Feedback – mét verbinding!

Feedback? Een waardevol middel om uw relaties te behouden en te versterken. Maar let op wat u doet en zegt. Tips en voorbeelden om averechtse effecten tegen te gaan.

Feedback – mét verbinding!

U besteedt tijd en aandacht aan het uitwisselen van beelden en indrukken met anderen. Ook aan het bijsturen van het gedrag van anderen: u laat hen weten waar uw grenzen liggen en hoe u behandeld wilt worden. Maar hoe u dat krachtig en kordaat doet, berust op een aantal waardevolle inzichten.

'Vinden'
Ja, over meningen valt altijd te twisten; 'vinden' duidt immers altijd een mening aan. Door "ik vind" en "wat vind jij ervan?" om te zetten in uitdrukkingen met zijn, ervaren of voelen versterkt u de kwaliteit van het interpersoonlijke contact waardoor u de verbinding bevestigt en verandering aanmoedigt. Bovendien zet het positief verwoorden kracht bij uw opmerking of vraag.

Voorbeelden
"Ik vind het niet leuk dat je de rapportcijfers altijd zo laat inlevert."
# "Je helpt me enorm, Jan, als je de rapportcijfers op de afgesproken tijd inlevert."
"Vind jij het niet leuk om op donderdag met het team samen te dineren?"
# "Zou jij er ook van genieten om op donderdag samen met het team te dineren?"
"Wat vind je van deze koffie?"
# "En, Jan, hoe smaakt deze koffie je?"
"Hoe vond je het gisteren bij de vergadering?"
# "Hoe heb je de vergadering van gisteren ervaren, Jan? Was het nuttig?"
"Ik vond je opmerking niet leuk."
# "Jan, met deze opmerking van jou ben ik ontevreden. Ik wens anders bejegend te worden."
"Vind je het goed, dat ik dit doe?"
# "Jan, ben je het ermee eens, dat ik dit doe?"
"Ik vond het een fijn gesprek."
# "Ik heb genoten van onze uitwisseling vandaag, Jan!"
Korte conclusies
  • 'Vinden' is te vervangen door 'zijn', 'ervaren', 'voelen' en vergelijkbare werkwoorden.
  • Door zulke werkwoorden te gebruiken, komt de menselijke ervaring (iets wat u als medemens herkent) naar voren in plaats van een oordeel over 'dat ding' (de koffie, de vergadering).
  • Door de naam van de gesprekspartner te gebruiken, maakt u de uitwisseling meteen krachtiger, want persoonlijker.
  • Door negatieven zoals 'niet', 'geen', 'maar' te vermijden, maakt u uw boodschap nóg duidelijker.

Gedrag, niet de mens
Volwassenen en vooral kinderen zijn gevoelig voor dit subtiele verschil. Een eenvoudig voorbeeld van het omgaan met een kind:

"Jantje, doordat je zoveel hebt geklierd aan tafel, ga je na het eten meteen naar boven."
[Jantje protesteert, huilt of sluipt weg. Zijn gekwetstheid is duidelijk.]
Papa gaat later naar boven om het lichtje in Jantjes slaapkamer uit te doen en om hem 'welterusten' te zeggen: "Jantje, mijn allerliefste zoon – met JOU heb ik geen moeite, alleen af en toe met je GEDRAG. Want van jou houd ik heel veel. [pauze] Maar dat geklier aan tafel, nee, ik heb liever rust en gezelligheid. [pauze] Begrijp je me? [pauze] Slaap lekker, Jantje!"

Uiteraard zal u iets anders handelen met collega's en klanten. Toch moet het menselijke aspect in de kern van uw gedrag aanwezig zijn.

Een krachtige formule
1. Beschrijf het veranderbare gedrag.
2. Bedenk een voorbeeld en ga het specifieke gedrag na dat u zelf heeft gezien of erover gehoord.
3. Spreek vooral in de 'ik'-vorm en houd rekening met het referentiekader van uw gesprekspartner.
4. Beschrijf wat u wilt bereiken als uitkomst van deze gedragsverandering.
5. Laat vooral de ander reageren; vraag eventueel hoe hij/zij de situatie ziet en ervaart.
6. Vráág om het door u gewenste gedrag.
7. Verken samen eventuele belemmeringen en wat de ander misschien nodig heeft om het resultaat te bereiken.
8. Bevestig afspraken en spreek voor later een evaluatiemoment af.
Bewustwording
De lijst van voorbeelden en mogelijkheden is eindeloos. De kern blijft dat u zich bewust wordt van uw actuele taalgebruik én de grenzeloze reeks alternatieven die horen bij 'krachtig communiceren'. U heeft volop keus!

David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(10 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Madelon Revermann  |  http://www.hemel-bed.nl

Dank je wel, David, voor je heldere en gedetailleerde verhaal. Daar doe ik mijn voordeel mee, want ik wil zelf ook graag een TED Talk houden over sociaal ondernemen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..