Reacties
Uitstekend artikel!
Ik wou heel kort een praktijk ervaring delen.
Zojuist heb ik een email beantwoord van een klant, waarvan hieronder verslag. (Namen en het type product zijn om privacy redenen gewijzigd)
Het ging om een grote order, en de klant wou perse een hoge korting. De aanvraag was via Marktplaats en dit is de 3e email.
Na het sturen van deze mail, voelde ik me sterker, en weet ik dat ik mezelf als bedrijf serieus neem.
Email:
Beste X,
Ik vraag altijd om een openingsbod om te peilen hoe serieus de klant is.
De normale prijs zou zijn (bedrag met 4 nullen)
U vraagt een korting, hoger dan 10%, en dat doen wij nooit.
Ik weet dat dit een veelgevraagde X is, en het is een kwestie van vraag en aanbod.
Ik gun u deze X van harte, maar als ik weet dat ik er de normale prijs voor krijg, doe ik mezelf (en medewerkers) tekort.
De marktprijzen waar u over spreekt, kan ik niets mee. Er zullen op internet altijd stunters zijn, die voor winstmarges van 10% de boel van de hand doen.
Wij strooien niet met korting, maar leveren al 40 jaar kwaliteit, service en garantie waar u wat aan heeft.
Ik kan u helpen aan een goed product, tegen een goede prijs.
Als u een goedkope X zoekt, zijn er op marktplaats genoeg alternatieven.
Ik hoop u hiermee antwoord te hebben gegeven op uw vraag, en hanteer de normale prijs van X.
Zonder levertijd, direct geleverd en 3 jaar onvoorwaardelijke garantie.
******************************
Het voel goed jezelf serieus te nemen. Het beschermt je eigenwaarde, tenminste zo ervaar ik dat.
Met dit artikel heeft de auteur veel gezegd en gezwegen.
Dat is zo'n beetje de essentie van verkopen: timing. Weet wanneer je je mond opentrekt en evenzeer wanneer je hem dichthoudt.
Benjamin
Dag meneer Zandbergen,
Leuke bijdrage, maar behalve dat u hiermee uw zelfvertrouwen heeft versterkt, ben ik wel benieuwd of u de deal hebt kunnen sluiten.
groet,
Benjamin
Beste Benjamin,
Ja, de deal is gesloten.
Toen ik als verkoper begon, was ik er stellig van overtuigd dat smijten met cadeautjes en kortingen de manier was om meer om te zetten.
Maar dit lijkt niet altijd zo te zijn.
Het blijkt dat klanten best bereid zijn om geld uit te geven, mist daar een eerlijk product en goed, duidelijk verhaal tegenover staat.
De tip die mij als verkoper het meeste omzet heeft opgeleverd is overigens, luisteren naar de klant, veel vragen stellen, samenvatten en doorvragen bij bezwaren.
Ik zeg vaak tegen mezelf: 'hou je grote waffel en luister'
Klanten zijn enorm gevleid indien je hun verhaal op een persoonlijke manier kunt na-vertellen.
Wat een heerlijk beroep is het toch !
Exacte voorpelbaarheid is niet mogelijk, wel denk ik dat voor geplande deals die niet doorgaan, een plan B moet zijn. Hierdoor kunnen bedrijven hun voorspelheid verbeteren.
Veel hangt af van menselijke interactie, elkaar aardig vinden en de bekende gunningsfactor. Zijn deze factoren positief, dan kan je waarschijnlijk je targets overtreffen. In het andere geval wordt het een moeizame exxercitie.
Veel succes iedereen!
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|