Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie

Heeft u ook uw persoonlijke lievelingskleuren? Vast wel. Maar als het om presentaties gaat kunt u zich beter houden aan de wetenschap. Want daarin is precies onderzocht wat de effecten zijn van kleurgebruik.

Beken kleur, ook in uw verkooppresentatie

Nashuatec ondersteunt de verkoopactiviteiten van kopieerapparaten met krachtige onderzoeksresultaten over het effect van meer kleur in presentatiematerialen.
Met 60% méér waardering voor presentaties in kleur, 82% méér aandacht voor documenten met kleuraccenten in de tekst en 26% méér reacties omdat kleur motiveert, heeft u alle reden om meer aandacht te besteden aan welke kleuren u wáár gebruikt. 

Algemene opmerkingen over enkele kleuren

  • Blauw: betrouwbaar, professioneel, autoriteit
  • Groen: natuur, rust, zelfbeheersing
  • Oranje: warm, sportief, vrolijk
  • Geel: optimisme, zon, aandacht
  • Zwart: macht, klasse, duister
  • Wit: zuiver, fris, onschuldig
  • Rood: dynamiek, passie, gevaar

De juiste toepassing is wetenschappelijk onderzocht; wees dus voorzichtig met uw lievelingskleuren en persoonlijke smaak. Dit geldt voor zowel uw kleding als uw andere presentatiehulpmiddelen, zoals:

PowerPoint
De meest leesbare combinatie is een (donker)blauwe achtergrond met gele letters. Dit staat los van vaak vreemde beslissingen over 'huisstijl', die zelden rekening houden met inzichten in juist kleurgebruik. Teveel verschillende kleuren zorgen voor een onrustig, chaotisch beeld dat de informatieoverdracht negatief beïnvloedt.
Kleur trekt aandacht; geef dus alleen een kleuraccent aan zaken die moeten opvallen. Combineer koele kleuren (groen-blauw-paars) met warme kleuren (geel-oranje-rood) voor het meeste effect.

Showmap
U gebruikt een tafelflipover – A4 of beter A3 –  of een tablet ter ondersteuning van het gesprek. Paars of grijs met rode, gele of lichtgroene of lichtblauwe accenten prikkelen de nieuwsgierigheid van uw klant.

Flipover
Onervaren sprekers pakken de eerste de beste stift: rood! U kunt beter zwart of blauw gebruiken voor 'neutrale' teksten en schema's, en rood alleen voor het benadrukken – met een streep of pijl – van een kernpunt. Gebruik groen met mate omdat zo'n 14% van uw luisteraars deze kleur niet onderscheidt van andere kleuren.

Kies de kleuren die het best bij de doelstelling van het document passen
Donkere kleuren communiceren professionaliteit – ideaal dus voor een financieel rapport. Heldere kleuren tonen actie en dynamiek, geschikt voor het ondersteunen van een 'pep-talk'. Blauw en grijs, aangevuld met rode, oranje of gele accenten, scoren in zakelijkheid en betrouwbaarheid wanneer het bijvoorbeeld een offerte betreft. Wanneer u kleur inzet ter bevestiging van uw klantgerichtheid kies gele of oranje accenten op een blauwe, grijze of zwarte achtergrond.

Tip
Zet uw persoonlijke kleurenvoorkeur opzij en zet de wetenschappelijke kennis over het effect van kleur in om u en uw verkoopdoelen beter te ondersteunen.

David Bloch
Perfect Presentation

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,6
(45 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

D

Leuke en interessante website, heb hem gelijk in de favorieten gezet. Dankuwel voor het werk!

Mvg,

Kijk, da's nou een enthousiaste reactie!

DAVID

yvonne stoevelaar |  http://www.colorsofyourheart.nl

Helemaal mee eens David. Interessant dat je de psychologie van kleur ook (of juist) inzet in presentatiemiddelen. Vernieuwend voor mij. Hetzelfde geldt uiteraard voor je persoonlijke presentatie. Denk van tevoren na over hoe je wilt overkomen en wat je wilt uitstralen. Ook hier kun je kleur inzetten om een bepaald effect te bewerkstelligen. Zo geldt ook voor zakelijke kleding dat blauw betrouwbaarheid uitstraalt en zakelijk overkomt. In combinatie met een wit overhemd geeft het een krachtig beeld. Een das kan weer voor de juiste kleurnuance zorgen. Kijk voor zakelijke kleding uit met zwart. Ook hiervoor geldt "chique"(dus prima voor avondkleding) maar ook somber en niet erg benaderbaar. Grijs is daarentegen wel een zakelijke kleur en iets laagdrempeliger dan donkerblauw.Zwart komt zeker voor in creatieve beroepen (kunstenaar, architect, fotograaf), zij willen juist hun product laten Zien. Ook in horeca en bij begrafenisondernemers prima. Zo zie je, niets is fout, maar kies bewust! Jij bepaalt wat je wilt uitstralen.

Helemaal mee eens, Yvonne - en juist in dit artikel (anders dan in mijn boek over kleur en stijl) geef ik de aandacht aan de andere hulpmiddelen dan kleding.

DAVID

Goede tips,
Natuurlijk willen we het graag wat kleurrijker hebben maar in geschreven communicatie moet je zeker rekening houden met de leesbaarheid.
In Reclame wordt heel vaak Geel en Oranje gebruikt om de aandacht te trekken.
Afprijzingen of sale Oranje/Rood of Geel nooit Blauw of Paars maar zelden groen (lichtgevend)

Dank voor deze waardevolle aanvulling, Nelly.

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..