Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’

Wanneer nam u voor het laatste uw elevator pitch onder de loep? Twee verfrissende invalshoeken voor uw kortste presentatie ooit.

Een nieuwe kijk op de oude ‘elevator pitch’

Tijdens een of andere training heeft u vast ooit moeten oefenen met het kort en krachtig presenteren – 'verkopen'! – van uzelf, alsof u in een lift staat met een potentieel belangrijke klant. De korte tijd tussen etages is nu uw kans om te scoren. Bekijkt u deze korte maar o zo belangrijke presentatie nog eens en doe uw voordeel met onderstaande inzichten, die zeker over de inhoud gaan en veel meer nog, over u.

De Gouden Cirkel...
... is een concept dat Simon Sinek beroemd heeft gemaakt.* Stelt u zich drie concentrische cirkels voor. Bij de buitenste cirkel staat het woord WAT, bij de volgende cirkel HOE en binnenin WAAROM.

Aan u de taak om duidelijk te omschrijven WAT u doet, wat uw bedrijf doet, maakt of produceert: "Wij maken de beste, meest comfortabele kantoorstoelen..."
Dan is het zaak om te weten HOE: "... door ter plekke de werkomstandigheden én de gebruiker nauwkeurig op te meten en deze metingen te vertalen in de beste pasvorm en stijl van stoel."
Voor velen is WAAROM de grootste uitdaging, want antwoorden zoals 'om winst te maken' zijn hier niet op hun plaats.

Wat duidelijk werkt, is een uiting van de ware passie, een sterk verlangen om de wereld beter te maken: "En we doen dit onvermoeid dag in, dag uit, omdat iemand die comfortabel op z'n plek zit, zich eerder gelukkig en tevreden voelt, effectiever werkt... en hij zal anderen vertellen hoe dit komt!"
De gedrevenheid vanuit dit soort ideaal raakt uw gesprekspartners, uw luisteraars, uw (potentiële) klanten waar andere motieven juist tot afhaken leiden.

Wat zijn uw WAT-, HOE- en WAAROM-stellingen?
En hoe flexibel kunt u zijn om ter plekke te kiezen met welke van de drie u begint? Voorkennis van de gesprekspartner helpt zeker en uw intuïtie helpt u verder.

Een tweede aanpak…

… berust vooral op zelfkennis als basis, maar borduurt voort op Sineks drie kernpunten.

Hoe beknopt en duidelijk kunt u vertellen wie u bent? Want dat is het uitgangspunt. Let wel, er is een duidelijk verschil tussen "Mijn naam is..." en "Ik ben..." Voel dat verschil en weet dat het tweede krachtiger is. Als uw naam uit diverse woorden bestaat, wat normaal is, zorg er dan wel voor dat ieder woord afzonderlijk te horen is, dus niet gehaast of ingeslikt spreken en vooral zonder 'uh' te gebruiken.

Op de tweede plaats vertelt u wat u doet. Woorden als 'werkzaam', 'werken', 'proberen' en 'hopen' zijn hier volledig uit den boze. Het daadkrachtig formuleren – zoals hierboven – is de moeite waard om te oefenen. Wederom zijn uitdrukkingen als 'uh' en 'zeg maar' uit den boze.

Afwijkend van Sineks model is het derde punt: het is zaak om te weten voor wie u zich inzet en werkt. Dat is niet uw werkgever, maar uw doelgroep, degenen die baat hebben bij wat u biedt.

Op de vierde plaats beschrijft u beknopt wat uw doelgroep wil of nodig heeft en dat u kunt leveren. Dus, wat is precies de dienst of het product dat perfect aansluit bij de wens en behoefte van uw afnemer?

Op de laatste plaats komt een vertaling van het WAAROM van Sinek: wat is het voordeel voor uw afnemer? Hoe helpt u hem te veranderen? Wat verandert bij hem? Een andere manier om hiernaar te kijken is door uzelf deze vraag te stellen: "Waarin ligt mijn unieke expertise die ik aan anderen kan en wil overdragen?"

Conclusie
Met de antwoorden op de eerste reeks van drie vragen en dan op de tweede van vijf heeft u een krachtige basis voor uw 'elevator pitch' nieuwe stijl. Opschrijven, hardop oefenen, schaven, verlagen van de stem, stevig oogcontact, een handdruk vanuit de hand (in plaats van de schouder) – dit is dan de verpakking die kracht bij uw woorden zet, woorden van uw succes!


* Hier vindt u een uitgebreidere uitleg van het concept 'de Gouden Cirkel' van Sinek zelf.
David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,4
(19 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Paul

Wanneer heeft iemand voor het laatste zijn elevator pitch gehouden, nou ik niet of misschien heel lang geleden. Mijn klanten nemen altijd de tijd voor mij. Tijdens trainingen heb ik het vaak moeten oefenen, maar in de praktijk komt het niet of nauwelijks voor.

Dank voor het delen van jouw ervaring, Paul.
Misschien ben jij een van de zeldzame mensen die niet over zichzelf spreekt.
Maar 'elevator pitch' of niet, velen doen dat wel in het zakelijke, laat staan sociale, verkeer.
En velen zijn onzeker over wat (laat staan hoe) ze over zichzelf praten; dit artikel biedt dan een waardevolle houvast.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..