt in z'n werk, in kwaliteitsprogramma's. Als het klikt kunt u gerust direct vragen om wat u nodig heeft. Laat hem ook weten dat hij alleen maar een seintje hoeft te geven, en u staat hem bij. Vriendschap! Kameraadschap! Samen naar het doel!

De driehoek
De driehoek is makkelijk te herkennen als de leider – iemand met ambitie die al aan de top zit, of er duidelijk op weg naar toe is. Hij is gefocust, besluitvaardig en prestatiegericht. Dit zijn ook de politici en partijbonzen die egoïstisch, statusgericht en manipulatief te werk gaan.
De kern van z'n gedrag is focus, richting en macht. Zijn kamer is groot, er is ruimte, het straalt design uit en is gedecoreerd met statussymbolen. Geen gewoon meubilair, maar van een bekend merk. Geen gewone foto's aan de muur, maar originele litho's en schilderijen.
De driehoek bewaakt zijn tijd en z'n grenzen, en delegeert met gemak.

Verkopen aan een driehoek vergt tact, zelfvertrouwen en deskundigheid … of veel lef, daadkracht en geloof in eigen product! Hij heeft geen tijd voor onnodige details – geef de grote lijnen en zorg ervoor dat u de details beschikbaar heeft. Houd het kort.
Kom nooit met problemen, tenzij u enkele mogelijke oplossingen meeneemt opdat hij de beslissing neemt. Durf onomwonden te vragen om wat u nodig heeft.

De zigzag
De zigzag geeft als beeld vooral creativiteit, innoviteit en toekomstgerichtheid. Zijn capaciteit om out of the box te denken maakt hem expressief, motiverend en excentriek, maar ook ongeorganiseerd, onrealistisch én ongeremd.
Hij is de typische uitvinder, kunstenaar, dichter, of computer whizzkid.
Evengoed kan hij een nieuw product vertegenwoordigen, of een directeur PR, zelfstandig ondernemer of (binnenhuis)architect van beroep zijn.
De sleutel tot de zigzag is, dat hij geboeid is door de toekomst. Hij heeft lak aan alle regels en gebruikt het informele circuit om zijn zaken voor elkaar te krijgen. Niets formulier in viervoud invullen en wachten ...!

Verkopen aan een zigzag is leuk en boeiend. Praat over ontwikkelingen, over innovatie en verandering en benadruk de toekomst. Laat zien welke voordelen er zijn en de boeiende perspectieven en mogelijkheden die zich daarna openen.
De zigzag houdt van spontaniteit; u wint hem voor uw zaak wanneer u de presentatie of het gesprek onderbreekt en zegt: Kom, we gaan nu direct even kijken. Uw energieke benadering – inclusief vlot spreken – trekt zijn aandacht. Wees blij wanneer hij u onderbreekt – dat getuigt van zijn belangstelling; vraag om zijn input, luister naar hem en u krijgt vast een nuttig idee!
Bied hem meteen alle nieuwste toeters en bellen, maar verzeker u of hij werkelijk over het nodige budget beschikt: zijn drive en lak aan regels maken hem roekeloos en z'n vierkante collega van Administratie gooit snel roest in de feestpot.

De rechthoek
De rechthoek heeft het moeilijk in z'n leven: onzekerheid, twijfel, stress. Hij is in verandering, ervaart die soms als spannend, maar begrijpt dat het vooral moed vergt. Hij komt gauw over als verward, inconsequent en onberekenbaar.
Het is de nieuwe baas of de nieuwe werknemer, de sollicitant, degene met mid-life crisis of pas gepensioneerd.
De rechthoek is veelal een vierkant van oorsprong. Hij heeft uw hulp nodig, hij moet het gevoel hebben dat u hem ontlast en ondersteunt en niets is echt finaal ... want hij is bang om beslissingen te nemen. Het is een type dat tien keer dezelfde vraag kan stellen en dan nóg ruggespraak nodig heeft.
Door alle onzekerheid in z'n leven – hij is even de draad kwijt – is zijn stijl veranderlijk. De ene dag komt hij zakelijk gekleed, de andere dag als een dakloze. Zo ook z'n gedrag: vandaag is hij de daadkrachtige manager die knopen doorhakt, vannacht slaapt hij slecht van de twijfel en morgen wil hij de klok terug draaien.

Verkopen aan een rechthoek is een uitdaging die veel geduld, tijd en medeleven kost. Geef deadlines én maak het duidelijk dat er ruimte is, en dat u beschikbaar bent om indien nodig onder vier ogen individuele bedenkingen te bespreken. Wees vriendelijk maar duidelijk.
Misschien, eventueel, mogelijk zijn woorden die u met een zachte stem helpen om hem te bereiken.
Als hij iets koopt, dan is de 'geld-terug-binnen-30-dagen'-garantie een waardevol en aantrekkelijk verkooppunt.


Samenvattend

  • Het vierkant is een harde werker, de driehoek is een leider, de rechthoek is bezig met een veranderingsproces, de cirkel is de vredestichter en de zigzag is creatief.
    Het gemak waarmee u de ander kunt inschatten helpt u om effectiever te communiceren en sneller op dezelfde golflengte te komen, en dus sneller uw verkoopdoel te bereiken.
  • De driehoek schept het zakelijke kader waarin hij zijn visie kan uitdragen.
  • De zigzag geeft de input om aan de toekomst inhoud te geven; hij schept de toekomst. Het vierkant maakt de gedragsregels en geeft structuur aan de organisatie die nodig is om het geheel te verwezenlijken. Hij is ook het tegenwicht voor de roekeloze uitbundigheid en spontaniteit van zowel de zigzag als de cirkel.
  • De cirkel gaat de wereld in en verkoopt wat de organisatie maakt en – binnen de organisatie – zorgt ervoor dat het gezellig blijft en dat verjaardagen gevierd worden!
    O ja, en om compleet te zijn, de rechthoek is er om te tobben ...!

