Reacties
Jos,
je bijdragen inspireren ons steeds en dit verhaal is weer zo een verhaal van de "boren en de gaten", prachtig toch!
Onze verkoop plukt er alle dagen de vruchten van door onszelf de vraag te stellen, zitten we nu over de boor te spreken of over het gat, over het product of over wat de klant ermee kan doen!
Een zeldzame eigenschap als je het mij vraagt, immers ik krijg dagelijks de feedback van onze klanten, jullie luisteren tenminste naar wat wij nodig hebben....
Beste Jos,
Mooi om ook via dit medium weer wat van je te vernemen. Trouwens laatst werd ook je boek Hondenbrokken no behoorlijk gepromoot door Anne Raaymakers dus je naam zingt wel rond in mijn netwerk.
Maar dat alles terzijde, bij jouw verhaal dacht ik;
wat zou het fijn zijn als alle mensen zo (onbewust) oprecht en eerlijk zijn. Waarschijnlijk verkoop je dan zelf nog meer alleen hebben ze dat inzicht niet.
Beste Jos,
Bedankt voor weer een inspirerend stukje proza! Herkenbaar in veel aspecten. Eén ding vroeg ik mij wel af: Verkocht de tractor-verkoper werkelijk wat de klant nodig had of verkocht hij de boer een overjarig model dat hij nog in de showroom had staan? Wat ik hiermee wil zeggen is dit: Hoe vaak gebeurt het niet dat de verkoper niet sturend optreedt zodat de klant uiteindelijk iets koopt waar de verkoper baat bij heeft... Het sleutelwoord in deze is integriteit. Integer handelen brengt vertrouwen voort. En dat is iets dat verdiend moet worden, vaak in een proces van jaren. Ik verkoop dagelijks boeken en soms gaat de klant met iets heel anders de deur uit dan waarvoor hij/zij oorspronkelijk in de winkel kwam. Door de relatie die je over de loop der jaren met je klant opbouwt leer je door te vragen en de onderliggende vraag op te diepen. Wij krijgen hier heel positieve responses op van onze klanten die dat ook weer doorvertellen aan anderen. Kern van mijn betoog is dan ook: Luister goed naar de (soms onderliggende vraag) van je klanten, biedt ze datgene aan wat ze echt nodig hebben maar heb wel respect voor hun eigen keuzes als dat een andere blijkt te zijn. Handel integer, en niet altijd in eigen belang!
beste Jos,
Dank voor je herkenbare verhaal.
Hoewel het niet leveren wat de klant vraagt, soms wel een beetje afhankelijk is van je branche waar in we werken.
Blijft het soms toch doorvragen op de goede manier, om te zien wat de achterliggende vraag is. Zoals Jelmer al aangeeft.
In mijn branche kan ik enkel advies geven wat de mogelijkheden zijn. Uiteindelijk is het toch de klant die beslist. We kunnen niet geven of ontvangen als we daar nog niet aan toe zijn of het geld niet hebben.
Ik werk met Traumaverwerking en Massages.
In ieder geval dank je wel voor de eye opener, het klinkt allemaal zo simpel.
hartelijke groet, Angela YinYangela
Richard van Houten
Schitterend Jos!
Jos,
zoals je ook al op onze MKB bijeenkomst in Limburg hebt laten zien, praktijkvoorbeelden maken het zeer herkenbaar!Het toepassen in de praktijk is weer een volgende stap voor verkopers.
ik schiet in de lag over de laatste zin,. die verkoper verkoopt je niet wat je vraagt maar wat je nodig hebt.,. meestal is de grootste en de duurste de beste koop volgens de vertegenwoordigers, idd een bedrijf om terug naartoe te gaan., m,n website is nog lang niet in orde, erg gedateerd volgens kenners, toe nik m,n eerste mail rondstuurde naar mijn contacten waren er een aantal mensen die direkt bestelden, niet omdat het produkt zo goed wasZ(is het wel) maar omdat ik geen onzin verkoop.
sjaak
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|