Uw stem kan de doorslag geven
De meest onderschatte verkooptool is het gebruik van uw stem. Maar welke verkoper is hier nou bewust mee bezig? 
Ik schat in dat 9 van de 10 verkopers hier totaal geen rekening mee houden en er niet bewust mee bezig zijn. En dat is werkelijk een gemiste kans en een reden van vele missers.
Een stem verraadt veel. Een plotselinge (ongewenste) 'schrille' toon kan de prospect bijvoorbeeld doen denken dat u niet zeker bent van uw zaak. Een monotone stem is 'killing' voor een goede performance. Bent u niet oprecht geïnteresseerd in uw prospect? De klant kan dat aan uw stem horen.
En let wel, 95% van de tijd kunt u het goed doen, maar een paar 'intonatie-missers' kunnen uw ruiten geheel ingooien. Als het gebeurt praat u er snel overheen en wil er niet meer aan denken. Bij de ander blijft dit echter lang hangen.
Waarom was er die stemwisseling? Is hij niet oprecht? Is hij niet zeker van zijn zaak? Valt hij hier door de mand? Is hij ziek aan het worden? Wanneer komt de 2e stemvervorming? Allemaal gedachten die hem doen afleiden van uw verhaal. En inmiddels bent u al 2 minuten verder in uw verhaal, zonder dat u doorheeft dat hij niet meer echt naar u geluisterd heeft.
Uit onderzoek blijkt dat een hoge stem een signaal van onzekerheid afgeeft. Een lage stem van de spreker echter geeft een uitstraling van autoriteit.
Tip1: een goede ademhaling is belangrijk wanneer u praat. Let daar in het vervolg op. Let ook eens op de onbedoelde stemwisselingen bij een ander en hou vast wat u hierbij denkt.
Tip2: maak goed gebruik van uw stem om meer dynamiek in het gesprek te brengen.
Richard van Houten
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|