Een beeld spreekt 1000 woorden, een citaat bespaart 1000 woorden!
Citaten, net als anekdotes, behoren in de gereedschapskist van iedere professionele verkoper. Alsook de flexibiliteit om ze juist aan te passen en in te zetten. Hieronder tips en inzichten over citaten. Wees eerlijk: ook ú geniet van een raak plaatje of puntig citaat tijdens een presentatie. Ze appelleren aan de verbeeldingskracht, geven stof tot nadenken en verluchtigen zowel de gesproken als de geschreven presentatie.
Actueel De krant is een makkelijke bron van citaten die inhaken op actualiteiten. Een krantenkop over een beursontwikkeling zou precies de juiste prikkel kunnen zijn om uw klant over te halen om de nieuwe investering te maken! Het op de hoogte zijn van de jongste reclamecampagne (en dus de actuele pay-off) van uw relatie getuigt van uw betrokkenheid. Klassiek Er zijn tal van citaten uit de bekende literatuur of de geschiedenis die uw brede belangstelling en uw capaciteit om te relativeren laten zien. Uw klant vertelt over een onverwachte nieuwe ontdekking, en u mijmert, zoals Shakespeare's Hamlet: Er zijn meer dingen tussen hemel en aarde ...
Humoristisch Het is al te makkelijk – vooral voor de meer joviale verkoper – om te vervallen in het tappen van moppen. Er zijn zeker momenten wanneer deze vaardigheid op z'n plaats is, en het vermogen om een dijenkletser is een voordeel – zeker onder bepaalde bevolkingsgroepen waar u snel geaccepteerd wilt worden.
► Maar de fijne humor berust in de welgekozen uitspraak die een ontspannen glimlach oproept en een moment van rust en bezinning geeft.
Waar te gebruiken Iedere presentatie – gesproken of geschreven – bestaat uit een mengsel van informatie, motivatie en entertainment. U verlevendigt uw mondelinge presentatie voor de groep met een illustratie, foto of cartoon. Het voordeel van een citaat is dat u het altijd en in alle gespreksvormen kunt gebruiken. Ook in uw rapporten of brieven kunt u een citaat opnemen en er gebruik van maken. Een handige bron: www.dagelijksegedachte.net Tip. Als de bron van het citaat bekend, beroemd en geschikt is, zeg dan: Zoals Simon Carmiggelt het ooit zo puntig zei ... Het leuke van citaten is dat als de bron onbekend of onbelangrijk is, kunt u gerust zeggen: Zoals mijn oom, boer Jan, ooit zei ... of Zoals Garfield het ooit zou hebben gezegd ... Tip. In geschreven stukken plaats het citaat in een aparte kader tussen alle andere tekst. Zo heeft u ook voordeel aan de visuele onderscheiding; citaat 'normaal', bron 'cursief'.
Wanneer te gebruiken Een citaat aan het begin van een presentatie is een veilige binnenkomer, maar u bent altijd krachtiger en effectiever wanneer u het woord 'u/jullie' kunt gebruiken en de luisteraar direct kunt betrekken (zoals met een vraag). Door de entertainment-waarde van een citaat kunt u het beter achter de hand houden om te gebruiken wanneer de aandacht en energie beginnen te verslappen, of wanneer u een opstapje nodig heeft om van koers te wisselen in het verhaal. Tip. Wees zuinig met heel bekende uitspraken: En zoals John Cleese het zegt: 'And now for something completely different ...'
► Clichés doen afbreuk aan uw originaliteit en authenticiteit.
Tip: waar te vinden? Naast het grote aantal handige citatenboeken biedt Internet onbeperkte mogelijkheden om te zoeken. Enkele sites: www.quotationreference.com www.bartleby.com www.quotationspage.com www.brainyquote.com www.thefreedictionary.com
David Bloch Perfect Presentation
David Bloch
|
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
|
|