Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar

Verkopen is geen analytisch proces volgens een rechtlijnig traject. Een verkoop komt tot stand in fases die door elkaar lopen. Welke fases zijn dat?

Verkopen is per definitie creatief en onvoorspelbaar

Bij een effectief verkoopgesprek is er altijd een vorm van interactie met een zekere onvoorspelbaarheid en dus keuzevrijheid. Keuzevrijheid geeft commitment. De verkoper en klant sluiten dan de deal. Deze onvoorspelbaarheid aanvaarden leert ons luisteren.

Deze onvoorspelbaarheid is tegelijk ook de "pijn" die gestructureerde verkoopmethoden willen oplossen. Maar die "pijn" valt niet op te lossen. Dat gaat in tegen de menselijke natuur, die naar vrijheid streeft.

Verkopen is een doorlopend proces. 
Waar moet de verkoper dan aandacht aan besteden bij het bewaken van dit onvoorspelbare proces? We onderscheiden drie elkaar overlappende veranderingsfases.

Fase 1: Challenge de status quo

Veel manieren van werken blijven jarenlang bestaan. Ze volstaan, dus waarom zouden we erover nadenken. Als  verkoper onderzoekt u samen met de klant diens geschiedenis. Hebben we het altijd op deze manier gedaan?
 Hoe is deze manier van werken of situatie eigenlijk ontstaan?
 Moeten we het echt op deze manier blijven doen? Hoe verloopt het nu?

Stel de huidige gang van zaken ter discussie. Gebruik vragen die de klant aanzetten tot nadenken en tot het inzicht leiden dat er een 'probleem' is. Zolang er in de perceptie van de klant geen 'probleem' is, wordt er ook niet over nagedacht

Fase 2: Creëer een wisselwerking
Oefening: Denk aan alle prospects waarvan u bij het verlaten van hun pand al wist dat er iets uit zou gaan komen. Hoe wist u zo zeker dat deze prospects uiteindelijk klant zouden worden? Wat waren de signalen?

Waarschijnlijk nam de klant op enig moment de leiding over en moest u loslaten. De klant begon bijvoorbeeld ook vragen te stellen en het initiatief te nemen. Om deze signalen op te pikken is het belangrijk dat u in het verkoopproces zowel verbaal als non-verbaal het evenwicht bewaakt:

  • verbaal: Zorg ervoor dat de klant ook vragen stelt en luistert.
  • non-verbaal: Luister en geef aandacht. Geef de klant Tijd en Ruimte. De klant moet kunnen stilstaan. In dit moment van stilstaan kan de verandering ontstaan: dit is de essentie van changemanagement en verkopen!

Fase 3: Creëer een visie – formuleer samen een verbetering
Verkopers die toeters en bellen verkopen slaan fase 1 en fase 2 over en negeren deze derde fase. Ze zijn te gefocust op zichzelf. Hierdoor zal de verandering bij de klant niet tot stand komen. Er is te veel push en er wordt geen tijd of ruimte gelaten. De klant blokkeert, stelt uit en belt niet meer terug. De verkoper verliest de controle. Doorgaans houden klanten niet van grote veranderingen. Men wil in de eerste plaats stabiliteit en geleidelijke, controleerbare verbeteringen.

Fase 3 volgt vanzelf als u fase 1 en fase 2 toelaat. Wanneer u zich focust op het proces komt uw expertise vanzelf aan bod. Uw klant vraagt spontaan: 'Kunt u mij wat meer vertellen over hoe jullie te werk gaan?' of 'Wij zitten in deze situatie…. Als wij uw oplossing zouden gebruiken … is het voor ons van belang dat….?'

Evolueer
Verkopen is een creatief proces. Het gaat in tegen traditie, tegen gevestigde waarden. Negeer het verleden van de klant dus niet. Er is een reden voor de huidige situatie. We evolueren tijdens het gesprek van een situatie van "het is zo" naar "het zou zo kunnen zijn". We zijn met de klant in dialoog. Dit is de 'magie' van de verkoop. Ze is niet in cijfers en tabellen te bevatten.


