Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging

Accepteert u zomaar alle LinkedIn-uitnodigingen? Stuurt u zomaar uitnodigingen aan onbekenden, 'gewoon' om uw netwerk te vergroten? Op beide vragen is het juiste antwoord uiteraard: "Nee." Maak ook hier het verschil met uw originaliteit.

Onderscheidend gebruik van LinkedIn - Deel 1: De Uitnodiging

Velen maken gebruik van LinkedIn om hun – voornamelijk zakelijk – netwerk op te bouwen en te onderhouden. Net zoals met vele andere activiteiten zijn er do's and don't's die de moeite waard zijn om er aandacht aan te besteden. In Deel 1 van dit tweeluik LinkedIn behandel ik de uitnodiging.

Voorbij de klakkeloosheid
LinkedIn biedt lijsten van potentieel interessante contacten aan. Klikt u op 'uitnodigen' dan ontvangt de gekozen persoon een standaarduitnodiging, zoals "I'd like to add you to my professional network" of "Ik wil u graag toevoegen aan mijn professionele netwerk op LinkedIn".
Ooit zo'n uitnodiging ontvangen?
En accepteert u deze?
Ik niet. Hieronder een voorbeeldbericht dat ik terugzend; LinkedIn is immers zo aardig om het e-mailadres van de zender beschikbaar te stellen*:
Dank - én ik heb meer nodig, Richard.
Jij en ik zijn unieke wezens; daarom accepteer ik geen 'standaarduitnodigingen'.
Alleen persoonlijke, met motivering ("Waarom ik?").
Opvallend is dat ik 19 van de 20 keer niets meer te horen krijg van zulke 'Richards' – wat prima uitkomt, omdat het geen zin heeft om met iemand te netwerken die niet communiceert!
Wees ervan overtuigd dat er nogal wat 'verzamelaars' zijn die op die manier misbruik maken van LinkedIn; u toch niet, natuurlijk ...

Uitzondering
In een enkel geval ontvang ik een standaarduitnodiging van een oude 'verloren gegane' relatie, dus eigenlijk een bekende. Dan klik ik op 'accepteren' en zend ik – als voorbeeld – een bericht als:
Dank je, Bob!
Normaliter ga ik niet op 'standaarduitnodigingen' in.
Alleen persoonlijke, met motivering.
Maar in jouw geval maak ik graag een uitzondering.
Onderwerpveld in de e-mail
Wanneer ik zo'n bericht zend, ziet het onderwerpveld er zo uit:
Onderwerp: >> LinkedIn <<
Wees origineel
De truc is om te weten hoe de standaarduitnodiging te omzeilen. Heel eenvoudig: u klikt op de naam van de persoon en u komt op zijn 'openbaar profiel'. Daar is een blauwe 'Contact'-knop. Daar klikt u op en u krijgt een aantal vragen te beantwoorden.
Tenzij u andere informatie heeft – zoals het e-mailadres van de ander – klikt u op de optie dat u bevriend bent met deze persoon.
Daarna kunt u het uitnodigingsveld invullen. Houd het kort, eenvoudig en vrolijk:
Zullen we 'linken', Jan?
Ik zie aardige overeenkomsten en je doet boeiende dingen.
Hartegroet,
DAVID
En als het iemand is die ik ooit heb ontmoet, bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst:
Zullen we 'linken', Jan?
Fijn om je bij de Open Coffee te hebben ontmoet!
Hartegroet,
DAVID
Tablet/smartphone
Deze middelen hebben een eigen LinkedIn-app. Daarmee kunt u uitsluitend standaard-uitnodigingen verzenden. Het kost echter weinig moeite om LinkedIn via de browser te openen teneinde een persoonlijke uitnodiging te schrijven. LinkedIn is dan beschikbaar in een wat beknoptere versie dan op de 'gewone' computer; daardoor treft u rechts van de foto maar één knop aan. Door op deze knop te klikken opent zich een menu met 'Connect' op de tweede plaats. Hiermee komt u op het juiste scherm voor een persoonlijke uitnodiging.

