Het succes van de ELITE verkoopmethode

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Wat een topgolfer doet in vijf soorten slagen, doet een topverkoper in vijf soorten vragen. Beheerst u de 5 ELITE-verkoopvragen?

Het succes van de ELITE verkoopmethode

Een profgolfer weet dat 'alle' slagen beheerst moeten worden. De afslag, de 2e slag vanaf de grond, de 3e slag om de bal op de green te chippen en de 4e slag om de bal te putten. En natuurlijk de herstel-slag, als de bal in de bunker of het hoge gras beland is. Het is zaak alle vijf verschillende soorten slagen perfect te beheersen om mee te doen met de top. Hetzelfde geldt voor een verkoper die aan de top wil meedraaien.

De methode
De ELITE methode gaat niet uit van 'verkopen', maar van het 'in staat stellen van de koper om te gaan kopen'. ELITE staat voor:
  • Environment questions
    Vragen over de huidige klantomgeving.
  • Limitation questions
    Vragen over de huidige beperkingen, moeilijkheden en 'ontevredenheden'.
  • Implication questions
    Vragen over de consequenties van de beperkingen bij de klant.
  • Tailored questions
    Vragen die de productvoordelen presenteren als maatwerk voor specifieke klantbehoeften.
  • Empowerment questions
    Afsluitvragen bedoeld om te ontdekken hoe de klant de oplossingen gaat implementeren.

Hiermee wordt de koper in staat gesteld om vanuit zelf benoemde behoefte te kopen. U verkoopt niet, maar zorgt dat de behoeften manifest worden.

De uitvoering

Onthoud de ELITE-vragen en zorg tijdens uw volgende gesprek dat u antwoord gekregen heeft op deze vragen. Liefst in deze volgorde, dat is wel het meest logisch. U gaat tenslotte ook niet eerst putten en daarna afslaan.
Het gaat dus in eerste instantie alleen maar over een zo goed mogelijke kennisoverdracht. U helpt uw klant om zo veel mogelijk relevante zaken op te rakelen en uit te wisselen. U moet daarbij alle aandacht schenken aan het ontwikkelen van vertrouwen.
Drie redenen waarom vertrouwen zo belangrijk is bij kennisoverdracht:
1.    Het leidt automatisch tot meer uitwisseling van kennis.
2.    Het maakt kennisuitwisseling minder moeilijk.
3.    Het vergroot de kans dat kennis echt wordt geabsorbeerd en nuttig wordt gebruikt.

Conclusie
Zorg dat uw sterke ELITE-vragen door een goede vertrouwensband zoveel mogelijk wensen vanuit de klant genereren. Vertrouwen wekt u op door de klant 80% te laten praten en in de resterende 20% scherpe ELITE-vragen te stellen, die de ander op koers houden richting uw haven.




Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Vragen stellen, Verkoopproces, Overtuigen
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,1
(18 stemmen)
Reacties

J. Bastiaens

Dit lijkt wel heel erg veel op de SPIN methode van Neil Rackham die in de jaren 80 is ontwikkeld. Dat was de aanzet tot adviserend verkopen en wordt nog steeds in sommige branches toegepast.
Uitgangspunt is ook de klant te laten verkopen in plaats van de verkoper de actie te laten nemen.

marcel

Straight to the point en houdt de focus op het salestraject.

Het doet ook mij inderdaad sterk denken aan SPIN. Jammer altijd van deze vormen van "gap-selling" is dat zo sterk op zoek wordt gegaan naar waar de pijn zit van de klant. Klanten kopen ook uit verlangen, hieraan lijkt echter minder aandacht te worden besteed.

In onze aanpak van gap-selling vragen wij altijd eerst naar de gewenste uitkomsten (de ideale situatie) en pas daarna de huidige situatie.

O.i. vergroot dit de gevoelde impact meer dan wanneer met de huidige situatie wordt gestart. Bovendien:
- waarom zou iemand zijn huidige (pijnlijke) situatie blootleggen als hij je nog niet goed kent en vertrouwt?
- wat zegt hij daarmee over zichzelf?
- als er rechtvaardigingen en excuses gevonden zijn waarom de huidige situatie is zoals deze is (hetgeen een menselijke tendens is), hoe ontvankelijk is iemand dan voor jouw oplossing?

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..