Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven?

Soms stuit u bij telefonische acquisitie op een receptionist(e) die u geen naam wil of kan geven: de no-name policy. Hoe zorgt u ervoor dat u tóch in contact komt met een relevant persoon?

Wat te doen als u koud belt en de receptioniste wil u geen naam geven?

Wanneer een organisatie veel gebeld wordt voor commerciële boodschappen waar men geen prijs op stelt, dan hanteert men soms een no-name policy. Met name grotere multinationals maken hier regelmatig gebruik van. Als iemand met het algemene (receptie) nummer belt en hij of zijn kan geen naam noemen van een contactpersoon binnen die organisatie dan blijft de (telefonische) toegangsdeur gesloten. De sleutel op het slot bestaat uit het noemen van een naam met eventuele functietitel of afdeling. Verkopers die een lijst met bedrijfsnamen hebben en daarbij geen contactpersonen hebben, komen hierdoor vaak niet veel verder dan de receptioniste.

Toch zijn er wel een aantal mogelijkheden om in ieder geval een poging te doen om voorbij de toegangsdeur te komen. Ik geef u een paar ‘reservesleutels’ mee.

LinkedIn
De meest voor de hand liggende, maar helaas door sales lang niet altijd gebruikte, mogelijkheid is om op LinkedIn te zoeken naar wie u zou moeten hebben voor hetgeen u wilt aanbieden of met wie u een afspraak wil maken. Zoek op LinkedIn naar de bedrijfsnaam in combinatie met een titel en waarschijnlijk treft u daar wel een naam aan die u kunt noemen als u het betreffende bedrijf belt.

Willekeurige naam

Mocht u op LinkedIn nu niet de juiste contactpersoon weten te vinden, noteer dan 3 namen van 1 afdeling binnen het bedrijf. Goede kans dat als u 1 naam noemt en die blijkt er niet te zijn, en u kunt een tweede en derde naam noemen dat de receptioniste er vanuit gaat dat u bekend bent binnen het bedrijf en u doorzet naar iemand van die afdeling. U bent binnen… Vandaar gaat u verder op zoek naar wie u precies moet hebben. De ‘no-name policy’ is vaak niet verder ingevoerd dan de ‘voordeur’.

Een variant hierop is om een volslagen willekeurige naam te noemen in combinatie met een functietitel. Een beetje algemeen voorkomende naam werkt het best. Als de receptionist(e) aangeeft dat ze die niet kent, reageert u heel verbaasd en vraagt wie dan tegenwoordig deze functie wel bekleedt.

Ander nummer
Mocht u bij de telefoniste er achter zijn gekomen dat er een no-name policy is, dan probeert u na dat belletje een willekeurig ander nummer van dat bedrijf. Meestal werkt het goed als u de laatste twee of drie cijfers verandert. U komt dan op een willekeurige andere afdeling uit van het bedrijf en gaat dan op zoek naar wie u moet hebben voor het betreffende onderwerp.

Seminar organiseren
U kunt ook tegen de receptionist(e) zeggen dat u een seminar gaat organiseren over een bepaald thema en u overweegt om een spreker van dit bedrijf uit te nodigen maar nog geen naam hebt. Of ze u daaraan zou kunnen helpen, want het lijkt u zo prachtig als iemand van dat bedrijf de key-note spreker zou worden… Ook dat kan de deur plotseling van het slot halen.

Afdeling verkoop
Als u bij de ‘ik-mag-u-niet-doorverbinden’ mevrouw of meneer inderdaad niet verder komt, hang dan op en bel enige tijd later terug en vraag dan naar de afdeling ‘verkoop’. Meestal is de deur naar deze afdeling niet op slot, want men wil uiteraard graag iets aan u verkopen… Daar aangekomen kunt u weer op zoek naar wie u zou moeten hebben, want verkopers (u weet het…) willen graag praten en vertellen u meestal wel bij wie u zou moeten zijn. Ze zijn u graag van dienst.

Samengevat
De no-name policy is een lastig slot op de deur van prospects indien u koude acquisitie pleegt. LinkedIn gebruiken, andere namen hanteren of een ander nummer of gewoon naar ‘verkoop’ vragen, kan er evenwel voor zorgen dat de deur alsnog van het slot gaat voor u.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Koude Acquisitie, Telefoontechniek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,3
(51 stemmen)
Reacties

V.

List en bedrog wordt over het algemeen niet gewaardeerd en zal meer kwaad doen als goed.

Hans

Dit zijn meer slimmigheidjes dan list en bedrog lijkt mij. Goede tips!

Ruud

Deze ´tips´ (behalve LinkedIn) zijn echt vergane glorie.

Philippine Herkes |  http://philippine@mailswp.com

Goeie tips

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..