Gezonde v. ongezonde winst

Het verschil tussen gezonde en ongezonde winst zit in uw eigen eerlijkheid. Hoe precies? Met deze tips gaat u duurzame winst maken.

Gezonde v. ongezonde winst
Hoe zinvol is het om hier te pleiten voor eerlijk zakendoen, als we allemaal sjoemelen? Want dat is de mening van een van de meest vooraanstaande wetenschappers op dit terrein. Dan Ariely betoogt, onder andere in zijn boek Heerlijk oneerlijk, dat wij allemaal liegen en bedriegen. Soms meerdere keren per dag. Iedereen denkt wel eerlijk te zijn, aldus Ariely, maar dat is omdat we onze eigen oneerlijkheid rationaliseren en zo goedpraten. We profiteren graag van de voordelen van een beetje liegen en bedriegen, maar dan wel zodanig dat we onszelf nog in de spiegel kunnen aankijken. Daarom stelen we bijvoorbeeld eerder als het om kleine dingen gaat, bedriegen we als iedereen in onze omgeving dat doet en vinden we oneerlijkheid minder erg als het om spullen in plaats van euro’s gaat.

Uit de winkel niet, van kantoor wel
Misschien kent u de anekdote van de jongen die met zijn vader voor de kinderrechter moet verschijnen. De knul staat terecht voor het jatten van wat potloden, viltstiften, een gum en een puntenslijper. Nadat de rechter de jongen bestraffend heeft toegesproken, vraagt en krijgt zijn vader het woord. ‘Edelachtbare’, zegt hij lichtelijk geëmotioneerd, ‘Ik vind het heel erg wat mijn zoon heeft gedaan. Mijn vrouw en ik hebben hem daar thuis ook al flink op aangesproken en hem straf gegeven. En ik begrijp het ook helemaal niet. Als hij het mij had gevraagd, dan had ik die spullen zo van kantoor kunnen meenemen.’ Een mooiere illustratie van de omstandigheden waaronder wij allemaal bezwijken is er niet: iedereen doet het, het gaat om kleine dingen en het zijn geen euro’s.

Om bestwil

De Franse acteur en oorlogsheld Jean Gabin heeft ooit gezegd: ‘Wanneer alle mensen altijd de waarheid spraken, zou dat de hel op aarde betekenen.’ Anders gezegd: oneerlijkheid is niet per se verkeerd. Er is ook nog zoiets als een leugentje om bestwil. Als uw vriendin een nieuw jurkje heeft gekocht en aan u vraagt hoe het staat, is de reactie ‘Heb je de bon nog?’ misschien wel eerlijk, maar niet altijd handig. Er zijn situaties waarin je beter oneerlijk dan onaardig kunt zijn.
Bij leugentjes om bestwil moet u zich wel altijd even afvragen om wiens bestwil het nu eigenlijk gaat. Dat van u of dat van de ander? Zo zijn we er in het zakelijke verkeer helaas aan gewend geraakt om zo nu en dan datgene te zeggen wat anderen willen horen. Maar of dat ook werkelijk in het belang van die ander is, is nog maar de vraag.

Lange adem
Is het nu zo dat eerlijkheid loont en oneerlijkheid niet? Ik zou het niet durven beweren. Misschien is een strategie van leugen en bedrog ook wel rendabel? Misschien kunt u alle klanten wel één keer belazeren? Denk maar aan de woekerpolisaffaire. Ik heb stukadoors weleens horen praten over een strategie van ‘Dun smeren, dik verdienen’. Dat lukt alleen meestal geen tweede keer. Er zijn ongetwijfeld ook klanten die u steeds opnieuw kunt bedriegen. Maar u kunt niet alle klanten steeds opnieuw tillen.
Het antwoord op de vraag of eerlijkheid dan wel oneerlijkheid loont is dus moeilijk te geven. Beide handelwijzen kunnen rendabel zijn. Maar er is wel één groot verschil. Ik durf de stelling aan dat oneerlijk gedrag snel iets kan opleveren, maar vaak tijdelijk is. De beloning en waardering voor eerlijk gedrag is duurzamer en volgt vaak pas na enige tijd. Het spreekwoord luidt niet voor niets ‘Eerlijk duurt het langst’. Wie eerlijk wil zijn, moet over een lange adem beschikken.

Gezonde v. ongezonde winst

Zeer illustratief voor de twee geheel verschillende wegen naar winst is het onderscheid dat Frederick Reichheld maakt in zijn bestseller De ultieme vraag. Hij stelt dat er een verschil is tussen, wat hij noemt, gezonde en ongezonde winst. In beide gevallen maak je winst. Een accountant zal het onderscheid ook niet constateren. Ongezonde winst is de winst die je maakt ten koste van je klanten. Bijvoorbeeld door hen op te zadelen met niet-opzegbare abonnementen of onduidelijke contracten, of door slechte producten en diensten of een beroerde service te leveren. Gezonde winst daarentegen is de winst die je maakt dankzij je klanten. Zij gunnen je die winst vanwege de meerwaarde die je levert en de faire en transparante manier van zakendoen. Over de continuïteit van die winst hoef je je op langere termijn ook geen zorgen te maken.

Conclusie
Zoals gezegd, niemand is altijd en overal eerlijk. Misschien stelt u dat enigszins gerust. Maar wat nu als u weleens wat vaker eerlijk zou willen zijn? In feite ligt de oplossing voor de hand. In gesprek met onszelf praten we de dingen al snel goed: hij zal daar heus niet zoveel last van hebben of ik ben vast niet de enige die misbruik maakt van deze situatie. Ga daarom niet met uzelf in gesprek, maar met anderen. Letterlijk of figuurlijk. Want in geval van twijfel kunt u zich altijd nog afvragen: zou ik dit zonder blikken of blozen op een feestje kunnen uitleggen?

Jos Burgers

Jos  Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,6
(7 stemmen)
Reacties

Wat vind je van de winst van zorgverzekeraars, gezond of ongezond?

wat Vind je van de winst van de zorgverzekeraars in Nederland?

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..