Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels!

Stof tot nadenken over de kwaliteit van uw presentatie: 18 gouden regels voor presenteren. Doe er uw voordeel mee.

Presenteren met overtuiging - 18 gouden regels!

  • 1. Wees u ervan bewust hoe u wilt overkomen
    De wijze waarop u zichzelf presenteert zegt alles over wie u bent en dus over uw bedrijf. U bepaalt zelf hoe u overkomt! 
  • 2. Weet wat u zeggen wilt
    Een eenvoudige zin van 10-15 woorden bevat de 'boodschap'. Direct, eenvoudig en in de formulering van de luisteraars. Deze 'boodschap' is de uiteindelijke conclusie die de luisteraars meenemen.
     
  • 3. Vertel wat de luisteraars graag willen horen en wat u wilt dat ze horen
    Uw luisteraars komen naar u om zich prettig te voelen en om oplossingen voor hun problemen te vinden.
     
  • 4. Eerst de relatie, dan de informatie
    Bouw eerst een brug van contact, gebaseerd op vertrouwen en gevoel, voor u nieuwe informatie geeft.
     
  • 5. Uw luisteraars zijn belangrijker dan uzelf
    Stel aan het begin en aan het einde van uw presentatie altijd uw luisteraars centraal. Daar tussenin mag u over uzelf praten – maar alleen als het om nuttige, dus functionele, anekdotes gaat.

    The audience is only here for the beginning and the end.
    Sir Thomas Beecham

  • 6. Zeg het eenvoudig, kort, praktisch en zo origineel mogelijk
    Geef voorbeelden en vergelijkingen en gebruik beeldende taal. Stel de luisteraar in staat om u te kunnen volgen.
     
  • 7. Als iets belangrijk is, vertel het opnieuw
    Steek hoofdzaken steeds in een ander jasje door ze met verschillende woorden en vanuit een andere invalshoek te belichten.
     
  • 8. Communicatie is tweerichtingsverkeer
    Praat met in plaats van tegen uw luisteraars. Betrek ze in uw verhaal. Stel retorische vragen en gesloten vragen waarop het antwoord 'ja' zou moeten zijn. Gebruik spreektaal die het woord jij/u/jullie bevat.
     
  • 9. Presenteren is verkopen
    Of u nu in de verkoop zit, of een rapport presenteert, u bent aan het verkopen. U 'verkoopt' eerst uzelf, voordat u uw boodschap kunt 'verkopen'.
     
  • 10. Gebruik een minimum aan visuele hulpmiddelen
    U doet het zelf. Visuele hulpmiddelen dienen zuiver ter ondersteuning van uw presentatie en helpen de boodschap over te brengen. Tekst is géén visueel hulpmiddel. U hebt tenslotte luisteraars!
     
  • 11. Enthousiasme verkoopt!
    Een bekwame verkoper straalt enthousiasme uit. Dynamische taal, stem en gebaren onderstrepen de juiste indruk.

    The most spontaneous expressions require the most practice.
    Sir Winston Churchill
     
  • 12. Harmonie in woord en daad
    Om geloofwaardig over te komen krijgen uw woorden ondersteuning van passende (lees: functionele) lichaamstaal.
     
  • 13. Selecteer uw informatie
    Alleen u weet wat u uit uw presentatie weglaat.
     
  • 14. De wensen van uw 'afnemers' zijn belangrijker dan uw programma
    Respecteer de wensen van uw luisteraars. Wijk van uw programma af als de situatie zich in een andere richting ontwikkelt dan gepland.
     
  • 15. Houd u aan de tijd
    Respecteer de tijd van uw luisteraars. Houd uw presentatie korter dan verwacht. Laat uw luisteraars achter met het gevoel van 'wij willen meer'! Respecteer ook (de tijd van) andere sprekers wanneer u deelneemt aan een programma met meerdere presentaties.
     
  • 16. Blijf motiveren van het begin tot het einde
    U motiveert anderen met een dynamische woordkeus en vooral met actieve lichaamstaal. Zorg ervoor dat uw presentatie positief eindigt qua inhoud, volume en intonatie.
     
  • 17. Laat zien dat u er zelf plezier in hebt
    De makkelijkste manier om succesvol te presenteren is om werkelijk te genieten van waar u mee bezig bent. Laat dat ook zien. Een succesvolle presentator is trots op z'n product – hij is vooral trots op zichzelf en zijn bedrijf.
     
