Men is u zo weer vergeten

Onlangs was ik weer eens op zo'n netwerkbijeenkomst. Ik ontmoette daar veel aardige mensen. De kans dat ik ooit nog eens aan hen zal denken is echter vrijwel nihil. En dat ligt niet aan mij.

Men is u zo weer vergeten

Het doel van netwerken is niet zo veel mogelijk mensen te spreken in een zo'n kort mogelijke tijd. Wie dat wil kan net zo goed caissière worden bij de plaatselijke Albert Heijn. Ik mag er toch van uit gaan, dat u veel interessante mensen wilt leren kennen die mogelijk later nog eens aan u denken. Als ze zelf een probleem hebben of iemand anders ergens mee willen helpen.

Vertel eens iets boeiends over uzelf
De meeste mensen hebben er namelijk nog nooit bij stil gestaan hoe belangrijk het is om iets boeiends over zichzelf te vertellen. Iets dat onderscheidend is. Ik sprak op die bijeenkomst onder andere met een makelaar, een accountant, een financieel adviseur en een ICT-man. Maar ik kom, helaas voor hen, vrijwel nooit iemand tegen die mij wanhopig vraagt of ik niet een makelaar, een accountant, een financieel adviseur of een ICT-man ken. Die kent men zelf meestal meer dan genoeg. En als dat niet zo is staan er nog altijd heel veel in de Gouden Gids.

Ik krijg weleens spontaan de vraag of ik niet een makelaar ken met speciale kennis van iets, een accountant met een bepaalde affiniteit, een financieel adviseur met veel ervaring op een specifiek terrein, een ICT-man die goed is in …. Enfin, vult u zelf maar in.

Slechts weinigen kunnen zichzelf in netwerkcontacten boeiend en onderscheidend presenteren in pakweg één minuut. Waardoor al dat netwerken zinloos wordt. Men is u namelijk de volgende dag alweer vergeten. Laat staan dat men u ooit in gesprekken met anderen ter sprake brengt.

Nu heb ik daar uiteraard ook zelf goed over nagedacht: 'practice what you preach'. Als ik me tegenwoordig voorstel maak ik duidelijk dat ik marketingadviseur ben. Maar daar zit niemand om verlegen. Daar zijn er heel veel van. Vervolgens leg ik uit, dat ik boeken schrijf die niemand leest. Maar die wel goed worden verkocht. En dat ik klanten help zonder dikke rapporten en zonder uitgebreide powerpoint-presentaties. Wat u er ook van vindt, het blijft hangen en het werkt.

Om te improviseren moet u zich voorbereiden
Ga er vandaag nog eens even voor zitten. Of oefen eens met uw collega's. Hoe ziet uw 'minuut' er precies uit? Hoe luidt die? Ik hoor u nu denken 'Ja, maar dat blijft toch altijd een kwestie van een beetje improviseren'. Dat is natuurlijk waar. Maar als u de eerste keer wilt improviseren op een saxofoon is het handig als u dat instrument hebt leren bespelen.

Hoe vaak krijgt u niet op feestjes, bij borrels of op netwerkbijeenkomsten te horen 'Zeg, wat doe jij eigenlijk?'. Wat zegt u dan? Het zal in eerste instantie niet meevallen om een sterke 'minuut' te produceren, maar u zult er uiteindelijk heel lang plezier van hebben. En u voorkomt dat men u al weer snel vergeten is. Want wie zich vergeet voor te bereiden, moet zich erop voorbereiden vergeten te worden.
 
Jos Burgers
Burgersmarketing.nl

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,9
(76 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

jan reijnders

Beste Jos,

als ik op zulke bijeenkomsten van die snelle jonge gasten tegenkom met hun pocherige (dikwijls fout Engelse) benamingen, dan neig ik wel eens tot de volgende uitspraak. "Ik vind uw profielbeschrijving erg oxofibleus"en de eertse de beste die dan het lef heeft om te vragen wat dat woord betekent, die nodig ik uit voor een vervolggesprek, want die wil nog leren.

Jacques

Als we het hoofdstuk 'netwerken' nou n's een poosje overslaan?

Frans de Beer |  http://www.veralu.nl

Hoezo netwerken vergeten??
Dit is voor een verkoper een van de belanrijkste schatten om te kunnen verkopen. Ik ben in mijn carriere al een aantal keer van baan veranderd en sinds een half jaar heb ik mijn eeigen bedrijf. Om een nieuwe functie, of in dit geval mijn eigen bedrijf op te zetten, ga je het eerst je eeigen netwerk af. Hier zitten de mensen die je kunnen helpen, hier zitten je eerste potentiële nieuwe klanten. Zorg er wel voor dat er relavante mensen in je netwerk zitten.

Jeff Dadema |  http://www.letsgoactive.nl

Beste Jos,

Fantastische column en treffend verwoord zoals we van je gewend zijn. Iedereen die wil gaan netwerken zou eerst deze column moeten lezen!


Ulviya |  http://www.sheroma.be

Wat Jos Burgers beschrijft klopt... men is je al snel weer vergeten.Geurmanagement op de juiste manier toepassen bv:
op je visitekaartje een subtiele geur (nauwelijks merkbaar)heeft direct contact met het onderbewuste bij diegene waar je een herinneringanker wilt plaatsen. Mensen bewaren altijd je visitekaartje vaak bij het doorlopen van deze kaartjes ruikt men altijd eventjes aan de kaart met de subtiele geuranker.... met alle gevolgen.Het werkt in iedergeval bij contacten en netwerken.Wie meer informatie wil zie mijn gegevens op de site.

