Calimero-effect bij koud bellen

Voelt u zich als verkoper wel eens te klein voor de organisatie die u belt? Dan hebt u last van wat ik het Calimero-effect noem. Enkele tips om het klagerige 'zij zijn groot en ik ben klein en dat is niet eerlijk' uit uw systeem te krijgen.

Calimero-effect bij koud bellen

Zeker wanneer u als verkoper koude acquisitie moet doen, dan zult u wel eens het gevoel hebben dat er een te groot verschil zit tussen de prospect en uzelf. Een gevoel alsof u 'niet in dezelfde competitie speelt', alsof de ander een 'paar maatjes groter' en belangrijker is dan u bent. Een gevoel van 'directeuren praten met directeuren en niet met verkopers'. Dat gevoel noem ik het 'Calimero-gevoel'. U voelt zich klein, nietig en onbelangrijk ten opzichte van de ander "en dat is NIET eerlijk", zoals Calimero vroeger zei.

Waar komt dat gevoel vandaan? Waarom voelt u zich 'kleiner' dan de ander ?
Ik denk dat het met drie dingen te maken heeft:
  • Vertrouwen in de toegevoegde waarde van de eigen producten en diensten
  • Denken dat de prospect meer weet dan uzelf
  • Gebrek aan zelfvertrouwen

Vertrouwen in de toegevoegde waarde van de eigen producten en diensten

Wanneer uzelf niet 100 % gelooft in de producten en diensten van uw organisatie, dan wordt het verkopen ervan bijzonder lastig. De spoortjes van uw twijfel uiten zich bijvoorbeeld in de verkleinwoorden die u gebruikt, in bijwoorden die twijfel uitdrukken, of in een lichte stemtrilling. Het zijn vaak dit soort kleine signalen die de prospect duidelijk maken dat u niet helemaal achter uw aanbod staat. Dat is uiteraard funest voor de geloofwaardigheid van uw verhaal. U praat alsof u Calimero bent en die ander veel beter verdient dan uw producten of diensten.

Denken dat de prospect meer weet dan uzelf
Verkopers die opereren in een marktsegment dat ze niet zo goed kennen denken nog wel eens dat de prospect veel meer weet van het onderwerp dan zijzelf. Want de prospect komt waarschijnlijk uit dat segment, werkt er al jaren, heeft een vooraanstaande positie verworven – dus die zal waarschijnlijk wel vragen gaan stellen waar u geen antwoord op heeft. Die belemmerende overtuiging zorgt ervoor dat u zich kleiner en minder belangrijk voelt dan de prospect. Verkopers die hier last van hebben gaan gesprekken vermijden of stappen erin als 'ondergeschikte'.

Gebrek aan zelfvertrouwen
Wanneer u zich als verkoper 'minderwaardig' voelt ten opzichte van bijvoorbeeld een hooggeplaatste manager of een directeur, dan ontstaat ook weer het Calimero-effect. U dient zich goed te realiseren dat de rol van verkoper een cruciale is voor elke organisatie. Wanneer u niet achter nieuwe klanten aanjaagt blijft de omzet van de organisatie niet op peil en gaat deze kapot. U speelt voor uw organisatie een belangrijke rol, net als uw prospect dat doet bij de organisatie die u belt. Toevallig zit hij of zij alleen in een andere 'rol'. Verder is het ook maar gewoon een mens die zijn werk doet, met een privéleven, misschien een partner en kinderen thuis en een auto die gewassen wordt op zaterdagmiddag.
Hij of zij is niet meer of minder dan u bent, realiseert u zich dat terdege!

Tot besluit: geld halen of geld brengen?
Naast anders naar uzelf te kijken is er nog een manier om het Calimero-effect te lijf te gaan.
Bij koude acquisitie zijn er twee manieren om tegen prospects aan te kijken:
  • Ik kom iets bij u halen; ik wil graag geld aan u verdienen door u iets te verkopen
  • Ik kom u iets brengen; door u iets te verkopen lever ik aan u toegevoegde waarde die ver uitstijgt boven de investering in mijn product of dienst

Zorg ervoor dat u zich als verkoper realiseert dat u een zak geld komt brengen bij de prospect in plaats van dat u er eentje komt halen. Dan zult u nooit meer last hebben van het Calimero-effect, want elke prospect ontvangt graag een zak geld.

Victor Bonke

Victor  Bonke
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro  & LinkedIn4Biz

Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,8
(10 stemmen)
Reacties

jan willem

er klopt helemaal niets van

mvg,


Jan Willem

Jan Willem, verklaar je reactie.

Groet,
Jeroen

Mees Ter Varia |  http://www.onterven.com

Ik ben vooral onder de indruk van het laatste deel van het artikel. Dat je in plaats van denken dat je iets komt halen er beter van kunt maken dat je iets komt brengen dat meer waard is dan de investering die de prospect moet maken om er gebruik van te maken. Dan maakt het niet uit hoe groot of klein je zelf bent, maar gaat het vooral over wat de waarde is van hetgeen je komt brengen.

Desiree

Mooi artikel. Ik moet nu mezelf 'verkopen' als werkzoekende door koud organisaties te gaan bellen voor werk. Ik zag er erg tegenop maar door dit artikel zie ik door de bomen het bos weer. Dank.

atfeJ suluaP

Wijze lessen, daarbij eigenlijk ook logisch.
Helaas kan men ook verwaand en te zelfverzekerd overkomen.
Het blijft bij de edele kunst van het communiceren, overtuigen en beinvloeden.
Vaak ben ik tegen de deur aangelopen met veel te veel zelfvertrouwen en de gedachte dat ik iets nieuws kwam presenteren.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..