Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden!

Citaten, net als anekdotes, behoren in de gereedschapskist van iedere professionele verkoper. Alsook de flexibiliteit om ze juist aan te passen en in te zetten. Hieronder tips en inzichten over citaten.

Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden!
 
Wees eerlijk: ook ú geniet van een raak plaatje of puntig citaat tijdens een presentatie. Ze appelleren aan de verbeeldingskracht, geven stof tot nadenken en verluchtigen zowel de gesproken als de geschreven presentatie.

Actueel
De krant is een makkelijke bron van citaten die inhaken op actualiteiten. Een krantenkop over een beursontwikkeling zou precies de juiste prikkel kunnen zijn om uw klant over te halen om de nieuwe investering te maken! Het op de hoogte zijn van de jongste reclamecampagne (en dus de actuele pay-off) van uw relatie getuigt van uw betrokkenheid.

Klassiek
Er zijn tal van citaten uit de bekende literatuur of de geschiedenis die uw brede belangstelling en uw capaciteit om te relativeren laten zien. Uw klant vertelt over een onverwachte nieuwe ontdekking, en u mijmert, zoals Shakespeare's Hamlet: Er zijn meer dingen tussen hemel en aarde ...

Humoristisch
Het is al te makkelijk – vooral voor de meer joviale verkoper – om te vervallen in het tappen van moppen. Er zijn zeker momenten wanneer deze vaardigheid op z'n plaats is, en het vermogen om een dijenkletser is een voordeel – zeker onder bepaalde bevolkingsgroepen waar u snel geaccepteerd wilt worden.

Maar de fijne humor berust in de welgekozen uitspraak die een ontspannen glimlach oproept en een moment van rust en bezinning geeft.

Waar te gebruiken
Iedere presentatie – gesproken of geschreven – bestaat uit een mengsel van informatie, motivatie en entertainment. U verlevendigt uw mondelinge presentatie voor de groep met een illustratie, foto of cartoon. Het voordeel van een citaat is dat u het altijd en in alle gespreksvormen kunt gebruiken. Ook in uw rapporten of brieven kunt u een citaat opnemen en er gebruik van maken. Een handige bron: www.dagelijksegedachte.net
Tip. Als de bron van het citaat bekend, beroemd en geschikt is, zeg dan: Zoals Simon Carmiggelt het ooit zo puntig zei ... Het leuke van citaten is dat als de bron onbekend of onbelangrijk is, kunt u gerust zeggen: Zoals mijn oom, boer Jan, ooit zei ... of Zoals Garfield het ooit zou hebben gezegd ...
Tip. In geschreven stukken plaats het citaat in een aparte kader tussen alle andere tekst. Zo heeft u ook voordeel aan de visuele onderscheiding; citaat 'normaal', bron 'cursief'.

Wanneer te gebruiken
Een citaat aan het begin van een presentatie is een veilige binnenkomer, maar u bent altijd krachtiger en effectiever wanneer u het woord 'u/jullie' kunt gebruiken en de luisteraar direct kunt betrekken (zoals met een vraag). Door de entertainment-waarde van een citaat kunt u het beter achter de hand houden om te gebruiken wanneer de aandacht en energie beginnen te verslappen, of wanneer u een opstapje nodig heeft om van koers te wisselen in het verhaal.
Tip. Wees zuinig met heel bekende uitspraken: En zoals John Cleese het zegt: 'And now for something completely different ...'

Clichés doen afbreuk aan uw originaliteit en authenticiteit.

Tip: waar te vinden?
Naast het grote aantal handige citatenboeken biedt Internet onbeperkte mogelijkheden om te zoeken. Enkele sites:
www.quotationreference.com
www.bartleby.com
www.quotationspage.com
www.brainyquote.com
www.thefreedictionary.com

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,3
(27 stemmen)
Reacties

Harrie van Heck |  http://www.harrievanheck.nl

Ik kijk zelf vaak op de twitter van "dubbelzinnig" voor erg originele citaten, openingen en/of humoristische quotes.

Dank je, Harrie, voor deze aanvullende tip!

Hartegroet,

DAVID

menno

Als je "scherp" wilt zijn om je publiek "scherp" te krijgen, wil het wel eens helpen om locale actualiteit in anekdotische vorm in te bouwen in je presentatie. Humor is in mijn ogen het meest zinvol te benutten als zich een onverwachte situatie voordoet:het breekt de spanning en het houdt je "scherp"!


Prachtig, Menno - raak!
Ik ben het helemaal met je eens.
Sleutelwoorden:
- lokaal
- zo actueel mogelijk
- humor indien mogelijk; anders ...
- verrassend
Helaas vergeten velen om ná een puntig citaat (of anekdote) de nodige stilte te laten vallen.
Bij sommige citaten is het zelfs op z'n plaats om het te herhalen - vooral bij krachtige, onvergetelijke one-liners.

Dank voor je input, Menno ...

DAVID

paulstrikwerda@rcn.com |  http://www.nethervoice.com

"Het gebruik van een citaat is vaak dubbelzinnig," vertrouwde een goede vriend me toe. "Je kunt er een verpakte boodschap in kwijt, zonder er zelf direct op aangesproken te kunnen worden. Je haalt immers iemand anders aan."


Paul, welkom als een nieuwe bezoeker op deze site.

Andere bezoekers: bekijk Pauls site - een prachtig voorbeeld van wat je zelf kunt bereiken als je maar bereid bent om te leren en open staat voor tips!

Hartegroet,

DAVID

Sander Klos |  http://www.quote-review

Neem ook eens een kijkje op ons nieuwe initiatief quote-review: je kunt er quotes beoordelen, favoriete quotes aan je Facebook profiel koppelen en ook eigen quotes toevoegen, en ze weer door anderen laten beoordelen.

Ik raak er zelf altijd weer erg door geïnspireerd!

Sander

------------

"I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve."

Weer een waardevolle tip, Sander - dank je. Dit is iets nieuws voor mij.
Ik ga het ook doorgeven in mijn netwerk!

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..