Hoe passeert u de poortwachter?

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Vind u het ook zo moeilijk voorbij de poortwachter te komen? Toon uw respect en het pleit is half gewonnen!

Hoe passeert u de poortwachter?

De rol van telefonistes en receptionistes wordt soms zwaar onderschat. Toch zijn het juist deze mensen die u uitstekend verder kunnen helpen. Zij kennen als geen ander de weg binnen een bedrijf.

Als u voor het eerst met een bedrijf belt en u komt binnen op de centrale, probeer dan eens een gesprek aan te knopen. Stel uzelf kort voor en vertel wat u doet. En vertel in korte bewoordingen wat het nut van uw telefoontje is voor de beslisser.

De poortwachter kent zijn vak
Telefonistes hebben af en toe ook behoefte aan normaal menselijk contact. En u kunt profiteren van een andere menselijke eigenschap: respect. Iedereen wil gerespecteerd worden. Zeg tegen de poortwachter dat hij of zij natuurlijk goed de weg weet binnen het bedrijf en vraag of ze u wil helpen. In één zin bombardeert u de poortwachter zo tot een belangrijk persoon en dat is nog waar ook! 

Natuurlijk willen ze u helpen. Vraag wie u moet spreken over dit onderwerp. De poortwachter kent zijn/haar vak en zal u verder op weg assisteren binnen het bedrijf. Ook als het de eerste keer niet lukt, bijvoorbeeld omdat de persoon die u moet hebben afwezig is of in gesprek is, probeert u de volgende keer weer via dezelfde poortwachter binnen te komen. U heeft haar naam genoteerd toch? De eerste horde is de vorige keer al genomen, nu alleen nog terugkoppelen naar het eerste gesprek.

Tip
Maak de poortwachter tot een bondgenoot in plaats van een vijand en u komt makkelijker een bedrijf binnen.

Michel Hoetmer
Salesquest.nl

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Acquisitie, Eerste indruk, Entree, Poortwachter
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,2
(14 stemmen)
Reacties

Otto Berkhemer

Na de correcte begroeting stel ik onmiddellijk de volgende vraag: "Kunt u mij helpen?". Als antwoord krijgt men dan dikwijls "Ja, dat ligt eraan waarmee, of ik zal mijn best doen". Het punt is namelijk dat iedereen elkaar wel wil helpen, dus vandaar deze psychologische gesloten vraag waar men doorgaans geen "nee" op krijgt.Hierna start men dan met het doel van het gesprek.

Pieter

Beste Otto, Ik kan me voorstellen dat zo'n dergelijke vraag werkt bij de telefoniste van de Bibliotheek. Echter, als je vraagt Kunt u mij helpen is de eerste vraag, "waar gaat het over?" en geef deze dames ongelijk. 9 van de 10 keer kun de telefoniste omzeilen door het laatste getal van het telefoonnummr in een andergetal te veranderen. Vele malen krijg je dan een "werknemer"aan de telefoon die je met alle plezier doorverbind naar de Directie.

Jeff Obdeijn

"Na de correcte begroeting stel ik onmiddellijk de volgende vraag: "Kunt u mij helpen?"."

Ik ben hier niet zo van overtuigd. De vraagstelling is niet verkeerd, maar het moment waarop! Als de receptioniste op dat moment een beetje chagerijnig is wordt je direct afgewimpeld...

Wat is in jouw ogen een correcte begroeting? Ik ben van mening dat een begroeting pas correct is als deze minimaal het doel van het telefoongesprek inhoud. Hierna volgt een passende vraag of de receptioniste in staat is met iemand door te verbinden waarvan zij denkt dat het de geschikte persoon is.

Wanneer men beleeft is naar de receptioniste zal de receptioniste altijd helpen (muv tijdgebrek). Dit heeft te maken met de principes van irrationele beslissingen nemen (Cialdini) en ter voorkoming van gezichtsverlies (Goffman; facekeeping).

Leuke linkje prinicpe van Cialdini uitgelegd http://www.marketing-planet.com/spip.php?page=article&id_article=45

Moniek

@ Pieter: geweldige tip! Werkt inderdaad erg goed. Thanx!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..