Ook als het goed gaat kan het beter

Soms zijn processen zo vanzelfsprekend, dat niemand meer ziet dat het beter kan. Die passiviteit staat succes in de weg. Hoe houdt u zichzelf en uw collega´s scherp?

Ook als het goed gaat kan het beter

Hoe kan het dat het ene bedrijf een steeds hogere omzet weet te behalen, terwijl het andere ver achterblijft? Eén van de verklaringen is dat mensen in succesvolle organisaties altijd blijven kijken naar hoe het beter kan. Niet tevreden zijn, maar nadenken over hoe het anders kan. Steve Jobs is er niet voor niets groot mee geworden. Leuk hoor die nieuwste iPad, maar bij Apple zijn ze alweer bezig met een mooiere en betere versie. 

Wijze lessen uit de jungle
Om te verbeteren moet u durven veranderen, maar ook zien waar verandering de verbetering kan brengen. Dat is voor menigeen nu juist het grootste struikelblok. Zo wilde een manager verbeteringen aanbrengen in het verkoopproces, maar zijn verkopers zagen dat niet zitten. Het ging toch goed? Waarom zouden ze het dan anders doen? De manager besloot de verkopers met hun houding te confronteren.
'Kun je iets leren van een aap?', was zijn vraag.
'Nee', was het unanieme antwoord.
De manager liet ze daarop allemaal een banaan pellen. Na het gehannes met de vrucht liet hij een filmpje zien van hoe een aap dat doet.
Wat blijkt? Apen maken bananen aan de andere kant open. Dat gaat veel makkelijker!
Ik zou zeggen: probeer het eens.

De banaantheorie in de praktijk
Wat wil de banaantheorie nu zeggen? Dat processen en handelingen soms zo zijn ingeburgerd dat niemand meer ziet dat het beter kan. Initiatieven om verbeteringen door te voeren worden vaak al in de kiem gesmoord. Dat is jammer, zeker als het gaat om het sales- en marketingproces. Want er zijn veel mogelijkheden om het rendement te verbeteren.

Kortom, durf te veranderen en houd uzelf en uw collega's scherp met slimme vragen, zoals:

  • Hoe omschrijven we onze doelgroep?
  • Wat zijn de gemiddelde kosten per nieuwe klant binnen ons bedrijf?
  • Wat zijn de drie belangrijkste koopmotieven van onze klanten?
  • Hoeveel klanten hebben we eigenlijk?

Iedereen in sales en marketing zou deze vragen direct moeten kunnen beantwoorden. Zo niet dan is er nog geen reden tot zorgen. Het blijken lastige vragen. Maar de juiste antwoorden zijn wel een voorwaarde voor succes!

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Sales Management, Doelgroep, Focus
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,2
(29 stemmen)
Reacties

John den Dulk |  http://www.trigion.nl

De afgelopen twee jaar is sales toch wel wat veranderd en moet het anders. Ik merk dat het team hier moeite mee heeft, de oude manier werkt niet meer of minder. Omdenken is een prima manier om beren op de weg om te zetten naar kansen en positieve drive.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..