Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus

De elevator pitch is een inmiddels bekend verschijnsel. Zoveel trainers, zoveel benaderingen, maar om vijf kernpunten kunt u sowieso niet heen bij deze belangrijke presentatievorm.

Elevator pitch: een korte, snelle e-cursus

Over de elevator pitch is al veel gezegd en geschreven. Jarenlange ervaring met training en presentatie heeft de essentie ervan voor mij teruggebracht tot vijf kernpunten, die ik hier nog eens voor u op een rijtje zet - de elevator pitch à la David Bloch.

Voorstellen
Los van de denkbeeldige lift waarin u staat, is het van belang u kort en krachtig voor te stellen, op een wijze die past bij het voor u gewenste imago. U krijgt immers geen tweede kans om een juiste eerste indruk te maken.

1. Weet wie u bent
Natuurlijk weet u uw naam – maar bent u in staat om deze met alle rust en duidelijkheid te zeggen? Zeg uw naam langzaam en duidelijk. Als uw naam uit 2, 3, 4 (of meer) woorden bestaat, zorg ervoor dat ze ook als zodanig hoorbaar zijn. Begin zachtjes met "Ik ben …[korte pauze] ..." en stop na het noemen van uw naam.
Bied weerstand aan de neiging om door te gaan met het woord '… en …'!
Adem uit, adem in, dan pas begint de tweede zin.

Inhoud
De volgende vier punten geven u een duidelijk kader voor de juiste formulering van een kernachtige inhoud.

2. Weet wat u doet …
Verkoopt u boormachines – of een gat in de muur?
Vermijd ook het woord 'ik' – voor de tweede keer – aan het begin van deze tweede zin.
"Mijn training, consultancy en presentaties passen naadloos bij de behoeften van …"

3. … en voor wie u het doet …
Hier is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn. U heeft vast een beeld van uw doelgroep – al is dat ruim – en het is zaak dat de luisteraar/gesprekspartner zich snel met dit beeld kan verbinden. Dat u per situatie de ander(en) inschat en dat 'opneemt' in uw vervolgzin spreekt voor zich ...
" … een ieder, laag of hoog binnen uw organisatie … die zich bewuster wil worden van …"

4. … en wat zij nodig hebben, dat u ze kunt geven
Hier is de inhoudelijke aansluiting, de combinatie van de marktbehoefte en wat u in uw 'pakket' heeft:
"… hoe hij communiceert, beïnvloedt, zich presenteert en, tenslotte, aan zijn succes werkt."
Let op dat u, wanneer uw gesprekspartner een vrouw is, het persoonlijk voornaamwoord 'zij' gebruikt.

5. Wat is uw voordeel, wat is het resultaat voor u, hoe verandert u, hoe verandert de klant
"Zelfs één sessie levert u voldoende informatie om een verschil te maken en een verschil te voelen ... en dáár ligt mijn passie, mijn talent: anderen te helpen groeien om op een hoger niveau te presteren en daarvan te genieten."
Hier is tevens uw kans om datgene waarin u uitblinkt duidelijk naar voren te brengen.

Verpakking
U kent al lang het belang van de non-verbale communicatie.
Fnuikend is bijvoorbeeld 'uh': "Ik ben … uh … Frank de Bruin."
Fnuikend is ook de handen te verstrengelen zodat functionele gebaren uitgesloten zin.
Helemaal fnuikend is een andere houding dan rechtop (zo komt u oprecht over), met uw gewicht op beide benen (dan staat u met beide benen op de grond) en recht vooruit kijkend.

Het snel afratelen van uw pitch, gebaseerd op de inhoud hierboven, maakt u moeilijk te verstaan, laat staan te volgen.

Conclusie
Hoe weinig tijd u ook heeft, met een krachtige inhoud, gepresenteerd in korte zinnen, met pauzes en diep uitademen tijdens de korte stiltes, verhoogt uw kans op succes, in de lift én elders.


David  Bloch

David Bloch

In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,2
(9 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Miranda

Goed artikel; ik moet persoonlijk nog steeds werken aan een goede elavator pitch. Het is makkelijker gezegd dan gedaan om een goede pitch te hebben en overte brengen.
Na het lezen van dit artikel zal ik me er weer eens op gaan storten.

Ja, Miranda, het vergt inzicht én oefening.
Met behulp van dit artikel kan jij BEWUSTER werken aan een voor jou ondersteunende en krachtige presentatie.

Indra Visser |  http://www.hartelink.nl

Heel waardevol artikel, David!
Ook ik had vaak moeite om kort en krachtig tot de kern te komen.
Dankzij jou is me dat bijzonder goed gelukt :-)

Nogmaals dank!

Groots, Indra - veel dank voor deze bevestiging - vanuit je eigen ervaring.
Misschien aanmoediging voor Miranda?

Prettig geschreven, to-the-point en helder. Fijn, ik kan (en zal) hier iets mee!
Dank je David voor het 'kietelen'...

Wat fijn om jou 'hier' tegen te komen, Ronald!
Ik ben blij om te lezen hoe mijn werk, mijn inzichten, ook JOU ondersteunen.
Dat motiveert me om nóg meer van zulke artikelen te schrijven.

Jeroen

Goed stuk! Hier staan ook nog een paar tips: https://soldit.nl/acquisitie/10-tips-voor-de-perfecte-pitch-bij-telefonische-acquisitie/

Dank voor deze aanvullende link, Jeroen!
Behalve een paar opmerkingen die ik plaats bij het Nederlands, biedt dit artikel een waardevol overzicht van wat er nodig is voor succesvolle telefonische acquisitie.
Ik zie dat SoldIt in Zutphen zit... en ik in Eefde...

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..