Gebaren en wat ze betekenen

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Wanneer u de gebarentaal van uw klanten verstaat geeft u dat een enorme voorsprong. De stemmingen en gedachten van de klant zijn geen geheim meer voor u, u kunt ze lezen! Zodat u des te doelmatiger kunt opereren.

Gebaren en wat ze betekenen

  • Onderarm steekt recht vooruit, de handen geopend:
    trots op eigen prestatie.

     
  • De handen zijn gevouwen en beweeglijk:
    onzeker, twijfelend.

     
  • De handen bevinden zich ineengevlochten achter het hoofd:
    zelfverzekerd, geconcentreerd.

     
  • Handen op de rug:
    nadenkend, afwachtend.

     
  • Met wijsvinger langs de neus wrijven:
    weifelend, afwijzend.

     
  • Een wijsvinger aan de lippen:
    wens tot onderbreken.
     
     
  • Bril afzetten:
    niet met u eens.

     
  • Armen gekruist en handen open:
    besluiteloos, dichtgeklapt.

     
  • Met gespreide armen de zijkanten van de tafel vasthouden:
    ongeduldig.

     
  • Het oogcontact wordt langer volgehouden:  
    wantrouwend, vijandig.

     
  • De voeten onder de stoel, ver naar achteren:
    ongeïnteresseerd teruggetrokken.

     
  • Jasje losknopen:
    vertrouwen, sympathie.

     
  • Dwalende blik:
    onverschillig, verlangt naar het einde van het gesprek.
     
     

Advies.
Maak onopvallend met een enkel woord een aantekening van uw interpretatie van de klanthouding. En stem uw onderhandelingstactiek doelbewust af op uw interpretaties.

 

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Lichaamstaal
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,5
(72 stemmen)
Reacties

Phil H. Kleingeld |  http://www.motivaris.nl

Het is altijd weer leuk iets te lezen over lichaamstaal maar de herhaling van enkele zaken wil nog niet zeggen dat iets ook waar is.
Neem nu de mythe over het kruisen van de armen. Een veelvuldig verkeerd geinterpreteerde houding. Ook weer in dit artikel. Wat ik mis, is de waarschuwing dat lichaamstaal, in tegenstelling tot wat velen beweren, universeel is en overal hetzelfde betekent; integendeel. In b.v. Afghanistan en Irak zijn veel doden te betreuren omdat coalitietroepen mensen aan flarden schoten omdat het westerse stopgebaar, de opgeheven hand, handpalm naar voren, voor een groet werd aangezien en men gewoon doorreed. Als zij zouden hebben geweten dat het stopgebaar daar een neer voren gestrekte hand is waarbij duim en overige vingers naar elkaar worden gebogen, zouden er minder ongelukken gebeuren. Tot slot nog een opmerking; als je praat over lichaamstaal, maak het de lezer dan wat gemakkelijker en laat een plaatsje zien.

Lidwien van den Broek

Wees voorzichtig met de interpretaties, doe dit altijd in de context van het geheel. Wat je ziet is niet altijd wat je denkt, dus het hoeft niet altijd de waarheid te zijn. Dan maar beter doorvragen, zodat je het zeker weet.

Norman Dragt |  http://www.ndoa.nl

Daarnaast is lichaamstaal tot op zekere hoogte manipuleerbaar als je je er bewust van bent dat je het doet. Vervolgens ben je als verkoper meer bezig met de lichaamstaal die iemand toont interpreteren, dan met het stellen van vragen om te ontdekken wat iemand nodig heeft.

Ine Van Hofstraeten |  http://www.topverkopertips.be

Dank je wel voor deze tips.
Vaak doe je dingen onbewust, onbewuste reacties op lichaamstaal van de ander.

Deze concrete voorbeelden komen heel goed van pas om echt doelbewust te gaan reageren en bewuster aanwezig te zijn.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..