Volg ons op Facebook 2.881
Volg ons op Twitter 6.776
Sluit u aan bij onze LinkedIn groep 5.778
Word lid van onze gratis nieuwsbrief 27.590

In sales geldt alleen goud...

Bij de Olympische Spelen komen na het goud nog het zilver en brons. In sales staat u zonder goud met lege handen. Gebruik deze vier bouwstenen van topsport voor uw eigen succes.

In sales geldt alleen goud...

Het was een geweldige zomer voor sportliefhebbers. Met als uitsmijter de Olympische spelen in Brazilië. Genieten voor de fans en ook nog eens leerzaam voor salesprofessionals en hun leidinggevenden!

Topsport en sales
De overeenkomsten zijn talrijk en al vaak beschreven. De Olympische Spelen geven een fascinerend inkijkje in de wereld van topprestaties. Want het verschil tussen goud of zilver is vaak minimaal. En het verschil tussen brons en niets op de 200 meter heren bedroeg één honderdste seconde (enig idee hoe weinig dat is?!).

Sommige atleten waren dolblij met een bronzen plak. Anderen baalden zichtbaar van een zilveren medaille. Voor een select aantal was goud een vanzelfsprekendheid, zoals sprintbaas Usain Bolt en de Amerikaanse basketballers. Nooit spannend, die wedstrijden, wel fascinerend, dat domineren.

Maar wat bepaalt nu het succes van een topsporter? En hoe kunt u daar als salesprofessional uw voordeel mee doen? Wat veroorzaakt het verschil tussen succes, middelmatigheid en falen? In de praktijk blijken er steeds vier bouwstenen te zijn, die het uiteindelijk resultaat bepalen. Vier bouwstenen die niet alleen in sport, maar ook in business aandacht verdienen.

Bouwsteen 1: Talent
Natuurlijk is talent belangrijk. Van Dale beschrijft de term talent als 'een natuurlijke begaafdheid'. Dit wijst op een zekere mate van aangeborenheid. U krijgt het mee, of niet. Fysieke aspecten zijn extreem belangrijk in sport, net zoals bepaalde persoonlijkheidseigenschappen (sociale vaardigheden, intelligentie) dat zijn voor salesprofessionals. Zowel sporters als salesmensen worden op zulke kenmerken geselecteerd en gestimuleerd om met dit talent aan de slag te gaan.
Laten we er niet omheen draaien: een flinke dosis talent is onontbeerlijk om succesvol te zijn. Of het nu over sport, muziek of sales gaat. Maar, alleen talent is niet voldoende … .

Bouwsteen 2: Ambitie
U kunt nog zoveel talent hebben, zonder ambitie redt u het niet. Misschien kent u ze wel in uw eigen omgeving: begaafde, zeer getalenteerde sporters of verkopers. Personen waarvan veel mensen denken: 'Dit wordt iets enorms!' En toch komt het er dan niet uit. Tot onbegrip van de omgeving en soms ook van het talent zelf.

Zonder ambitie wordt talent niet uitgedaagd tot ontwikkeling. Voor iemand die barst van het verkooptalent, maar geen inspirerende doelen heeft of er simpelweg geen plezier in heeft, is het lastig om zijn talenten op de juiste manier te ontplooien.

De talentvolle voetballer die het allemaal wel best vindt en liever een muzikale carrière nastreeft, zal nooit de top bereiken als sporter. De échte wil om het maximale uit het talent te halen is dus een keiharde noodzaak. Maar dan begint het pas. Want talenten met ambitie zijn er genoeg, maar kunnen en willen alleen zijn nog niet voldoende ... .

Bouwsteen 3: Discipline
Stel, u barst van het talent en uw ambitie is helder: een Olympische medaille halen. Prachtig, maar er zijn er nogal wat die dat willen. Net zoals er zat verkopers zijn die de beste van hun bedrijf of in hun branche willen zijn, of die een bepaald carrièredoel hebben. Om die ambitie te realiseren is er nog iets anders nodig: hard werken – keihard werken. Dingen doen waarvan u weet dat uw concurrent ze niet doet. En daarmee bedoel ik niet het Holland Heineken House bezoeken 'omdat u zich geplaatst heeft voor de finale'. Maar juist net die stap extra zetten op de training, nog één keer die oefening doen terwijl u er finaal doorheen zit.

Als salesprofessional brengt u nét dat stuk extra voorbereiding mee op die belangrijke klantmeeting. Op vrijdagavond leest u toch nog even dat boek over communicatie of gedrag, in plaats van Netflix te kijken. U neemt uzelf niet alleen voor om iedere week tien nieuwe prospects te benaderen, maar u doet dat ook consequent, week na week, maand na maand, jaar in jaar uit. Geen uitzonderingen, geen excuses. Dit is het prachtige credo dat ik tegenkwam bij een topsportorganisatie waar ik onlangs te gast was:

Hard werken verslaat talent, als talent niet hard werkt.


De combinatie van talent, ambitie en keihard werken brengt u dan een heel eind, maar heeft uiteindelijke nog één ding nodig … .

Bouwsteen 4: De omgeving
Hoe komt het dat Amerikanen zo gruwelijk dominant zijn bij het basketbal? En waarom zijn wij Hollanders goed in zwemmen en schaatsen? Waarom heersen de Chinezen bij het tafeltennis? Dit heeft niet alleen te maken met talent, ambitie en discipline. Ook de omgeving waarin de sporters zich ontwikkelen is een cruciale voorwaarde voor succes. Hierin spelen niet alleen culturele, maar ook organisatorische en kennisaspecten een belangrijke rol.

Door hoogstaande kennis en ervaring van de sporten te combineren met geavanceerde trainingsmethodieken en zeer professionele begeleiding ontstaat een omgeving waarin talent zich zo goed mogelijk ontwikkelt. Dit biedt een geweldige kans voor sales in veel organisaties: het creëren van de optimale omstandigheden om salesmensen te laten excelleren. Dit gaat over de juiste inrichting en balans tussen zaken als structuur, begeleiding, training, tools, beloning en motivatie van mensen. Niet bepaald eenvoudig, maar wel van grote impact op uw salesresultaat.

Conclusie
U ziet het: talent alleen is een mooie basis, maar niet voldoende. Het is een fundament om op verder te bouwen.  Oprechte aandacht voor ambities, gedrag en de context waarin salesmensen actief zijn, gaat zeker prijzen opleveren. Besteed hierbij niet alleen aandacht aan de grote lijnen, maar juist ook aan details. Want de tweede plek op de Spelen levert nog altijd zilver op. De tweede plek in sales staat gelijk aan lege handen. Met welke bouwsteen gaat u aan de slag?
Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salesprofessionals en organisaties bij het vergroten van commerciële slagkracht. 
Zijn aanpak is praktisch, persoonlijk, inspirerend en waar nodig confronterend. 
Het resultaat: duurzame prestatieverbetering en meer rendabele omzet
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,9
(14 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Gratis en vrijblijvend 3 offertes? Klik hier!
5 tips Sales Training selecteren
7 tips Personal Branding voor Sales Trainers
Onze auteurs
Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Walter  Spruyt

Walter Spruyt

Walter Spruyt is 1 van de 2 drijvende krachten acher Salesguide.be. Al 15 jaar vergezelt en coacht.. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman is als trainer en ondernemer actief bij Kenneth Smit. Hij helpt ambitieuze salespro.. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

   Rob Snoeijen

Rob Snoeijen

Sales-Inspirator Rob Snoeijen is gecertificeerd salestrainer, coach, spreker, oprichter van SalesT.. meer..

NOG MEER VERKOPEN?