'Yves Gijrath verliest Badr Hari'
Hoe kunt u opvallen in de informatie-overload waarmee uw klanten worden geconfronteerd? Leer van de journalistiek...
In de onderwerp-regel van de Sprout Magazine e-mail nieuwsbrief voor ondernemende mensen stond deze teasende zin: ‘Yves Gijrath verliest Badr Hari, Ekoplaza groeit door.’
Wat bleek: Yves Gijrath en Badr Hari gingen zakelijk uit elkaar. Hoe en waarom werd niet duidelijk, maar inmiddels zat ik al in de nieuwsbrief en las hoe Ekoplaza doorgroeit. Iets wat ik niet bijzonder interessant vond op eerste gezicht en ik zou zeker deze (wekelijkse) nieuwsbrief niet geopend hebben als ik niet getriggerd was geraakt door de eerste 2 BN’ers ‘in gevecht’.
Miljonairs, sport en falen Beide BN ‘ers staan op verschillende manieren voor ‘zakelijk succes’, ‘risico’s nemen’ en ‘falen’. De gemiddelde mens verkneukelt zich toch een beetje als iemand van zijn troon valt. Zeker bij een rijke bad boy als Badr Hari en de in miljonairs-kringen netwerkende glamour boy Yves Gijrath. We willen er in ieder geval méér van weten als het toch niet alles goud blijkt wat er blinkt…..
Velen lezen graag over miljonairs, hun aanhang en hun uitgavenpatroon (bijvoorbeeld in de Quote). Het is de wereld van Masters of LXRY (voorheen de Miljonair Fair) van Yves Gijrath. Mannen lezen ook nog eens graag over sport en kickboksen is tegenwoordig één van de populairste sporten geworden onder alle lagen van de bevolking. Eind 2019 streden Rico Verhoeven en Badr Hari om de wereldtitel in een uitverkocht Gelredome, met 34.000 plaatsen een record aantal bezoekers bij kickboksen in Nederland (voor een wedstrijd van uiteindelijk 2,5e ronde... Hari haakte geblesseerd af).
Deze Sprout journalist heeft de perfecte combinatie gevonden van interesse van vele Nederlanders: Succes - Falen - Sport - BN’er. In deze kop van slechts 5 woorden zitten ze allemaal!.
'Als ik eenmaal in gesprek ben dan verkoop ik wel' Een zinnetje dat ik heel vaak hoor bij verkopers en ondernemers. De zin die erop volgt is dan vaak: 'Maar het is steeds lastiger om überhaupt de aandacht te trekken en interesse te wekken.' Dat komt onder meer doordat half Nederland tegenwoordig (zichzelf) aan het verkopen is en de concurrentie zich bovendien meer roert om nog enigszins de targets te halen. Ook wordt uw doelgroep aardig overspoeld met informatie door de snellere communicatiemiddelen en -mogelijkheden. Uw e-mail wordt vaak alleen al weg geklikt om niet nog meer te hebben om over na te denken. Informatie-overload zorgt voor ander leesgedrag Een gevolg van de informatiedrukte is dat berichtkoppen steeds meer worden gescand op interesse. Als een kop of onderwerpregel niet direct de interesse wekt wordt het bericht ongelezen verwijderd. Nieuwsbericht-koppen waarin Bekende Nederlanders (ongelofelijke successen, dito missers, in het bijzonder van sporthelden) genoemd worden, worden vele malen sneller geopend en gelezen dan 'saaie' berichten. Pas daarom de schrijfstijl van uw nieuwsbrieven, e-mails en aanbiedingen aan en schrijf uw koppen, leads en onderwerpen met een meer 'journalistieke' techniek. Ook een telefoongesprek kunt u natuurlijk eens anders beginnen dan normaal, om speciale aandacht op te wekken.
Enkele voorbeelden voor het fictieve bedrijf Groenhof & Partners:
- 'Groenhof & Partners wint van Badr Hari'
- 'Badr Hari daagt Groenhof & Partners uit'
- 'Badr Hari raakt Groenhof hard'
Goed verhaal Bij zo'n kop moet u dan natuurlijk wel een goed verhaal hebben. De achterliggende verhalen van deze voorbeelden zouden kunnen zijn:
Ad 1. Het aantal page-views van ons laatste artikel overtrof het aantal clicks dat het laatste nieuws van Badr Hari kreeg.
Ad 2. Het feit dat nieuws over Badr Hari steeds trending topic is, heeft ons als communicatiebureau uitgedaagd om uw boodschap ook trending topic te maken.
Ad 3. Het feit dat nieuws over Badr Hari door CEO's eerder wordt gelezen dan belangrijk economisch nieuws, raakt ons hard. Maar het geeft wel aan dat een link van uw organisatie naar een goede aansprekende kop over een BN 'er ervoor zorgt dat uw boodschap door velen gelezen wordt.
Conclusie
Leg in uw salespitch een link naar een 'hot' item in Nederland of wereldwijd. Zorg voor een goed verhaal en een scherpe kop. Dit zorgt voor een leuke trigger, waardoor men ook uw berichten weer gaat lezen.
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|