Tip
Neem deze typologie goed in u op. Het helpt u zich in woord en gebaar effectief aan te passen aan het gedrag van de ander.

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Klantentypologie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,5
(6 stemmen)
Reacties

Een grappig model om iets in een bepaalde vorm te gieten. Wat voor een figuur ben jij zelf?

David Bloch

Mengsel, Erik!
Het artikel beschrijft EXTREME vormen - die terdege bestaan. Maar de meeste mensen zijn een mengsel.
Voorbeeld: de 'primaire modus' van een politieagent die je aanhoudt is vierkant (regels!); z'n 'secondaire modus' is cirkel (sociale betrokkenheid).

Groetjes,

DAVID

Het is dus zaak om continue je gesprekspartner te observeren en te kwalificeren. Op deze manier kan je het verkoopgesprek bijsturen, wat je kans op succes vergroot. Immers de eerste indruk is niet altijd de juiste indruk.

Succes!

Eveline Kubbenga |  http://www.kubbenga-juridisch.nl

Als kunstenaar en als jurist heb ik minimaal twee persoonlijkheden en nooit tegelijkertijd! Als een verkoper bij mij binnen komt, kan het zijn dat hij mij zeer extravert, als zigzag dus, meemaakt. Ik wil echter te allen tijde bejegend worden als vierkant. Daarom lijkt het mij beter dat een verkoper authentiek is, goed kan luisteren en to the point is en zijn afspraken nakomt. Natuurlijk is het goed je aan de gesprekspartner aan te passen, maar volgens deze typologieen iemand bejegenen is veel te gevaarlijk. Onechtheid ligt op de loer en zodra dat het geval is, is het vertrouwen ook weg.

David Bloch


Reactie aan Eveline:

Je wilt bejegend worden als vierkant?
Geen probleem, want zo'n reactie als jij plaatst (waarvoor overigens dank!) typeert een vierkant!
Begrijp dat een top-verkoper een top-communicstor is: flexibel in alle opzichten.
Op weg naar de essentiële klik is het in z'n voordeel om een stijl te selecteren die aansluit bij z'n klant. Dáár draait het om ... en deze typologie is maar één middel op weg naar dit doel.
Lees ook mijn boek "De kracht van communicatie - beïnvloeden met authenticiteit"- http://www.perfectpresentation.nl/boeken_van_David_Bloch.php

Hartegroet,

DAVID

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Het artikel doet me denken aan zo'n doos die ze aan kleuters geven. Je weet wel er zit een deksel op met enkele gaten in de vorm van vierkanten, cirkels en driehoeken. Daarin moet de kleuter dan de bijpassende kubussen, balletjes en dergelijke ingooien. Heel leerzaam voor kleuters. Totdat ze ontdekken dat er in de wereld eindeloos veel variaties in vormen zijn, die niet passen.

Zie ook mijn nieuwstre weblog op www.ikwilmeerverkopen.nl

David Bloch

Goed zo, Michel - even zorgen dat ook JIJ 'in de lucht' blijft en aandacht voor jouw boeiende en waardevolle weblog krijgt!
Leuk, de vergelijking met de speeldoos. En ja, er zijn eindeloze varianten ... én het is zaak om ergens mee te beginnen.
Dat is juist de kracht van mijn model. Dit is slechts een artikel, een kijkje in een heel boek waarin het model volledig op kracht komt.
Beste lezers, bezoek ook af en toe Blochs Blog op mijn site: www.perfectpresentation.nl (zo zie je, Michel, ik blijf van je leren!).

Hartegroet,

DAVID

Mannie Klijn Velderman |  http://www.pandora-special-gifts.nl

Geachte heer Bloch,

Ik gebruik andere typeringen maar deze zijn absoluut een aanvulling. Wat ik heb gedaan is een aantal kennissen voor de geest halen, maar ook pasfoto's van mensen bekijken. Mij valt op dat veel mensen een rechthoekig gezicht hebben. Daarnaast valt mij op dat er zelfs ruitvormige gezichten bij zitten. mensen met een klein spits kinnetje en een puntig voorhoofd daarboven. Hoe zijn zij, hoe met hen om te gaan? Ik ben benieuwd. Alvast dank voor uw reactie en hoe zou u mijn hoofd omschrijven aan de hand van deze mail?

Veel dank, Mannie, voor je duidelijke reactie.
Mijn meest recente boek - 'De kracht van communicatie - beïnvloeden met authenticiteit' - gaat dieper in op verschillende typologieën en hoe ze elkaar aanvullen.
Ik ben het met jou eens: haal iemand voor de geest die op mijn beschrivingen lijkt.
En ja, er zijn veel fysieke eigenschappen die helpen om iemand te 'plaatsen'. Mij boek geeft antwoord op je vraag. Want voor mij is meer nodig dan alleen (bijvoorbeeld) de vorm van het hoofd: ook lichaamsvolume, dikte van het haar, vorm van handen ... deze spelen allemal een rol. Ayurveda en oosterse geneeskunde leveren een belangrijke bijdrage in het typeren van de mens.
Jouw hoofd aan de hand van deze mail? Geen idee, Mannie. Maar als ik naar je website kijk (vriendelijk, open, geinig - een duidelijk visitekaartje voor je bedrif) kan ik een beeld vormen van jouw uiterlijk. Dit beeld communiceer ik direct via jouw contactformulier.

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..