Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers?

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Iedereen weet het: teveel over uzelf en uw bedrijf praten werkt averechts. Waarom doen we het dan vrijwel allemaal toch, steeds, weer? Wat denkt u van deze antwoorden en oplossingen?

Wat is de grootste overtuigingsblunder van verkopers?

Verkopers gaan soms gruwelijk de mist in wanneer ze hun klanten proberen te overtuigen zaken met ze te doen. Soms kunt u het ze nauwelijks kwalijk nemen. Bedrijven sturen ze op pad met gelikte bedrijfs- of productpresentaties. En als die niet de schuldigen zijn, dan is het wel de liftspeech. U weet wel van die oersaaie 30 seconden boodschappen, die tenenkrommend vervelen. Vrijwel iedereen is het slachtoffer van dit merkwaardige fenomeen.

Schuldig aan wat? Te veel over zichzelf kwebbelen.

Gut, u wist al dat zoiets een beetje onhandig is?
Vraag: Waarom doen wij het dan toch zo vaak?

De redenen daarvoor zitten als het ware in ons brein gebakken.

Breintijd

Ten eerste: over onszelf (bedrijf, product of dienst) praten kost weinig moeite. Het is helaas ook een teken      van gebrekkige voorbereiding. Want je voorbereiden of jezelf interesseren voor anderen kost scheppen energie.
Tip
Toon interesse in de ander. Stel vragen. Wat vinden ze lastig? Waarover zijn ze ontevreden? Wat willen ze bereiken? Waar gaan hun interesses naar uit? Kortom: wat vindt de ander belangrijk? Hiermee draai je de zaken radicaal om. Wedden dat je de ander gunstig stemt en daardoor gemakkelijker kunt beïnvloeden?
Ten tweede: U bent de belangrijkste persoon in uw leven en dus het middelpunt van het heelal. Het universum doet niet ter zake wanneer u er niet meer bent. Dus tja... neem het mensen eens kwalijk dat zij zichzelf belangrijker vinden dan anderen. Bovendien hebben mensen de neiging zichzelf te overschatten. Zelfs een poes ziet een leeuw wanneer zij in de spiegel kijkt.
Tip
Maak (al is het maar voor eventjes) de ander tot de belangrijkste persoon in je leven.
Ten derde: Mensen vinden hun eigen mening over het algemeen veel waardevoller dan die van een ander. De gemiddelde mens gelooft wat hij of zij beweert.
Tip
Prijs de ander om diens geweldige meningen en inzichten. Heus een beetje slijmen helpt! Niet overdrijven natuurlijk. Wek vertrouwen en probeer daarna pas eventuele 'foute' meningen voorzichtig bij te stellen (praat in termen van oorzaken en gevolgen).
Oude wijsheid
Tenslotte nog een overweging van Michel de Montaigne een Franse filosoof, schrijver en politicus (1533–1592) uit de Renaissance:

'Spreek niet over uzelf, u bent voorbestemd te verliezen; indien u uzelf kleineert, gelooft men u; indien u uzelf prijst, gelooft men u niet.'

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkooptechniek, Overtuigen, Beïnvloeden
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(41 stemmen)
Reacties

Maarten van Vugt |  http://www.towerconsult.nl

Beste Michel,

Helemaal eens met het grootste deel van je betoog.
Niet teveel over jezelf praten en hoe goed je bent is in communicatief opzicht een echte showstopper behalve... als je in de VS werkt of woont. Daar is jezelf de hemel inprijzen tot ware kunst verheven.
Een en ander is derhalve cultuurgebonden.

met collegiale groet

Maarten van Vugt

Dit fenomeen komt inderdaad vaker voor dan men denkt. Het beste is de andere persoon voor even het belangrijkste te maken en laten weten dat je met hem meedenkt en probeert te helpen.

O. van Verschuer |  http://www.salesconsult.nu

Goed verhaal en ik zou nog iets verder gaan. Een goede voorbereiding begint met je in te lezen in het bedrijf, de klanten, de business, de kansen, de bedreigingen en bovenal toon echte interesse en wees nieuwsgierig. Toon je Kontaktkracht en als je die te weinig hebt dan moet je contact opnemen met de mensen van Sales Consult.

O. van Verschuer |  http://www.salesconsult.nu

Oh ja nog een laatste tip: laat alle informatie van je bedrijf in je koffer zitten en vergeet je doelstelling dat je iets moet verkopen of een resultaat moet halen. Immers als zij niet willen wat jij hebt te bieden of zij iets willen wat jij niet kunt bieden is het zaak daar zo snel mogelijk achter te komen en voort te gaan naar een prospect die wel iets van je wil.

Orlando van Wijngen |  http://www.vanwijngen.nl

Eigenlijk zouden wij dit stukje text elke morgen moeten lezen, vóórdat we mensen gaan proberen te overtuigen

Michel Hoetmer |  http://www.salesquest.nl

Ieder van harte bedankt voor de reacties.

@verschuur Ik denk dat je wel degelijk een resultaat voor ogen moet hebben. Het moet alleen niet 'verblinden'. Maar dat betekent uiteraard ook, zoals je aangeeft, dat je vlot probeert te beoordelen of een match mogelijk is. Aan dode paarden blijven trekken is niet zo zinvol.

@Orlanda wat een geweldig compliment!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..