Dienstbaarheid

Het is een kunst om in uw eigen kracht te staan en uw netwerk uit te bouwen. Het selectief kiezen van interessante relaties vanuit een dienstbare opstelling (dus, alles behalve 'graaierig'!) is een waardevol criterium.


Deel 2 – 'De aanbeveling' vindt u hier.


(*) Belangrijk
Sinds de originele publicatie van dit artikel is LinkedIn (einde 2015) gestopt met het meezenden van het e-adres. Dit feit maakt het uiteraard moeilijker om de beschreven stappen uit te voeren. Zoeken op het internet levert echter verrassend vaak een bruikbaar e-adres op, waardoor u de “Waarom ik?”-vraag alsnog kan stellen.

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: LinkedIn, Netwerken, Communicatie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   5,6
(33 stemmen)
Reacties

John Veldhoen

Ik begrijp je standpunt en het is natuurlijk optimaal als je een leuke persoonlijke uitnodiging verstuurd of ontvangt.

Maar waar het feitelijk om gaat is of degene interessant voor jou is of niet. Ik baseer mijn acceptatie keuze dan ook niet op het feit hoe leuk het verzoek is maar hoe interessant de connectie is of kan zijn. Linkedin is veel meer dan je persoonlijke database van bestaande relaties en mensen die je al kent. In dat kader begrijp ik ook mensen niet die alleen verzoeken accepteren van mensen die ze live ontmoet hebben. Dan mis je echt het doel van linkedin.

Een antwoord terug sturen dat je meer nodig hebt en een motivering vind ik echt te ver gaan en zelfs een tikkie arrogant. Er even van uitgaande dat jij zelf ook interessant bent voor die ander kun je best een standaard verzoek sturen. Meer dan 80% van de verzoeken op Linkedin geschieden op die wijze.

Je bent duidelijk, John, in hoe JIJ LinkedIn ziet en gebruikt.

Uiteraard is het nut van een relatie inherent aan wat in het artikel staat - met JUIST de aanbeveling om de reden ('motivering') van het verzoek om te linken op te nemen in de uitnodiging.

Dat 'meer dan 80%' van verzoeken 'standard' is, is eerder een bewijs van de lege klakkeloosheid waarmee sommigen (waaronder vele 'verzamelaars') misbruik maken van dit middel.

'Arrogant' is een fascinerend woord in het Nederlands.
Het wordt vaak verward met 'een gezond gevoel voor eigenwaarde' en zegt meer over degene die het woord gebruikt, dan over de ander.

Verder ben ik een voorstander van een correct gebruik van Nederlands. Ook dát is een uiting van het gewenste imago.
Daarom is het 'verstuurt of ontvangt' in jouw 2e regel.

Joop

Beste David,

Je bent wel erg snel gepikeerd.

Met hartelijke groet,

Joop

Beste Joop,

Aha!

Met hartelijke groet,

DAVID

Erik Mooibroek

Jongens, jongens, ik ken jullie niet, maar deze discussie gaat de verkeerde kant op. Vond het artikel wel aardig, door een persoonlijke uitnodiging val je wel op en word je onthouden. Maar alleen linken om het linken brengt natuurlijk niks, dus hoe blijf je daarna relevant in contact, door actief te zijn en jezelf te ' branden' .

Juist, Erik - het is zó belangrijk om het 'linken' FUNCTIONEEL én WAARDEVOL te houden.
Er zijn - nogmaals - veel 'verzamelaars' die alleen maar willen halen.
Maar écht netwerken draait vooral om geven en delen in ieders voordeel.

Het valt me overigens op hoeveel leden hun profiel gebruiken om over hun bedrijf te schrijven.
Daardoor profileren ze zichzelf als workaholics; ik krijg immers geen andere informatie over waar hun passie werkelijk ligt.
Ja, het is een kunst om een zinnig profiel te schrijven, laat staan een passende foto erbij te plaatsen.

Let op de volgende aflevering, Deel 2!