  • 18. Zwijgen is goud
    Durf stiltes te laten vallen – vóór u begint, tussen de zinnen door, na het tonen van een plaatje, en na uw laatste woorden. In combinatie met uitademen, (subtiel) glimlachen en oogcontact, is stilte het meest effectieve wapen bij een presentatie, onderhandeling of verkoop. De stiltes zijn vooral voor de juiste vervanging van 'uh' en 'um'.

    A speech is like a love affair.
    Any fool can start one, but to end it requires considerable skill.

    Lord Mancroft

Rome wasn't built in a day. Neither was the perfect presenter.
It's all right to make mistakes, but only if you're willing to learn from them.


David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren, Overtuigen, Motivatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(35 stemmen)
Reacties

N, W,

Toegegeven zijn het interessante regels en grotendeels feiten. Aangezien ik morgen eindpresentatie heb kunnen ze best nuttig voor me zijn! :)

wilko van beek

Verkopen lijkt wel op het gewone leven!

Dank aan N, W, en Wilko voor deze weerspiegelingen!
Ja, het zijn allemaal 'open deuren', maar het gekste is, hoe vaak ze genegeerd worden ...

Presenteer ze!

Hartegroet,

DAVID

wilko van beek

Beste David, mijn reactie was zeker niet als 'open deur intrappen' bedoelt hoor. Je 18 regels zijn vanzelfsprekend en zo in het dagelijkse leven toepasbaar. Behandel je klanten en toehoorders alsof het je vrienden zijn.
Groet,
Wilko

Hallo David,

Wat zijn nu echte tips, TIPS geschreven in hoofdletters? Een garantie voor een succesvolle presentatie.

Groet, Erik

Er is geen garantie voor een succesvolle presentatie, Erik.
Helaas.
Voor meer tips ofwel TIPS vind je veel op Blochs Blog op mijn www.
Uiteindelijk komt 'succesvol presenteren' bijzonder overeen met je persoonlijke ontwikkeling, want dát is de weg van authenticiteit en bevrijding van de conditionering (programmering)die een ieder in verschillende maten belemmert.

Happy days,

DAVID

dennis van veelen |  http://www.searchresults.nl

Mooie tips, wel of niet in hoofdletter..

Als alle sprekers / verkopers deze tips ter harte nemen, dan wordt het inkoop en verkoopvak een stuk leuker!

HELDER, Dennis (zelfs met hoofdletters!).
Verkopers zijn niet automatisch 'goede presentators', en iedereen is sowieso een 'spreker'.
Mijn specialiteit behelst het verscherpen van het hoe en wat van het 'gewoon' spreken waardoor een ieder een BETER spreker wordt en een enkeling de sprong naar presentator maakt.
Wel leven we in een tijdperk waar velen denken zelf expert in 'alles' te zijn, en zeker in presenteren - ze hebben immers PowerPoint!

De openheid om te leren presenteren is dus geringer dan ooit terwijl de noodzaak alleen maar groter is geworden.

TIP: wat je 'hier' hebt, heeft alleen waarde als het 'dáár' aankomt.
Zo kan je kijken naar alles van een presentatie en de vraag stellen: "Is dat 'hier' of 'daar'?"
Bijvoorbeeld, de volgepropte PP-plaatjes zijn bijna altijd 'hier', terwijl met 'strippen', het toepassen van de opbouwfunctie van PP en het afstemmen van wat er op het scherm verschijnt met wat de spreker zegt, wordt het 'dáár'. Idem, bijna iedere 'ik' is 'hier' en 'u/jij/jullie' is 'dáár'.

Hartegroet,

DAVID

Bedankt voor de handige tips tijdens het presenteren!

Dank je, Robert.
En ik heb verbetertips voor je, voor de teksten op je site.
Want ook schriftelijk presenteren is een kunst!

Marc Van den Eede |  http://Www.wegos.be

Wat de blog van David zo congruent maakt is dat hij ook in zijn schrijftaal de daad (beïnvloeden) bij het woord (overtuigen) voegt... Mooie samenvatting van wat spreken hoort te zijn David... Hartelijk aanspreken. Tot spreeks, marc

Mijn dank aan jou, Marc, voor jouw waardering - en vooral het noemen van 'congruent' - want dát is een cruciale sleutel in de geloofwaardigheid, in 'walking the talk'.
(Kijk bijvoorbeeld alleen maar naar de slides van de gemiddelde presentatie om gebrek aan congruentie te bespeuren!)

Gonneke Roggeveen |  http://info@jouwhuismijnpassie.nl

Top!Hier kan ik wat mee!
Uitstekende tips. Ik ga ze allemaal gebruiken tijdens mijn beoordeling voor het keurmerk Interieurstylist.

Ik geniet van je enthousiasme, Gonneke, en óók van hoe je weet je hier te profileren!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..