De klant heeft een eigen willetje

Wat u ook doet, een goede beslisser geeft de macht niet weg. Gebruik deze drie tips om uw doel te bereiken in plaats van "controle" over een gesprek te behouden.

De klant heeft een eigen willetje

Als u moet verkopen aan beslissers dan lijkt het soms alsof ze niet horen wat u te vertellen hebben. Ze lijken uw argumenten anders te interpreteren. Deze beslissers zijn niet gevoelig voor wat u te zeggen hebt. Dit kan frustrerend zijn als u 'overtuigd' bent van uw aanbod.

De klant heeft al een eigen mening of zal een eigen mening vormen

Het gevolg is dat u de klant niet zelf kan overtuigen. Beslissers zijn doorgaans intrinsiek gemotiveerd. Ze gaan op zichzelf af. Daar worden ze voor betaald - om zelfstandig beslissingen te nemen. Daarom vragen echte beslissers haast nooit naar referenties.
Anders had ikzelf nooit mijn eerste klant gemaakt.

Hoe zorgt u dat de klant zelf zijn mening kan veranderen of bijsturen?
Volgens mij is dit het moeilijkste aan verkopen. We weten doorgaans perfect waarom klanten van ons zouden moeten kopen. En meestal hebt u ook gelijk alleen krijgt u geen gelijk.
Is het de aanhouder die wint, of degene die loslaat?

Praktijkvoorbeeld van loslaten
In groepsbeïnvloeding gebruikt men onder meer het principe van 'redistribution of power' ofwel het her-ver-"delen" van de macht. Trainers of facilitators ervaren dit als een groep de discussie overneemt en vervolgens een eigen mening vormt - altijd een speciaal moment, want u weet niet waar het eindigt. En toch komt u ergens terecht, en meestal waar u moet zijn.

In verkopen is dit ook zo. Het is een twee-richting-communicatieproces. U laat los en toch krijgt u de leiding terug, zelfs in sterkere mate dan ervoor! Zolang u dit 'loslaten', en daardoor de 'versterking van uw invloed', niet ervaart, bent u uw eigen mening aan het opdringen. Anders gezegd: u bent aan het "pushen". U verliest dan snel uw "macht" of invloed. U zult op de klant moeten gaan jagen (bijvoorbeeld: u moet veel terugbellen). U geeft maar weg en krijgt niets terug. De klant zal zich stilletjes terugtrekken of neemt de controle over. Als verkoper raakt u dan vermoeid want u krijgt geen energie terug. Het komt maar van één kant.

Gevolg : afwijzing
Zolang u het gevoel hebt dat u uw eigen mening aan het vertellen bent, verkoopt u niet. De transactie zal niet tot stand komen. U zult met lage closing rates zitten, mogelijks ergens tussen 1/10 en 1/20. U maakt dan enkel klanten die al actief op zoek zijn of op prijs kopen.
In deze organisaties willen verkopers niet meer prospecteren. Ze kunnen niet meer tegen de afwijzing.

Werk met de eigen wil van beslissers – drie tips

Hoe kunnen we de macht die de klant heeft om zelf zijn mening te vormen (over uw diensten) toch respecteren en be-ge-"leiden"?  Als u verkoopt aan beslissers is er geen andere weg: Beslissers hebben een eigen "willetje". Ze laten zich niet imponeren door een mooie brochure.

Drie tips om de "macht" over het aanvaarden van uw oplossing bij de klant te leggen, zonder de controle te verliezen:
1.  Open het gesprek/demo/presentatie nooit over uzelf
Als u dit wel doet verliest u direct uw process power.
U krijgt dit niet terug. In die zin hebt u maar één kans.
Oplossing: Stel een vraag die de aandacht focust 100% op de klant, bijvoorbeeld:
"Hoe is het product ontstaan?"
"Hoe zijn jullie erin geslaagd dit overheidsproject binnen te halen?"
2. Deblokkeer de veronderstellingen waarmee de klant zichzelf in de status quo houdt
Lees daarvoor de andere artikelen op Verkoperonline.nl, het is een centraal thema in mijn benadering van verkoop. Om te verkopen zult u altijd een onvoorspelbaarheid moeten toelaten, anders zal de klant gewoon niet veranderen.


Copyright © 2013, René Knecht
3. Geef niet te snel antwoord
Enthousiasme is ons niet vreemd en de antwoorden liggen ons als "overtuigde" verkopers snel op de lippen. Toch moeten we onze mond kunnen houden.
We hebben onszelf overtuigd, "gebrainwashed", en dat heeft ook tijd gekost.
Bij de klant is dat ook zo.
==> Durf de vragen daarom eerst terug te geven aan de klant.
"Ik ga u zeker nog een overzicht geven…nog een vraagje: wat maakt dat jullie deze technologie/oplossing/dienstverlening nu overwegen?"
Conclusie
Door de macht over de beslissing te her-ver-delen lijkt het alsof u uw macht/invloed weggeeft. Alleen… kunt u iets weggeven wat u zelf niet bezit? Paradoxaal zal dit weg-"geven" uw invloed alleen maar vergroten. U zult het niet kwijtraken. Goede managers die kunnen delegeren ervaren dit ook.
Mogelijks geeft de klant u alle antwoorden en hoeft u niet meer te "pitchen".
Dan bent u een effectieve verkoper.

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,8
(38 stemmen)
Reacties

Historie Meubelen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

Uitstekend artikel

er wordt een referentie geplaatst waarin wordt verwezen naar het deblokkeren van de veronderstelling van de klant. Deze kan ik op de site niet terug vinden

@Iggy, Bedankt voor je vraag

http://www.verkopersonline.nl/artikel/4492/durft-u-deze-vragen-te-stellen.html

Algemeen procesgerichte vragen zullen altijd (meer indirect) de status quo in vraag stellen. Ze laten de klant met zichzelf onderhandelen.

grts, Rene

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..