Rene Knecht

Rene  Knecht
Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. Zo heb ik doeltreffende systemen ontworpen voor koude acquisitie – prospectie op een natuurlijke manier. Deze aanpak is zeer geschikt voor dienstenverkopers, technici, consultants en ondernemers die hun diensten, expertise en zichzelf moeten verkopen.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,9
(29 stemmen)
Reacties

Uitstekend artikel!

Ik wou heel kort een praktijk ervaring delen.

Zojuist heb ik een email beantwoord van een klant, waarvan hieronder verslag. (Namen en het type product zijn om privacy redenen gewijzigd)

Het ging om een grote order, en de klant wou perse een hoge korting. De aanvraag was via Marktplaats en dit is de 3e email.

Na het sturen van deze mail, voelde ik me sterker, en weet ik dat ik mezelf als bedrijf serieus neem.

Email:

Beste X,

Ik vraag altijd om een openingsbod om te peilen hoe serieus de klant is.

De normale prijs zou zijn (bedrag met 4 nullen)

U vraagt een korting, hoger dan 10%, en dat doen wij nooit.


Ik weet dat dit een veelgevraagde X is, en het is een kwestie van vraag en aanbod.

Ik gun u deze X van harte, maar als ik weet dat ik er de normale prijs voor krijg, doe ik mezelf (en medewerkers) tekort.


De marktprijzen waar u over spreekt, kan ik niets mee. Er zullen op internet altijd stunters zijn, die voor winstmarges van 10% de boel van de hand doen.

Wij strooien niet met korting, maar leveren al 40 jaar kwaliteit, service en garantie waar u wat aan heeft.

Ik kan u helpen aan een goed product, tegen een goede prijs.

Als u een goedkope X zoekt, zijn er op marktplaats genoeg alternatieven.

Ik hoop u hiermee antwoord te hebben gegeven op uw vraag, en hanteer de normale prijs van X.


Zonder levertijd, direct geleverd en 3 jaar onvoorwaardelijke garantie.

******************************

Het voel goed jezelf serieus te nemen. Het beschermt je eigenwaarde, tenminste zo ervaar ik dat.

Arno voor de Poorte |  http://www.advado.nl

Met dit artikel heeft de auteur veel gezegd en gezwegen.

Dat is zo'n beetje de essentie van verkopen: timing. Weet wanneer je je mond opentrekt en evenzeer wanneer je hem dichthoudt.

Benjamin

Dag meneer Zandbergen,

Leuke bijdrage, maar behalve dat u hiermee uw zelfvertrouwen heeft versterkt, ben ik wel benieuwd of u de deal hebt kunnen sluiten.

groet,

Benjamin

daniel zandbergen |  http://www.historiemeubelen.nl

Beste Benjamin,

Ja, de deal is gesloten.

Toen ik als verkoper begon, was ik er stellig van overtuigd dat smijten met cadeautjes en kortingen de manier was om meer om te zetten.

Maar dit lijkt niet altijd zo te zijn.

Het blijkt dat klanten best bereid zijn om geld uit te geven, mist daar een eerlijk product en goed, duidelijk verhaal tegenover staat.

De tip die mij als verkoper het meeste omzet heeft opgeleverd is overigens, luisteren naar de klant, veel vragen stellen, samenvatten en doorvragen bij bezwaren.

Ik zeg vaak tegen mezelf: 'hou je grote waffel en luister'

Klanten zijn enorm gevleid indien je hun verhaal op een persoonlijke manier kunt na-vertellen.

Wat een heerlijk beroep is het toch !

Errol van Engelen |  http://xeeme.com/errolstevevanengelen

Exacte voorpelbaarheid is niet mogelijk, wel denk ik dat voor geplande deals die niet doorgaan, een plan B moet zijn. Hierdoor kunnen bedrijven hun voorspelheid verbeteren.

Veel hangt af van menselijke interactie, elkaar aardig vinden en de bekende gunningsfactor. Zijn deze factoren positief, dan kan je waarschijnlijk je targets overtreffen. In het andere geval wordt het een moeizame exxercitie.

Veel succes iedereen!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..