“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Hoe kunt u opvallen in de informatie-overload waarmee uw klanten tegenwoordig worden geconfronteerd? Gebruik de Badr Hari techniek.

“Yves Gijrath verliest Badr Hari” – verkooplessen van een journalist

"Als ik eenmaal in gesprek ben dan verkoop ik wel" is een zin die ik vaak hoor bij verkopers en ondernemers. De zin die daar op volgt is dan vaak: "Maar het is steeds lastiger om überhaupt de aandacht te trekken en interesse te wekken." Dat komt onder meer doordat half Nederland tegenwoordig (zichzelf) aan het verkopen is en de concurrentie zich bovendien meer roert om nog enigszins de targets te halen. Uw doelgroep wordt door de snellere communicatiemiddelen en mogelijkheden inmiddels aardig overspoeld met informatie. Uw e-mail wordt vaak alleen al weg geklikt om niet nog meer te hebben om over na te denken.

De Badr Hari techniek
In de onderwerp-regel van de Sprout Magazine e-mail nieuwsbrief kwam ik laatst deze teaser tegen:  "Yves Gijrath verliest Badr Hari, Ekoplaza groeit door".
Wat bleek: "Yves Gijrath en Badr Hari gaan zakelijk uit elkaar."
Hoe en waarom werd niet duidelijk, maar inmiddels zat ik al in de nieuwsbrief en las hoe Ekoplaza doorgroeit. Iets wat ik niet bijzonder interessant vond op eerste gezicht. Ik zou zeker deze (wekelijkse) nieuwsbrief niet geopend hebben als ik niet getriggerd was door de vermelding van de BN-ers 'in gevecht'.

Perfecte combinatie
Deze Sprout journalist heeft de perfecte combinatie gevonden van interesses van veel Nederlanders. Velen lezen graag over miljonairs (Quote), hun aanhang en hun uitgavenpatroon. Beide BN-ers in deze teaser staan op verschillende manieren voor zakelijk succes, risico's nemen en falen. De gemiddelde mens verkneukelt zich toch een beetje als iemand van zijn troon valt. Zeker bij een rijke bad boy als Badr Hari en de glamour boy  achter de Miljonair-Fair, Yves Gijrath. We willen er in ieder geval méér van weten als het toch niet alles goud blijkt wat er blinkt.
Mannen lezen bovendien graag over sport. En kickboksen is tegenwoordig één van de populairste sporten geworden in alle lagen van de bevolking.

Kortom: Succes – Falen – Sport – BN'er, in deze teaser van slechts vijf woorden zitten ze allemaal!

Informatie-overload zorgt voor ander leesgedrag
Een gevolg van de informatiedrukte is dat berichtkoppen steeds meer worden gescand op interesse. Als een kop of onderwerpregel niet direct de interesse wekt wordt het bericht ongelezen verwijderd. Nieuwsbericht-koppen waarin Bekende Nederlanders (ongelofelijke successen, dito missers, in het bijzonder van sporthelden) genoemd worden, worden vele malen sneller geopend en gelezen dan 'saaie' berichten. Pas daarom de schrijfstijl van uw nieuwsbrieven, e-mails en aanbiedingen aan en schrijf uw koppen, leads en onderwerpen met een meer 'journalistieke' techniek.  Ook een telefoongesprek kunt u natuurlijk eens anders beginnen dan normaal, om speciale aandacht op te wekken.

Enkele voorbeelden voor het fictieve bedrijf Groenhof & Partners:

1. "Groenhof & Partners wint van Badr Hari"
2. "Badr Hari daagt Groenhof & Partners uit"
3." Badr Hari raakt Groenhof hard"

Goed verhaal
Bij zo'n kop moet u dan natuurlijk wel een verhaal hebben. De achterliggende verhalen van deze voorbeelden zouden kunnen zijn:

Ad 1. Het aantal page-views van ons laatste artikel overtrof het aantal clicks dat het laatste nieuws van Badr Hari kreeg.
Ad 2. Het feit dat nieuws over Badr Hari steeds trending topic is, heeft ons als communicatiebureau uitgedaagd om uw boodschap ook trending topic te maken.
Ad 3. Het feit dat nieuws over Badr Hari door CEO's eerder wordt gelezen dan belangrijk economisch nieuws, raakt ons hard. Maar het geeft wel aan dat een link van uw organisatie naar een goede aansprekende kop over een BN 'er ervoor zorgt dat uw boodschap door velen gelezen wordt.


Leg in uw salespitch een link naar een 'hot' item in Nederland of wereldwijd. Zorg voor een goed verhaal en een scherpe kop. Dit zorgt voor een leuke trigger, waardoor men ook uw berichten weer gaat lezen.
Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,7
(13 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hanspeter

Je moet maar op zo een verzinsel komen.
Wij hebben geen Kapstokstory nodig, want krijgen zo al aandacht.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..