Gij zult niet Liegen

Waarom is het maatschappelijk aanvaard dat je tegen een verkoper mag liegen? En, belangrijker, hoe gaan wij daarmee om?

Gij zult niet Liegen

Samenlevingen en organisaties steunen op afspraken maken. Houdt iemand zich niet aan de afspraak, dan wordt dit afgestraft omdat we geschokt zijn. Soms worden mensen verwijderd uit de samenleving middels gevangenissen. In de relatie klant-verkoper is er meer tolerantie qua liegen en is van dergelijke moraliteit weinig terug te vinden.

De klant belooft tegen volgende week iets te laten weten, maar laat niets meer van zich horen. Of de klant is niet geïnteresseerd, maar durft het niet te zeggen. De verkoper wordt aan het lijntje gehouden. Hoe kunnen we hiermee omgaan?

Verkopers hebben soms ook boter op hun hoofd
Pushgedrag leidt altijd tot terugpushen: vechten of vluchten. Bijvoorbeeld: de klant zal te laat komen, afspraken vergeten, discussie opzoeken, en… informatie achter houden.
U zit dan met lange salescycles.

De wereld is zoals hij is, wordt vaak gezegd. Of kunnen we toch iets veranderen?
Hoe lost u dergelijke conflicten op?

3 niveau's van leugens

1. Uw organisatie "liegt": bijvoorbeeld wanneer in jullie mission of value statement staat dat luisteren naar de klant op de eerste plaats staat, maar jullie verkoopsmethodologie met iedere presentatie vol ijzersterke argumenten waarom de prospect voor jullie moet kiezen het tegengestelde laat zien.

2. Liegen van verkoper naar klant en omgekeerd: we verbloemen iets of we zeggen niet wat we denken. Dit kan als volgt tot uiting komen: stem verheffen, slijmen, met overtuigende argumenten komen, de ander niet aan het woord laten, te veel het gesprek willen controleren, luidere stem gebruiken, gebruik van tactieken… Met andere woorden: de klant of de verkoper oefent druk uit.

3. Liegen naar onszelf: we zijn in zogenaamd overtuigd van ons product, maar is dat wel zo? Op een of andere manier is er een incongruentie waar te nemen. Zelfs al bent u zich daar niet van bewust. Uw glimlach is niet echt, of de klant knikt ja maar bedoelt nee. De klant kan als een spiegel dienen voor wat u niet weet of beseft. Zie hiervoor ook mijn artikelen over intuïtie die eerder op verkopersonline.nl verschenen.

Op zijn Vlaams gezegd: "Wij maken onszelf blaaskes wijs" of "We draaien ons een rad voor de ogen".
Onze gevoelens zijn in strijd met wat we denken maar we negeren het. Wat we wegstoppen, uit zich in de vorm van verborgen agenda's. De klant pikt deze signalen op en gaat tegenwerken. Dit gebeurt niet altijd bewust, eerder op intuïtief niveau.

Tips om eerlijker (bijgevolg sneller!) te kunnen verkopen

1. Leg persoonlijke agenda's bloot aan het begin van een verkoopgesprek
Daarmee hebt u nog kans dat de waarheid wordt gezegd.
"Wat maakt dat wij nu samenzitten?"
Slaat u deze stap over, dan blijft u met een tijdbom zitten onder de hele verkoopcyclus. Het wordt dan wachten… Wanneer gaat die klant nu eindelijk tekenen?
2. Biecht een zonde op
Door uw zwakheden toe te geven kan er toenadering ontstaan. Een schoonheidsvlekje (tache de beauté) maakt aantrekkelijk.
"Vroeger was ik ook een grote pusher als verkoper…"
3. Durf nee te zeggen
"Nee dat kunnen wij niet. Is dit een breekpunt voor u?"

We hoeven het uiteindelijk niet ingewikkeld te maken: gewoon een luisterende houding aannemen kan al veel oplossen. Luisteren ondermijnt het ego. Het laat de maskers vallen. U creëert een flow, een open ruimte. Ons waarheid-zoekend brein gaat dit al snel invullen. Wie weet met uw oplossing of uw dienst?

Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Gesprekstechniek, Koude Acquisitie
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,4
(32 stemmen)
Reacties

Oebele Smeding

Heerlijk om te lezen dat het "toneelstuk" tussen verkoper en inkoper nu ingehaald wordt door openheid. Ik pleit sterk voor openheid in welke relatie dan ook, omdat ook al kan iemand het niet goed verwoorden toch altijd voelt of iets wel of niet congruent is. Dit artikel bevestigd voor mij dat alles uiteindelijk draait om vertrouwen creëren.

Het geeft mij de geruststelling dat ik geen gladde verkoper hoef te zijn om succes te hebben. Hartelijk dank voor het plaatsen!!

I.R.

Liegen heeft maar één nadeel... Je moet later áltijd nadenken wat je gezegd en toegezegd hebt!

Jerry Kramer |  http://www.interflon.nl

Eerlijk handelen wint uiteindelijk.
de snelle verkoop met alle genoemde technieken overdondert de klant misschien op dat moment maar de klant herinnert zich de verkoper en zal extra op zijn hoede zijn of helemaal geen zaken meer willen doen.

en liegen heeft veel meer nadelen dan je denkt.

S.D.

Absoluut eens, ik ben van mening dat eerlijkheid wordt beloond. Het verhoogd je gunfactor.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..