Legaal ‘stalken’

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Compleet nieuwe klanten benaderen blijft een vak apart binnen de verkoop. Doe je voordeel met deze tips en benut alle kansen die voor je klaar liggen.

Legaal ‘stalken’
Contacten leggen met wildvreemde mensen bij feitelijk voor ons onbekende bedrijven of organisaties is één van de moeilijkste aspecten van het verkoopvak. Toch is het een ‘must’ om dat wel te doen. Om te overleven en voor de continuïteit. Want… de concurrent doet dat ook.

Van verkopers wordt nu meer dan ooit creatieve actie verwacht en dat is niet altijd even makkelijk. De getrainde verkoper die met zelfvertrouwen en enthousiasme rondstapt en met rechte rug de situatie onder ogen ziet, heeft zijn zaakjes doorgaans wel onder controle. Voor iedereen die moeite heeft met het ‘prospecteren’ is dit artikel een welkome bijdrage met tips en adviezen, die zich al sinds mensenheugenis hebben bewezen.

Onbekend maakt onbemind
Onbekend maakt onbemind en bovendien is men in de regel van nature bang voor afwijzing. Maar afgewezen worden tijdens het prospecteren is een normale zaak in het verkoopproces. Veel verkopers draaien helaas te veel ‘rondjes’ in het circuit van bekende relaties en daarmee graven zij uiteindelijk hun eigen graf voor de toekomst. Dat kan desastreuze gevolgen hebben met betrekking tot de omzetcijfers. Verkopen is een vak en dat vak begint pas als men ‘nee’ te horen krijgt. Dát is pas een overduidelijke verkoopkans. Vergeet niet dat iedere kampioen altijd eerst de smaak van nederlagen heeft moeten ervaren om als winnaar uit de bus te komen.

Vallen, opstaan en weer doorgaan
Prospecteren is een kwestie van volhouden en een positieve benadering. Vooral houding en gedrag bepalen of een verkoper hierin succesvol zal zijn. Daarmee zal hij zich kunnen onderscheiden van collega’s in de markt. Veel verkopers voelen zich niet prettig bij het benaderen van nieuwe relaties. Discipline in de volgende aspecten is daarvoor de eerste vereiste:
  • Gun jezelf de tijd om het een en ander systematisch te doen.
  • Neem hoe dan ook genoegen met een relatief laag scoringspercentage.
  • Dwing jezelf om iedere dag met prospecteren bezig te zijn.
  • Wees vooral niet bang voor het ‘nee’ van een prospect. Dat is normaal.

Legaal 'stalken'
Als eenmaal een contact heeft plaatsgevonden, mag je dat nooit meer loslaten. Immers, als iemand het woord ‘nee’ gebruikt is dat heel wat anders dan het woord ‘nooit’! Met andere woorden: een ‘nee’ van nu kan een ‘ja’ in de toekomst betekenen. En ook dan heb je omzet nodig, toch? Laat dus nooit meer los en door social media zijn er zoveel mogelijkheden om met de prospects in contact te blijven. Benut die kansen volop!

Prospecteren is een kans op toekomstig succes.
Legaal ‘stalken’ dus en daar moet je vandaag al aan werken!

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   10,0
(2 stemmen)
Reacties

Veel verkopers voelen zich niet prettig bij het benaderen van nieuwe relaties.

Herman Meijer |  http://www.oravi.nl

Klopt, Jenny.
Vandaar ook dit artikel voor aandacht en ondersteuning.
Kijk voor hulp op:
https://oravionline.nl/index.php/acquisitie-prospecteren/

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..