Uw stem geeft de doorslag

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Uw stem: misschien wel het meest onderschatte verkoopinstrument. Tips voor beter stemgebruik.

Uw stem geeft de doorslag

De meest onderschatte verkoopvaardigheid is doelmatig gebruik van uw stem. Ik schat dat negen van de tien verkopers totaal geen rekening mee houden met de rol van de stem in het verkoopgesprek en er ook niet bewust mee bezig zijn. Dat is een gemiste kans en dus de oorzaak van vele missers.

Een stem verraadt veel 
  • Een plotselinge (ongewenste) schrille toon kan de prospect bijvoorbeeld doen denken dat u niet zeker bent van uw zaak.
  • Een monotone stem is killing voor een goede performance.
  • Bent u niet oprecht geïnteresseerd in uw prospect? De klant kan dat aan uw stem horen.
  • En let wel, 95% van de tijd kunt u het goed doen, maar een paar intonatie-missers kunnen uw ruiten geheel ingooien.

Als het gebeurt praat u er snel overheen en wilt u er niet meer aan denken. Bij de ander blijft dit echter lang hangen. 

De klant is afgeleid
Een klant hoort alles en vraagt zich af: Waaróm was er die stemwisseling? Is de verkoper niet oprecht? Is hij niet zeker van zijn zaak? Valt hij hier door de mand? Is hij ziek aan het worden? Wanneer komt de tweede stemvervorming?
Allemaal gedachten die de klant afleiden van uw verhaal. En inmiddels bent u al twee minuten verder, zonder dat u doorheeft dat hij niet meer echt naar u geluisterd heeft.

Uit onderzoek blijkt dat een hoge stem een signaal van onzekerheid afgeeft. Een lage stem van de spreker echter geeft een uitstraling van autoriteit.

Tip1
Een goede ademhaling is belangrijk wanneer u praat. Let daar in het vervolg op. Let ook eens op de onbedoelde stemwisselingen bij een ander en hou vast wat u hierbij denkt.

Tip2
Maak goed gebruik van uw stem om meer dynamiek in het gesprek te brengen.

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Stemgebruik, Lichaamstaal
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(33 stemmen)
Reacties

Eric Noorlander

Goed aandachtspunt. De meeste verkopers zijn hierop niet getraind. Je kunt dit zelfs breder trekken. Veel verkopers zijn zich helemaal niet bewust van hun presentatie, zowel verbaal als non-verbaal, en richten zich voornamelijk op de inhoud van de boodschap.

Het verbale aspect speelt met name bij telefonisch contact. Het gesprek wordt dan niet ondersteund door de lichaamstaal van de verkoper. Een verkeerde intonatie is dan "Killing"! Gemiste kans om bv. de afspraak te maken.

Bij persoonlijk contact: Ondersteun de inhoud met een goed verbaal en non-verbaal gedrag!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..