Reacties
Jan van Eechoud
Altijd goed zulke artikelen om je scherp te houden.
Bedankt.
Dank je, Jos, voor de bevestiging in dit artikel van het JUIST OMGAAN met tarieven.
Te veel verkopers zijn inderdaad bang om hun tarieven te noemen en er vierkant achter te staan.
Zo ontstaat er een 'afding-klimaat'.
Een ding is zeker: hoge kwaliteit tegen een lage prijs = mythe.
Sta me deze kritische taalopmerking toe: 'c.q.' = 4 toetsaanslagen. Gebruik 'of' (2 toetsaanslagen) als je 'of' bedoelt.
Gooi de afkorting 'c.q.', afkomstig uit juridische stukken die sowieso voor leken ondoordringbaar zijn, in de taalprullenbak.
Henkjan van der Horst
Ik voel me erg aangesproken. Vooral het beeld van de verkoper die alvast bukt terwijl er nog niet eens wordt geslagen komt er in. Ik ga hier wat mee doen.
Heel leerrijk...doch hoe had doe verkoper dan anders kunnen reageren???
Matt
Dit is waarheid als een koe, alleen vind ik het jammer dat hij vaag blijft hoe het spel wel (concreet) gespeeld moet worden
Jos Burgers
Beste Matt en Koenraad,
je kunt allereerst besluiten om niet te reageren. Gewoon niets zeggen en afwachten.
Een andere optie is 'verwondering': "u vindt het een heel bedrag?".
Je kunt er ook voor kiezen om met de klant mee te gaan: "Het is inderdaad een heel bedrag!". En dan afwachten.
Mijn boek 'Geef nooit korting!' gaat o.a. over manieren waarop je omgaat met prijsdruk.
Jos Burgers
Trots zijn op je product is inderdaad het belangrijkste.
Zelf ben ik vestigingsmanager van een Montel winkel en daar staan de verkopers 100% achter hun product en de prijs.
Korting geven doen wij dan ook niet omdat het gewoonweg niet nodig is.
Je hebt een mooi product met een goede prijsverhouding dus geen korting.
Als verkoper moet je natuurlijk wel er voor zorgen dat je de gun factor op zak hebt.
Dennis Olierook.
Hoi Jos,
Jij zegt vaak: Geef nooit korting!
Maar onlangs ben ik begonnen met het aanbieden van een online salestraining.
De meeste online verkopers zetten hun prijzen altijd hoger en geven dan korting. Zou jij dat ook doen? Of pak jij het anders aan?
Groet,
Ine Van Hofstraeten
info@topverkopertips.be
Beste Ine,
Als je korting geeft moet duidelijk zijn waarom je die geeft. Een aanbieding lijkt op zich aantrekkelijk, maar eigenlijk zeg je: 'Ik kom niet van dit soort online trainingen af.'
Daarom kun je er beter iets cadeau bij geven (boekje, iets wat past bij het product) als men binnen 10 dagen beslist, of voor de 1e 25 klanten. Als je uberhaupt iets wilt geven.
Nog beter: geld terug als de klant het niets vindt.
Dan ben je wel heel erg overtuigd van de waarde van je training.
Veel succes!
Jos Burgers
Albert Koopstra
Jos slaat de spijker op de kop en weet het ook nog eens op een mooie manier te brengen. Een aandachtspuntje: volgens mij is "Ben trots op .....", geen correct Nederlands.
Correct, Albert: het is 'Wees trots...' (of nog stijver, zelfs ouderwets: 'Weest trots...')
In mijn wereld luidt dit motto: "De verpakking is de drager van de inhoud."
Maar voor velen vandaag de dag is dit aspect onbelangrijk geworden.
De kwaliteit van het gehanteerde Nederlands loopt immers achteruit, iets wat ik betreur.
Sander Q
Goed artikel, sta achter de kwaliteit (en dus prijs) die je aanbiedt
Hans
Klopt inderdaad deze reactie altijd goed om weer wakker geschud te worden.
Als de klant korting wil. Vraag waarom? Mocht het een onderhandeling worden, biedt dan een "toe snoeping" aan. Dit vinden zij leuk en origineel! Probeer het uit, maar doe jezelf NOOIT te kort. Een win-win situatie is voor beide partijen het leukste! Bovendien wordt de verstandhouding tussen de verkoper en inkoper er beter op! Succes.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|