Stel grote doelen
De ene verkoper ziet mogelijkheden waar de andere verkoper in dezelfde situatie vastloopt. Inmiddels zit de economie nog in moeilijk vaarwater en klanten zijn dus kritisch. Welke verkoper heeft er nu gelijk?
Om uw doelen te kunnen bereiken, is het natuurlijk allereerst nodig om te weten wát u wilt. Dat klinkt misschien erg voor de hand liggend, maar ik ervaar steeds vaker dat verkopers zó vast zitten in hun dagelijkse patronen, dat ze geneigd zijn om eerst te doen en dan pas na te denken.
Dit is niet vervelend bedoeld, want wat ik hier wil overbrengen is dat het belangrijk is om allereerst tijd vrij te maken om tot in detail te bepalen wat uw wensen zijn, om pas dan acties op te zetten.
► Neem de tijd hiervoor, want doelen stelt u niet voor uw verkoopleider of uw werkgever, doelen stelt u alleen maar voor uzelf!
Stel grote doelen, geen kleine! De reden dat velen hun doelen niet bereiken, is dat ze overtuigingen meedragen die het realiseren van grote doelen blokkeren. Met angst en beven gaan veel verkopers de maand december in, omdat ze in deze maand moeten aangeven aan het management, wat ze het komende jaar gaan doen.
Groei ………? Nou…hmmm… misschien 5%….., want meer durven ze niet aan.
Waarom geen 10% groei? Waarom geen 30% groei? Waarom geen 100% groei?
Geef het maar toe, dit wordt u ingegeven door uw eigen persoonlijke angst of onzekerheid: het niet waar te kunnen maken. Vraag: waar komt die angst of onzekerheid vandaan?
Wat zou er gebeuren wanneer u die angst en onzekerheid niet zou hebben? Angst en onzekerheid worden u ingegeven door uw persoonlijke blueprint. Uw persoonlijke programmering, de overtuigingen die u heeft over uzelf, over uw vermogens, over de gigantisch vele of de ontzettend weinige kansen die de markt u te bieden heeft en met name over uw persoonlijke visie, wat wél kan en niet, wat wél tot uw mogelijkheden behoort en wat niet.
De ene verkoper ziet alleen maar mogelijkheden en kansen in de markt en de andere verkoper loopt vanuit eenzelfde product en regio en doelgroep vast, vanuit de gedachte en zijn persoonlijke ervaring, dat de economie nog lang niet hersteld is, want klanten zijn nog steeds voorzichtig.
Welke verkoper heeft er nu gelijk? Beide hebben gelijk, want hun persoonlijke overtuigingen zorgen er onbewust en automatisch voor dat ze gelijk hebben en krijgen. Dit is informatie die ligt opgeslagen in uw onderbewustzijn. U kunt uw onderbewustzijn vergelijken met de harde schijf van uw computer. Er staat informatie op die niet juist hoeft te zijn, maar uw handelen en denken passen zich hier automatisch op aan. Dit...en niets anders, bepaalt wat u wel of niet kunt en zult bereiken.
► Daarom is het zo belangrijk, om uzelf en met name uw overtuigingen te leren kennen.
Ik help commerciële mensen nu al meer dan vijftien jaar om zichzelf te leren kennen en met name om ze inzicht te laten krijgen in hun eigen overtuigingen en programmering. Ik heb met u maar een kennismakingsgesprekje van vijf minuten nodig om u met zekerheid te kunnen vertellen wat uw succespotenties zijn en hoe uw pensioen er met zekerheid uit gaat zien!
Klinkt dat arrogant of zet u dit aan het denken? Natuurlijk kunt u uw programmering veranderen, natuurlijk ben u in staat om uw omzet en/of je marge met 20, 30, 40 of zelfs met 100% te verbeteren, zelfs op korte termijn. Maar dan moet u wel uzelf willen leren kennen en op basis daarvan de niet bruikbare onderdelen van uw programmering willen veranderen.
Zoek niet verkeerd Zoekt u alstublieft niet op de verkeerde plaatsen wanneer u verbetering wilt, want als u uw succesverbetering denkt te halen uit de zogenaamde ontwikkelingen op het gebied van verkooptechnieken en inzichten, dan bent u gedoemd om 50 of 60 of 70 uren in de week te blijven maken om uw huidige omzet te stabiliseren of er zelfs maar een marginale verbetering in aan te brengen.
Lijkt het u echter heerlijk om met de helft van de tijd, 100% meer omzet te realiseren, neem dan eens een gedurfde actie en leer te kijken naar wie en wat u bent en hoe u denkt en voelt.
Tip Formuleer grote doelen en wanneer u aan uzelf merkt dat u daar niet in gelooft, zoek dan achter die angstgedachte de daaraan gekoppelde overtuiging, want die hoort daar niet. Als ik of iemand anders 100% groei weet te realiseren, dan moet u dat ook kunnen! U moet het alleen geloven, er in geloven en het vertrouwen hebben dat u het zult realiseren…en met de juiste overtuigen werkt dat zo. Ik wens u veel zelfkennis.
Hans Oelen Palaver
Hans Oelen
|
Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
|
|