Beslis! Kies uw klant

Fors groeien als het economisch klimaat even tegenzit? Dat kan, mits u selectief durft te zijn. Breng focus aan in uw klantenbestand; juist nu.

Beslis! Kies uw klant

De wereldeconomie krabbelt heel voorzichtig op, maar wel veel langzamer dan verwacht. Vervelend? Ja, maar het betekent niet dat u verplicht bent mee te gaan in dat trage tempo.
Als u zich richt op de juiste prospects en klanten kunt u zelfs bij sterke tegenwind flink groeien.
Hoe dat kan? Simpel:
1 Van een klantenbestand is gemiddeld 30% structureel verliesgevend. Als u dit weet te verbeteren, stijgt uw winst.
2 Gemiddeld komt 80% van de omzet van 20% van de klanten. Dit sommetje is bekend. Maar kent u ook het 5/50-principe? Bij bijna alle bedrijven in Nederland levert de onderste helft van het klantenbestand (50%) slechts 5% van de omzet op. Ook hier valt dus nog veel te winnen.

Hoe gefocust bent u?
Wilt u weten wat een duidelijke klantenfocus u kan opleveren? Maak dan eens een kleine analyse van uw klantenbestand. Verdeel uw bestand in drie groepen:

A: BEHOUD     : uw middelgrote en grote klanten
B: GROEI        : uw kleine klanten die in omzet konden groeien
C: KLEIN         : kleine klanten die niet in omzet konden groeien

Kijk nu eens welk deel van uw omzet afkomstig is van uw kleine klanten. Is dit meer of minder dan 5%? Juist. Uit ervaring weet ik dat veel verkopers de helft van hun tijd besteden aan de klanten in groep C. Is dat bij u ook het geval? Dan kunt u met enkele eenvoudige maatregelen al veel winnen. Laat verkopers zich richten op de groepen A en B. Voor de klanten in groep C kunt u de bezoeken bijvoorbeeld vervangen door een internetproces. Daarmee wint u tijd die u weer kunt investeren in de groepen A en B; een dubbel effect!

Maak een omzetlijst
Ook bij nieuwe klanten is focus essentieel. Ga bewust op zoek naar bedrijven die kunnen uitgroeien tot klanten in de groepen A en B. Daarmee ontstaat een instroom van gezonde klanten en die levert winst op. Spreekt dit u aan? Dan geef ik u graag een waardevolle tip: maak een omzetlijst!
Het is heel eenvoudig. Zet al uw klanten op een rij met de omzet die ze in een bepaald jaar hebben gedaan. Sorteer ze in Excel op omzetgrootte en 'bereken' de volgende punten:
* Hoeveel omzet deden uw 5% grootste klanten in dat jaar?
* Hoeveel omzet deden uw 50% kleinste klanten in die periode?
Verdeel de lijst daarna over de groepen BEHOUD, GROEI en KLEIN. De resultaten zullen u versteld doen staan!

Een sterke focus op de juiste klanten maakt het ook in mindere tijden mogelijk om te groeien.

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Doelgroep, Focus, Sales Management
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,0
(24 stemmen)
Reacties

Paul Hassels Monning |  http://dutchmarq.nl/digital-business

Prima ABC'tje. Wat me vooral aanspreekt is dat dit artikel de mix tussen persoonlijk contact en internet aanstipt. 'Digitaal, en toch persoonlijk' is het nieuwe devies voor B2B bedrijven die niet alleen willen groeien, maar ook willen overleven.

Een tweetal kleine toevoegingen:

- de excel lijst krijgt nog meer inhoud door ook per klant oa de marge op te nemen (mocht je de smaak te pakken hebben ook de CLV/ customer lifetime value).
- Het automatiseren van klantcontact is niet alleen voor segment C waardevol maar zeker ook voor prospects in segment A en B.

Jan van Liere |  http://www.reekx.nl

Een waardevol inzicht!

Marieke | Excellent Commerciële Trainingen |  https://www.excellenttrainers.nl

Het blijkt toch wel hoe belangrijk het klantcontact is in de business-to-business sales. Logisch dat er steeds meer een afweging gemaakt moet gaan worden tussen persoonlijke aandacht en via het internet. Handig om de focus duidelijk te kunnen verdelen met de ABC groepering.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..