|
Succesfactoren van topverkopers
Weet u wat er voor nodig is om de top van het verkoopvak te bereiken? Deze negen factoren helpen u op weg.
Heeft u zich wel eens afgevraagd wat mensen succesvol maakt in de verkoop? Zijn er bepaalde vaardigheden voor nodig? Heeft het te maken met de mentale instelling? Kortom: wat is er voor nodig om de top in ons vak te bereiken?
Deze vragen zijn makkelijker gesteld dan beantwoord. Er is geen heldere formule die zegt 'als u deze dingen doet en als u zo en zo denkt, dan ligt de wereld aan uw voeten!' Was het maar zo makkelijk. Toch kunnen wij er gelukkig wel iets over zeggen. Doe uw voordeel met deze 9 succesfactoren:
1. Geloven dat het uiteindelijk gaat lukken De kern zit hem in het woord 'uiteindelijk'. Het is een misverstand om te denken dat u zou moeten bulken van het zelfvertrouwen. Teveel vertrouwen in uzelf zou wel eens averechts kunnen werken. Het is heel gezond om af en toe eens te twijfelen. Het houdt u alert en scherp. Waar het om draait is dat u ook na een of meer mislukkingen blijft denken: 'als ik maar voldoende probeer en leer van mijn fouten, komt het allemaal in orde'.
2. Een gezond portie zelfkritiek Mensen hebben de neiging om als het eventjes tegenzit de oorzaak buiten zichzelf te zoeken. Ze geven de schuld aan hun bedrijf, hun 'slechte' producten en hun klanten die alleen maar geïnteresseerd zijn in de laagste prijs. Daarmee veegt men het eigen straatje wellicht iets te gemakkelijk schoon. Vraag uzelf af: wat is mijn rol in dit geheel? Hoe kan ik het beter doen? Wat zijn onze sterke punten? Hoe communiceer ik dat naar mijn klanten?
3. Alleen is maar alleen Het kan bepaald geen kwaad om regelmatig met anderen van gedachten te wisselen. Elkaar helpen en ideeën uitwisselen. Zorg er voor dat de mensen om u heen u ondersteunen.
4. Leergierig zijn Echte toppers zult u zelden horen mopperen dat ze naar een verkooptraining moeten. En zij zeuren ook niet 'dat wist ik al'. Ze bekijken de zaak van de positieve kant en vinden het prachtig als ze enkele nieuwe ideeën opdoen. Kortom: zij realiseren zich dat ze altijd nog iets kunnen bijleren.
5. Doelgericht (maar niet te) Het is prima om uw doelen na te streven. Toch is de grap juist dat u niet te doelgericht moet zijn. Als u uzelf eenzijdig op uw doelen richt, dan bestaat het risico van een soort tunnelvisie. Er komen kansen voorbij die u niet grijpt omdat u met uw doel bezig bent. Doelgerichtheid is dus prima voor, laten wij zeggen, zo'n slordige 60%. Maar houd uw ogen niet uitsluitend op de bal, kijk ook eens om u heen.
6. Weet waarover u spreekt Toppers hebben een grondige kennis van hun klanten. Zij weten welke argumenten het goed doen en welke argumenten minder sterk zijn. Zij weten als geen ander de emoties van hun klanten te bespelen. Toppers verstaan hun vak. Ze weten veel, maar ze bedwingen de neiging om bij klanten hun kennis te etaleren. Ze beperken zich tot de hoofdzaak en verliezen zich niet in allerlei details.
7. De antwoorden die uw klanten willen horen Klanten zijn op zoek naar oplossingen voor hun problemen. Hoe meer problemen u aantoonbaar kunt oplossen, hoe meer u verkoopt. Daarom moet u alles van uw producten en uw klanten weten. Maar pas op! Klanten willen geen dorre feiten, ze willen antwoorden op hun meest brandende vragen. Daarom moet u eerst onderzoek doen en pas als dat volledig is afgerond, kunt u de juiste antwoorden geven.
8. Actie ondernemen Actie slaat een brug tussen plannen en doelen. Er gebeurt niets totdat u iets verkoopt. En u verkoopt niets als u geen actie onderneemt.
9. Veerkracht Dit is de belangrijkste eigenschap. Het kenmerkt toppers in alle denkbare disciplines. Iedereen heeft op zijn tijd te maken met tegenslagen of twijfel. Dat is gewoon een onderdeel van het leven. Waar het om draait is hoe u er mee omgaat. Gaat u bij de pakken neerzitten of denkt u 'daar moet ik iets aan doen!' Veerkrachtige mensen zijn als de bekende duikelaartjes. U weet wel van die poppetjes waar je tegenaan duwt en die altijd weer overeind komen. Veerkrachtige mensen geven nooit zomaar op. Ze zetten hun schouders eronder en doen juist een stapje extra. Zij gaan door waar anderen ophouden. De meeste mensen falen omdat ze te snel opgeven. Uiteraard geldt dat niet voor u. U maakt een plan en voert het gewoon uit.
Ik wens u veel succes in de verkoop!
|
De auteur wil graag weten hoe u dit artikel waardeert:
Waardering 8,6
(54 stemmen)
Reacties
Marcel
Lekker helder en vanuit de praktijk weergegeven.
Martinet
Helemaal mee eens!!
ik zie het dikwijls als de zee: eens je door de branding bent, kan je surfen op datgene waarvoor je je daarvoor hebt ingezet.
Heel goed om kort en bondig nog eens hierop gewezen te worden.
Gr. Michel
Men moet dit soort goede info stukken op hun verkoop afdeling verspreiden. Dan wordt het men er aan herinnerd wat men goed of juist fout doet. Sjapo dames en heren
Luc Overhof
Keurig artikel dat de kern van de uitdagiging raakt. Dit zijn precies de factoren die een verkoper suc6vol maakt of ook juist niet. Als je dit volgt zul je echt niet elke klant binnenhalen, maar gegarandeerd wel suc6voller worden.
Van harte bedankt voor de fijne reacties!
Dag Michel,
Prima artikel! Ik merk zelf vaak dat punt 6 de doorslaggevende factor is of je een opdracht binnenhaalt of niet.
Goed artikel Michel, weet waar je over spreekt is eigenlijk vanzelfsprekend. Ik ben het helemaal met je eens dat veerkracht de belangrijkste eigenschap is.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|
|
|
|