Fred Vermeulen |  http://www.DevelopmentTrainers.nl

Als je iets "bijzonders" te melden heb (zoals Jos) blijf je hangen in combinatie met vindbaarheid op social media (LinkedIn, Facebook, etc.) Jos krijgt het dus ook voorelkaar dat men reageert op zijn artikel; interessant genoeg.
Je bent bijvoorbeeld interessant als je "banketbakker bent van onontdekte talenten", wat altijd de nodige vragen oproept...
Als iemand na de eerste paar zinnen van je Elevator Pitch (niet met een B, maar een P) het voordeel ziet om nog steeds naar jou te luisteren, weet hij/zij je na verloop van tijd je vast nog te herinneren; wellicht niet direct de naam, maar wel die gekke "talentenbanketbakker".
TIP: Bezoek bijeenkomsten waar je potentiële klanten zitten en niet die waar je gaat speeddaten met zelfstandigen met hetzelfde doel.

coen Lievaart |  http://www.dehooplievaart.nl

Als mensen zichzelf voorstellen ben ik ze vaak snel weer vergeten. Ik ben doorgaans niet onder de indruk van de eerste indruk. Het raakt me niet en heeft geen toegevoegde waarde. Als de ander zich presenteert ben ik niet geïnteresseerd, luister ik niet en snak ik bij aanvang al naar het afscheid. Hiermee loop ik de kans dat andermans talenten, kwaliteiten, passie of visie aan mij voorbij gaan. Hiermee doet de ander mij tekort en dat is op z’n minst jammer.
Wat kan ik daar aan doen?
Door het om te draaien en door mijn eigen verantwoordelijkheid te nemen. Ik vraag me af hoe ik mij aan anderen voorstel. Hoe zien of ervaren anderen mij? Stel ik anderen in staat te profiteren van mijn talenten, kwaliteiten, ambities......de schoonheid van authenticiteit? Durf ik mijn identiteit te leven.......?
Geinteresseerd? Lees mijn artikel "laat je kennen!"

Henk-jan van Essen |  http://www.highend-webstudio.nl

Hallo Jos, Ik ben Henk-Jan van Essen.
Onze specialisatie zit 'm in "eCommerce video". Wij zijn geen videoproductie bedrijf zoals jij vast wel kent, maar een stel marketeers die zich hebben gespecialiseerd in eCommerce video. Video voor webshops dus.
Misschien leuk om mij te onthouden, voor het geval iemand je vraagt of je iemand kent die zich heeft gespecialiseerd in video voor webshops.

* De kans dat een product gekocht wordt stijgt met 85% als bezoekers van een webshop een productvideo bekijken
* Zelfs een webshop met de meest maffe producten (Archie McPhee) zag de conversie ratio van de bezoekers naar klanten gemiddeld met 30% stijgen
* Kopers die de productvideo's bekijken van webshops zetten 45% meer om dan de andere kopers, die de video's niet bekijken.

Graag tot een volgende online netwerkbijeenkomst!
Oh, en volg mij op twitter, dan blijf je op de hoogte van nog meer facts&figures:
http://twitter.com/#!/henkjanvanessen

Arthur Sevenstern | Excellent Presenteren |  http://www.excellentpresenteren.nl

Ik ben het helemaal met je betoog eens, Jos.

Sterker nog, je hoeft in die eerste minuut niet eens te vertellen wat je beroep is. Zorg er eerst voor dat je de moeite waard bent om mee te spreken. Als je gesprekspartner na die eerste minuut niets meer over je wil weten, dan is de kans nihil dat hij/zij je ooit aan een ander zal aanraden.
Zorg eerst dat je de moeite waard bent om aan te raden en daarna pas waarvoor.

Allard Nederlof

Beste Jan,

Mijn vraag zou idd zijn, wat betekent oxofibleus.
Vraag me alleen af of het überhaupt wel een bestand woord is, aangezien er nergens een definitie van te vinden is.

Jacques Bonneur

Beste Allard,
Je hebt wel gevoel voor humor .. namelijk, in welk woordenboek vond je het woord 'überhaupt' ??

Jan Reijnders

beste Allard,
het woord bestaat niet. Maar echte kakkers durven dat niet te vragen, althans niet op dat moment.....

Janny Westenbrink |  http://www.westbrinck.nl

Veel mensen praten graag veel over zich zelf op een netwerkbijeenkomst.

MAAR stel eens een vraag aan de ander. Waar is die mee bezig, of vraag eens naar een hobby. Een hobby zegt heel veel over mensen en wellicht zelfs over hun ondernemer zijn.

Mensen praten vaak geboeid als het over hun hobby gaat en wellicht is het op dat moment wel een gezamenlijke hobby en is het heel snel daardoor veranderd van een netwerkcontact in een warm contact, waarbij de gunfactor om de hoek komt kijken en heb je zonder moeite een nieuwe klant, of een fijn netwerkcontact.

Znder je zelf te verkopen, heb je je zelf verkocht.

Janny Westenbrink, West Brinck Acquisitie Meppel.
Tel. 0522 - 47 32 38 of 06 - 12 53 66 66.

Jan Reijnders

soms is de volgende openingszin ook wel eens ontwapenend: "vertel eens iets leuks". Mensen verwachten zoiets niet en dat kan heel verrassend uitpakken

Jolly ten Brinke

Jos B. raakt op een vermakelijke manier de kern van netwerken

Arjan

Wie kent ´m niet.... De Gouden Gids!! :-)

Hans

Goed om bij stil te staan zelf nooit aan gedacht en inderdaad vergt moeite om in een minuut een goede presentatie te doen.
Heel goed om over natedenken en een steeds betere presentatie te krujgen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..