Deze korte video (<5 min) biedt een gezond perspectief op de (a)sociale media ... en meer:

https://www.youtube.com/watch?v=K8_-ABYRdSQ

Jefta

Goed bedacht en doordacht.
Echter, in het voetlicht treden (zoals ik nu doe!) trekt ook aandacht van negatieve relaties. Ik doel hier op bekenden met hun preferentie voor contacten. Zo heb je een goed contact met de ene, is het opeens voorbij doordat je contact legt met de ander. Selectief hierin blijven is moeilijk. Zoals mijn digibete vrouw het over "LINKDING" heeft, schuilt er misschien iets van waarheid in haar bewoording. ;-)

Je bent heerlijk duidelijk, Jefta!
Het mooiste van wat jij beschrijft - de negatieve reacties - is dat het je uiteindelijk helpt om te schiften: wie wel, wie niet.

Selecteren moeilijk? Zou het een uitdaging voor jou zijn om je grenzen duidelijker te stellen?
Om iemand zelfs AF TE WIJZEN?

Leuk ook, dat 'LINKDING'!

Interessant artikel, dat me andermaal aan het denken zet over de klakkeloosheid waarmee we de zogenaamd sociale media gebruiken.

"omdat het geen zin heeft om met iemand te netwerken die niet communiceert!" is een mooie conclusie als iemand niet reageert op je vraag.

Mooi filmpje!

Dank je wel, David, voor je schrijfsel!

Heerlijk, jouw bevestiging, Ronald!
Dank je - ik voel me aangemoedigd om door te gaan.
En ja, Deel 2 vólgt!

Nuri Kierik |  http://

Het is een geweldige idee om met iemand om juiste manier contact te hebben. Ik zal het zeker toepassen met mijn nieuwe contacten.

Je bent een winnaar, Nuri - je ziet iets in je voordeel en je maakt er gebruik van!

Katja Heemskerk

Beste David,

De wijze waarop jij een bericht terugstuurt naar iemand die een onpersoonlijke uitnodiging stuurt, gebruikte ik ook altijd. Ik kan tegenwoordig echter pas een bericht terugsturen als ik de uitnodiging al geaccepteerd heb. Ik kan de knop niet meer vinden dat ik een bericht terug kan sturen voordat ik een uitnodiging accepteer. Kun jij me helpen? Ik heb een standaard profiel.

Alvast bedankt.

Vriendelijke groeten,
Katja Heemskerk

Wat fijn, Katja, dat ook jij een standaarduitnodiging op deze manier weigert!
Ik ben het met je eens: LinkedIn heeft inderdaad recentelijk - zeker sinds de originele publicatie én een latere aanpassing van het artikel - de boel op z'n kop gezet. De verzenders e-adres is immers verdwenen uit het 'info-blok'.
Onlangs kreeg ik een standaardverzoek, maar door eenvoudig te googlen vond ik het juiste e-adres en kon op 'mijn'/'onze' manier terugmailen... en tot nu toe geen verdere reactie vernomen.
Ik heb op dit moment nog geen idee hoe het 'probleem' op te lossen... én ik blijf er aan werken, Katja!

Katja Heemskerk

Hoi David,

Blij te horen dat ik niet de enige ben met het probleem. Zodra ik de mogelijke oplossing heb, zal ik hem ook delen.

Groeten,
Katja.

Inmiddels - enkele dagen later - heb ik nóg zo'n geval meegemaakt, Katja.
Net als de eerste keer is het me met gemak gelukt om de www en het e-adres van de 'uitnodiger' te onfutselen... om mijn "Why me?"-vraag te stellen.
En tot nu toe heb ik geen reactie ontvangen - wat de strekking van mijn artikel én mijn standpunt stellig bevestigt!

Daphne Medik |  http://www.dmmcommunication.nl

Dank voor de vermelding, David. Het artikel heet 'Wie ziet de persoonlijke uitnodigingen nog?'. De link hierboven werkt niet; hopelijk deze wel: https://www.e-act.nl/ah/site?a=10&p=104730&h=1104749
In dit artikel krijg je tips hoe je de gepersonaliseerde uitnodigingstekst kunt terug vinden.

Eric Schmidt

Wederom goede tips...en zal het opvolgen. Met dank. Eric JNB/ZA

Het gaat je nu steeds meer opvallen, Eric, hoe vaak de standaardzinnen gebruikt worden.
En, ben JIJ standaard?
Alles behalve!
Daarom het belang van een eigen originele tekst... immers véél authentieker.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..