Reïncarnatie van de verkoop

Herman  Meijer
Herman Meijer
ORAVI 

Het verkoopvak heeft een hergeboorte doorgemaakt, maar lang niet iedereen lijkt zich daar bewust. Wat is er gebeurd? En, hoe kunt daarin succesvol worden? Lees het hier.

Reïncarnatie van de verkoop
Er zijn vertegenwoordigers, buitendienstverkopers, sales executives, accountmanagers, verkoopadviseurs - kortom een heel leger van mensen die zich op de een of andere manier met directe verkoop en advies bezighouden. Maar soms lijkt de titel belangrijker dan de inhoud van de werkzaamheden. En juist daar gaat het nu om.

Andere tijden
Zakendoen is anders geworden en zeker in deze coronatijden en economische terugslag.
Al jarenlang is de directe verkoper, de buitendienstmedewerker oude stijl, een gepasseerd station. Jagen op omzet, het binnenhalen van zoveel mogelijk orders, het is niet meer van deze tijd.

Relatiemarketing en Partnermarketing zijn de nieuwe gereedschappen voor een succesvol en op continuïteit gericht beleid. Maar nog lang niet in alle sectoren van het bedrijfsleven is de noodzaak hiervan doorgedrongen. Bij een grote groep is de focus nog te sterk gericht op de producten zelf.

Terwijl de klant op zoek gaat naar de feitelijke verschillen in de relatie tussen klant en leverancier, denken veel bedrijven mee te moeten gaan in een prijzenslag om met extreme aanbiedingen hun concurrentie voor te blijven. Paniekvoetbal!

Relatiemanagers
Natuurlijk blijven producten en kwaliteit van de diensten belangrijk, dat geldt zeker ook voor de prijsstelling. Maar het belang van andere factoren die de aankoop beïnvloeden neemt steeds meer toe. Door de technologische ontwikkelingen, de globalisering en de IT-infrastructuur zijn diverse aspecten van de oude marketingmix een vroege dood gestorven.

We richten ons nu op andere zaken om het onderscheid met de concurrent aan te tonen. Service, aftersales en klantgerichtheid zijn vanzelfsprekende items geworden waar een organisatie van vandaag niet meer omheen kan. ISO-normering en andere certificering droegen daar jaren geleden nog een steentje aan bij. Nu is dat allemaal gemeengoed geworden. De afgelopen halve eeuw heeft zich een compleet veranderingsproces voorgedaan.

Van passieve verkoop in de jaren vijftig en zestig, die zich ook manifesteerde in de tien achter ons liggende jaren, toen het niet op kon en de bomen tot in de hemel groeiden. Die tijden zijn voorbij. Voorgoed voorbij. We moeten actie ondernemen, uit onze stoelen komen, drie passen harder lopen dan we gewend waren. Een ontwikkeling die een andere strategie en werkwijze van ons eist: relatiegerichtheid en partnerbeheer voor de lange termijn.

Rendementsdiscipline
De kern van marketing is het kennen van het koopgedrag van onze afnemers en op basis daarvan gerichte activiteit ontwikkelen, aanpassen en uitvoeren. Een goed Verkoop- en Management- informatiesysteem is daarbij een niet meer weg te denken stuk gereedschap, dat de basis legt voor een adequaat en op de doelstellingen afgestemde strategie.
Het kennen en onderhouden van de DMU’s van de klant is daarbij een absolute voorwaarde om op termijn te kunnen scoren.

Vakmanschap
Daarom heeft de ‘ouderwetse verkoper’ zijn langste tijd gehad. Er is absoluut geen tijd meer voor ‘het rondje om de kerk’ (rondrijden in een kring van alleen maar prettige relaties, koffieadressen en hier en daar een ‘prospectje’ meepikken). Vakmanschap in de verkoop vereist rendementsdiscipline, kennis van klant en zijn of haar doelstelling, gedegen planning, het opzetten van een op de relatie afgestemd communicatieprogramma, het kennen van en omgaan met de belangrijke figuren binnen het ‘Besluitvormend Team’ en werken aan de ‘Klantenlevenscyclus’ op de lange termijn. Kortom zij dienen samen met hun interne ‘klantenteam’ zich te manifesteren als ‘Ambassadeurs’.

Tot slot
Dat vereist een gedegen inzicht in budgettering en verkoopplanning. Regelmatig in kaart brengen en bijsturen op de klantenanalyses. De verkoper is verantwoordelijk voor het rendement van iedere individuele relatie. Dat is dus wel wat anders dan een order scoren! Hoe staat dat ervoor in uw organisatie? Long term value. De reïncarnatie is allang begonnen.

Herman Meijer

Herman  Meijer
Herman Meijer heeft ruim veertig jaar ervaring in Sales en Management. Hij is bedrijfsadviseur, interim-manager, trainer/coach, presentator, verzorgt bedrijfspresentaties, workshops en congressen. Tevens schrijft hij columns, artikelen en boeken.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,0
(10 stemmen)
Reacties

Erik de Beer |  http://www.mainsales.nl

Mooi artikel wat ook nog helemaal klopt.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..