Ook als het goed gaat kan het beter
Soms zijn processen zo vanzelfsprekend, dat niemand meer ziet dat het beter kan. Die passiviteit staat succes in de weg. Hoe houdt u zichzelf en uw collega´s scherp?
Hoe kan het dat het ene bedrijf een steeds hogere omzet weet te behalen, terwijl het andere ver achterblijft? Eén van de verklaringen is dat mensen in succesvolle organisaties altijd blijven kijken naar hoe het beter kan. Niet tevreden zijn, maar nadenken over hoe het anders kan. Steve Jobs is er niet voor niets groot mee geworden. Leuk hoor die nieuwste iPad, maar bij Apple zijn ze alweer bezig met een mooiere en betere versie.
Wijze lessen uit de jungle Om te verbeteren moet u durven veranderen, maar ook zien waar verandering de verbetering kan brengen. Dat is voor menigeen nu juist het grootste struikelblok. Zo wilde een manager verbeteringen aanbrengen in het verkoopproces, maar zijn verkopers zagen dat niet zitten. Het ging toch goed? Waarom zouden ze het dan anders doen? De manager besloot de verkopers met hun houding te confronteren. 'Kun je iets leren van een aap?', was zijn vraag. 'Nee', was het unanieme antwoord. De manager liet ze daarop allemaal een banaan pellen. Na het gehannes met de vrucht liet hij een filmpje zien van hoe een aap dat doet. Wat blijkt? Apen maken bananen aan de andere kant open. Dat gaat veel makkelijker! Ik zou zeggen: probeer het eens.
De banaantheorie in de praktijk Wat wil de banaantheorie nu zeggen? Dat processen en handelingen soms zo zijn ingeburgerd dat niemand meer ziet dat het beter kan. Initiatieven om verbeteringen door te voeren worden vaak al in de kiem gesmoord. Dat is jammer, zeker als het gaat om het sales- en marketingproces. Want er zijn veel mogelijkheden om het rendement te verbeteren.
Kortom, durf te veranderen en houd uzelf en uw collega's scherp met slimme vragen, zoals:
- Hoe omschrijven we onze doelgroep?
- Wat zijn de gemiddelde kosten per nieuwe klant binnen ons bedrijf?
- Wat zijn de drie belangrijkste koopmotieven van onze klanten?
- Hoeveel klanten hebben we eigenlijk?
Iedereen in sales en marketing zou deze vragen direct moeten kunnen beantwoorden. Zo niet dan is er nog geen reden tot zorgen. Het blijken lastige vragen. Maar de juiste antwoorden zijn wel een voorwaarde voor succes!
André Hagelen
|
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
|
|