Perceptie, bron van motivatie

Stelling: Niets is positief of negatief. Om te kunnen vaststellen of dit waar of juist niet waar is, geef ik je graag enkele voorbeelden op basis waarvan je jou mening kunt vaststellen.

Perceptie, bron van motivatie

Stel, iemand krijgt een hartelijk en welgemeend compliment.
De ene persoon reageert spontaan met een –"Dank je wel" - .
Een andere persoon reageert achterdochtig op een manier van: 'Wat moet je van me?'
Een derde persoon wordt nerveus, onzeker en krijgt een rode kleur op z'n gezicht.

Was het compliment nu goed of slecht? Deze vraag is niet te beantwoorden, want het hangt er helemaal van af hoe het compliment wordt ontvangen. Het compliment op zich heeft namelijk niet de kracht of het vermogen om iemand te beïnvloeden of zich anders te laten voelen, want het zijn louter woorden, toon en gevoel van de gever.

Een ander voorbeeld
Jan heeft net bericht gekregen dat hij is aangenomen voor een nieuwe baan in de verkoop. Vanuit zijn enthousiasme vertelt hij het aan iedereen die het maar horen wil. Zijn beste vriend hoort het verhaal aan en ziet allemaal beren op de weg en tipt alle risico's aan die hij maar bedenken kan. Jan staat nu voor de keus. Hij kan vast blijven zitten aan alle mogelijke door zijn vriend genoemde negatieve aspecten van zijn nieuwe baan óf hij kan zich vastbijten in alle positieve aspecten, uitdagingen en kansen die de verkoopbaan te bieden heeft.
 
Was de reactie van zijn vriend op zijn nieuwe baan nu goed of slecht?

Dat hangt er natuurlijk van af, hoe Jan hier mee om gaat. Als Jan besluit om hier kalm, bedaard en onverstoorbaar onder te blijven, dan kan het zelfs versterkend werken in zijn voornemen om er het allerbeste van te maken. Voor Jan zou de reactie van zijn vriend dus een positieve uitwerking hebben. Echter, zou Jan zich door zijn vriend laten beïnvloeden, dan zou dat kunnen betekenen dat alle gedrevenheid en enthousiasme uit hem weg zou sijpelen, wat zou betekenen dat de reactie een negatieve werking zou hebben.
 
Als conclusie kunnen we hier uit trekken, dat niets positief of negatief is, alleen wij maken het zo, door de manier waarop wij denken, het is dus louter een perceptie. Sterker nog, wanneer er iets gebeurt, dan ervaren we niet eens wat er gebeurt.We ervaren alleen maar onze perceptie, de manier waarop wij er naar kijken en het ervaren.

Dustin Hoffman werkte aan het begin van zijn dynamische carrière keihard aan zijn kunnen en vaardigheden. Na een paar jaar werd hij eindelijk gevraagd om mee te spelen in een stuk op Broadway. Dit zou zijn doorbraak kunnen betekenen. Een paar weken laten, na een aantal repetities overkwam hem een ongeluk op het toneel, waarmee hij zijn enkel brak. Automatisch betekende dit dat hij niet meer mee kon doen en werd vervangen.

Ondertussen was er producer in Hollywood die zijn oog op Dustin had laten vallen voor een prominente rol in een nieuwe film. Echter, hij wist dat Dustin een rol had geaccepteerd in die Broadway productie, dus niet geïnteresseerd zou zijn. Maar nu Dustin niet meer in het stuk kon meespelen, vroeg hij hem alsnog en Dustin zei Ja. De film kreeg de naam 'The Graduate', werd een kaskraker en de verdere carrière van Dustin Hoffman is ons allemaal bekend.

Was het ongeluk was hem overkwam nu goed of slecht, positief of negatief?

Daarom, de eenvoudigste weg om zaken van negatief naar positief om te zetten, is het veranderen van je perceptie. Dit doe je door eenvoudigweg je denken te veranderen. Accepteer de situatie zoals die is en accepteer de mogelijkheid dat de goede dingen er zijn, of we die nu al zien of niet.
 
Of leef volgens de regel van Oprah Winfrey:
 
"Ik heb het vertrouwen dat alles wat er gebeurt, gebeurt met een reden, zelfs als ik niet slim genoeg ben om het te kunnen zien".

Hans Oelen
Palaver

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,9
(35 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

franssie G

dank je wel !
als ik het goed begrepen heb.
het was niet goed, maar ook zeker Niet slecht.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..