Sus jij je klanten in slaap?!

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Verhalen kunnen fantastisch zijn, maar hebben ook de neiging mensen murw te maken. Niet voor niks vertellen we ze aan kinderen voor het slapen gaan. Lees hier waarom je geen verhalende verkoper wil zijn.

Sus jij je klanten in slaap?!
Misschien hebben je ouders vroeger toen je klein was verhaaltjes voorgelezen met als doel om je in slaap te brengen. Misschien heb je inmiddels ditzelfde ook gedaan bij je eigen kinderen. En uiteraard ook met succes. Zo bezien kun je ook heel goed begrijpen wat er gebeurt als je ‘verhalen’ vertelt aan je klanten en prospects.

Het gaat in de praktijk altijd om ‘vragende’ en ‘in de klant geïnteresseerde’ verkopers, in plaats van de alom bekende ‘pratende’ verkopers.

Luisteren in plaats van vertellen.
Verkopen = niets vertellen, maar vragen stellen!
Vragen stellen over de Unieke Koop Motieven (UKM) die de klant heeft. Dit in plaats van de inmiddels achterhaalde USP’s, die vanuit de eigen onderneming zijn samengesteld.

De klant is op zoek naar het voordeel voor zichzelf en wil het verschil weten tussen jouw organisatie en die van de concurrent. Ga dan geen ‘verhalen’ vertellen over alles waarin jullie zo goed zijn. In plaats daarvan, stel vragen over zijn (haar) UKM’s.
Zoek daarbij naar het verschil vanuit de antwoorden, dus de visie en de ogen van de klant. Stel die visie aan hem voor en vraag dan wat hij daarvan vindt. Zo ontstaat er een dialoog en een ontspannen verloop én gelijkwaardigheid in het gesprek.

De 70-30 verhouding
Zorg ervoor dat je relatie minimaal 70% van het gesprek aan het woord is. Zet je oren open, toon aandacht en maak notities, al zijn dat schijnnotities, slechts krabbels - met oogcontact - die de indruk geven van grote belangstelling.
Als je alleen maar praat en adviseert, enthousiast en gedreven op je doel afgaat, mis je grotendeels de belangrijke koopsignalen en uiteindelijk de positieve afsluitfase. Kansen voorbij! Maak er een succes van door veel, heel veel te luisteren.

Samengevat: de 3 aapjes
Het is in feite het verhaal van de bekende drie aapjes: horen, zien en zwijgen!
En… tot slot... We hebben allemaal van de natuur 2 oren en 1 mond gekregen.
Gebruik ze dan ook in die verhouding!
Doe je het andersom? ‘Welterusten’ dan!

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Vragen stellen, Verkoopgesprek, Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,5
(4 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..