Minder is meer

Ondanks economische perikelen hebben evenementenorganisatiebureaus het nog steeds aardig druk. Verkoopactiviteiten en medewerkersbijeenkomsten zijn vaak evenementenfestivals.

Minder is meer

Maar wees voorzichtig: hoe meer u koopt, hoe hoger hun winsten!

Hoe vaak heeft u reden gehad om aan dit credo – van de architect Mies van der Rohe – te denken? Het ligt enigszins in de aard van de erfgenamen van Calvijn hier in Nederland om, als het makkelijk kan, er ingewikkeld over te doen. Ligt hier wat werk voor psychotherapeuten, om bronnen van minderwaardigheid te ontrafelen?

Toch blijft het zaak om te kijken naar hoe u uw evenement op de juiste manier kunt aankleden, zonder onnodige kosten te maken, en toch een passende sfeer te scheppen voor de gasten. 

Creativiteit vereist
De Amerikaanse schrijver Arthur Koestler – evenals Van der Rohe van Duitse afkomst – schreef in 1967: Every creative act involves a new innocence of perception, liberated from the cataract of accepted belief. Ligt het in de aard van onze buren om naar functionele eenvoud te kijken, om efficiënt om te gaan met beschikbare middelen? Ondanks enig knock-on-effect van economisch terugval willen bedrijven hun relaties en hun medewerkers blijven fêteren. Producenten komen met nieuwtjes waarvan de markt knallend kennis moet nemen, en er zijn altijd de particulieren met hun jubilea, huwelijken en andere redenen om feest te vieren. Er is werk, er zijn misschien wat minder ruime budgetten, dus alle reden om méér te bereiken met minder. Alle reden om de creativiteit te stimuleren.

Verandering: lastig
Zo komen we weer terug bij Koestlers stelling en de bekende uitspraak: Als je altijd doet wat je altijd hebt gedaan, zal je altijd krijgen wat je altijd hebt gekregen. Het is een bijzondere uitdaging om iets nieuws te bedenken … en het allerbelangrijkste is dat de medewerker van het bureau dat uw evenement organiseert bereid is en in staat is om werkelijk naar uw – de opdrachtgever – te luisteren. M'n oude groenteboer herhaalde steeds dat je de klant moest geven waar hij om vraagt. Misschien geldt deze boerenwijsheid nog steeds vandaag de dag.

Werkelijk luisteren?
Bij luisteren hoort nauwkeurig vragenstellen en doorvragen. Het gevoelsbeeld van de opdrachtgever zo helder mogelijk aftasten, aanvoelen, beschrijven. De vraag om suggesties voorzichtig respecteren en iedere keer de kunst van de eenvoud beoefenen. Jazeker, een band hoort er misschien bij, maar wat heeft het voor zin om bij een receptie met de bedoeling om contacten te leggen en te onderhouden, oorverdovend akoestiekgeweld los te laten?

De kracht van de eenvoud
Een Italiaanse vrouw krijgt een compliment van mijn image-consultant partner, Charlotte, over de krachtige eenvoud van haar make-up, kapsel en accessoires. Ze bedankt, en verklaart dat ze opgevoed werd om alles te gebruiken, om daarna stuk voor stuk alles wat overbodig was af te leggen.
Zit hier een les voor u in?

Tip
Het is belangrijk dat de medewerker van het bureau dat uw evenement organiseert bereid is en in staat is om werkelijk naar uw – de opdrachtgever – te luisteren.

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   4,8
(6 stemmen)
Reacties

Marga Groot Zwaaftink |  http://www.commgres.com

Wezenlijk is een goede briefing voor het event bureau: wat is het doel? Wat moet bij de klanten tussen de oren én in het hart zitten als ze het event verlaten?

Wij ervaren als congresbureau CommGres dat dit best een lastige vraag is, daar werken we samen met de klant aan. En als dat helder is, kunnen we 2 a 3 alternatieven voorstellen.

Het doel kan zijn: relaties versterken, nieuw product tonen, nieuwe medewerkers voorstellen, betrokkenheid van bedrijf bij een maatschappelijk thema tonen, etc

Scherp werken aan het doel, voorkomt een 'grijze muizen' event. Daar zijn er al genoeg van!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..