"Je moet wel afdingen!"

De vijf resterende leden van de Monty Python cast zijn weer volop in het nieuws dit jaar. Deed me denken aan die o zo belangrijke verkooples uit 'Life of Brian'. Kijk nog eens mee.



Wie de film gezien heeft, weet meteen waar ik het over heb. De beroemde 'Haggling'-scene uit de kaskraker 'Monty Python's Life of Brian'. Voor wie de film niet gezien heeft, beschrijf ik hier met veel plezier nog eens de hilarische scene over het thema afdingen.

No, no, no, you have to haggle!
Het verhaal speelt zich af in het oude Rome. De hoofdpersoon, Brian, wordt achtervolgd door een groep Romeinse soldaten. Brian vlucht een lokale markt op in een poging zich daar te verstoppen. Hij rent naar een stalletje van een verkoper van feestartikelen en pak daar gehaast een namaakbaard, om zich daarmee te kunnen vermommen. De kijker ziet op de achtergrond de zoekende soldaten dichterbij komen.
In het stalletje van de marktkoopman ontstaat het volgende, hilarische, gesprek:

Brian: 'Hoeveel? Snel!'
Verkoper: 'Wat??'
Brian: 'Het is voor mijn vrouw.'
Verkoper: 'Oh. Twintig shekels.' [de shekel was de in die tijd gangbare munteenheid, JB]
Brian: 'Dat is prima.'
Verkoper: 'Wat?'
Brian legt twintig shekels op tafel en zegt: 'Alsjeblieft.'
Verkoper: 'Wacht eens even.'
Brian: 'Wat?'
Verkoper: 'Je moet hier wel afdingen.'
Brian: 'Nee hoor, ik moet snel …'
Verkoper: 'Nee? Nee? Wat bedoel je, nee?'
Brian: 'Ik heb weinig tijd, ik moet …'
Verkoper: 'Geef dan maar terug, die baard.'
Brian: 'Nee, ik heb je al betaald.'
De verkoper, tegen een hele grote, sterke vriend die achter hem staat: 'Deze gast wil niet afdingen.'
Brian: 'Oké dan. Ik bedoel, moet ik hier perse afdingen?'
Verkoper: 'Nee hoor, ik vraag er twintig voor.'
Brian: 'Maar ik gaf je zojuist toch twintig!'
Verkoper: 'Je gaat me toch niet vertellen dat deze baard geen twintig shekels waard is. Voel eens wat voor kwaliteit dit is.'
Brian: 'Oh. nou. In dat geval zal ik je negentien betalen.'
Verkoper: 'Nee, nee. Doe het nu eens fatsoenlijk. Ding nu eens fatsoenlijk af. Dit is geen negentien waard.'

Brian: 'Maar zojuist zei je dat het twintig waard was. Oké, ik zal je tien shekels geven.'
Verkoper: 'Dat lijkt er al meer op.' Dan, plotseling woedend: 'Tien? Probeer je me soms te beledigen? Terwijl mijn arme grootmoeder op sterven ligt … Tien!?!'

Brian: 'Oké, elf dan.'
Verkoper: 'Nu komen we in de buurt.' Dan weer met stemverheffing: 'Elf!?! Heb ik dat goed gehoord, elf? Ze kosten mij zelf twaalf. Wil je me soms ruineren?'

Brian: 'Zeventien.'
Verkoper: 'Zeventien!'
Brian: 'Achttien?'
Verkoper: 'Nee, nee, nee. Je moet nu zeker zakken naar veertien.'

Brian: 'Oké, veertien'.
Verkoper: 'Veertien? Is dit een geintje of zo?'


En zo gaan ze nog een tijdje door terwijl de soldaten al maar dichterbij komen...

En de verkooples?
Wat is er nu, naast het feit dat het uiterst vermakelijk is, zo leerzaam aan deze scene? De verkoper heeft zich op voorhand al ingesteld op het idee, dat zijn klant het wel te duur zal vinden. Dat is nu eenmaal de rol die een klant geacht wordt te spelen. Anders gezegd, zie het hele proces van onderhandelen en afdingen ook eens gewoon als een spel. Wie tijdens het spelen van dat spel gespannen en verkrampt is, komt vaak als verliezer uit de strijd. Dat wil niet zeggen dat je er onvoorbereid aan moet beginnen, maar ben relaxed als het spel van loven en bieden eenmaal op de wagen is.

Advies
Kopers en verkopers spelen elk hun eigen rol bij het spel van loven en bieden.
De koper wordt geacht uw prijs te hoog te vinden.
Zie het onderhandelen als een spel en speel dat spel ontspannen en relaxed.


PS
Wie het hele fragment van deze oude comedy-rotten nog eens wil bekijken, kan terecht op YouTube.


Jos Burgers

Jos  Burgers
Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen!’, ‘Relatiebeheer als groeistrategie’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Geef nooit korting!’
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Prijs, Korting, Onderhandelen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   4,3
(4 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..