Reacties
Beste Herman,
Goed artikel!
Met de vingers op de juiste zere plekken.
Aan, wat jij noemt de grote afvallers, wordt inderdaad veel te weinig aandacht geschonken.
Ik ben benieuwd of ondernemend Nederland nu wakker schrikt.
met vriendelijke groet,
Ger de Bruijn
Alex Wijnings
Beste Herman,
Erg duidelijk, nu hopen dat er mensen wakker worden en juiste prioriteiten stellen.
Met vriendelijke groet,
Alex Wijnings
Luco Zantinge
Beste Herman,
Mooi artikel. Ik ben benieuwd wat hier mee gaat gebeuren. Blijft men zo doorgaan en denken van; wat is het verschil. Of zal men toch aktie ondernemen. We zullen zien.
Met vriendelijke groet,
Luco Zantinge
Goedemorgen Herman,
Grappig, in de jaren 90 heeft u indertijd training gegeven aan organisatie Ernst Winter & Zoon B.V. te Zeist. Toendertijd jong en onervaren en nu inmiddels door de wol geverfd.
Gebruik af en toe nog uw naslag in dagelijkse werkzaamheden Hoofd Verkoop Binnendienst.
Leuk u via internet te traceren.
M.vr.gr.
Monique Swartz-Brusse
henri van deursen
Hoe herkenbaar!
De focus is bijna altijd gericht op interne aangelegenheden, zoals het vaststellen van procedures, protocollen en al wat dies meer zij.
Bij navraag onder collegae blijken de feitelijke activiteiten ondergeschikt te zijn of te raken aan klantenbinding en omzetgroei.
Daardoor ontstaat gaandeweg een kloof tussen de buitendienstorganisatie en de binnendienst en raakt het klantenbelang steeds verder achterop.
Ik ben een sterk pleitbezorger de klant en zijn belangen centraal te stellen en alle organisatorische processen en aspecten daarop af te stemmen.
Nu nog het bedrijfsmanagement en de betrokken overige collegae zien te overtuigen van mijn opvatting!
Als ik gemakshalve verkoop ondersteuning en verkoop binnendienst onder de noemer 'Marketing' plaats, dan klopt het verhaal van de afvallers. Men verzuipt in het opvolgen.
Dit beeld komt veel voor in bedrijven waar nog met Excel wordt gewerkt voor sales voortgang. In de ideale situatie beschikt een bedrijf over een goed CRM of Marketing Automation oplossing. Dit zorgt ervoor dat repetitieve taken geautomatiseerd worden in het lead management proces.
Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de complexiteit van de sale. Het marketing en sales proces loopt heel anders voor simpele producten met een lage orderwaarde dan een complex project van enkele tonnen of miljoenen.
Anja
Leuk artikel, sales is inderdaad een heel breed begrip en dus ook onder te verdelen in acquisitie, cross Sell en Up Sell, herhalingsaankopen, beheer etc.
Een verkoopbinnendienst moet je inzetten voor de herhalingsaankopen, cross Sell en binnenkomende kleinere orders.
Een buitendienst zet je in voor de acquisitie, plus Up Sell en contractonderhandelingen voor de grotere orders.
Belangrijk is dat buitendienst en binnendienst als team samenwerken om een gebied te beheren werkt fantastisch als je klantgerichtheid nastreeft.
Goede commerciële binnendienstmedewerkers die verkoopsignalen opvangen, kunnen verkopen, weten wanneer ze zelf de order kunnen scoren of deze afgeven en administratief zijn onderlegd zijn schaars.
Als je een goede verkoopbinnendienst afdeling hebt die nauw samenwerkt met de buitendienst heb je in mijn ogen een gouden formule. Als je duidelijk de verantwoordelijkheden wegzet en inderdaad een goed CRM systeem dit ondersteunt.
Helaas, zijn de meeste bedrijven gefocused op de interne organisatie m.b.t. SLA's, uitgebreide procedures want we willen focussen en controle, wat vindt de klant?
Marjoleijn
Ik vraag me af hoe een sales support afdeling verder ontwikkelt kan worden tot een business support afdeling. Dit artikel geeft extra inzichten.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|