De kracht van een ansichtkaart

Kleine moeite, groot plezier –  kent u hem nog? Hoe de handgeschreven kaart juist nu in dit digitale tijdperk een belangrijke rol kan spelen bij relatiebeheer.

De kracht van een ansichtkaart

Mails, tweets, nieuwsbrieven, websites, ze vliegen dagelijks achter elkaar over onze beeldschermen. Die snelheid zorgt ervoor dat we vaak aangenaam verrast zijn als iemand juist duidelijk de tijd voor ons heeft genomen. Zo'n persoonlijke benadering is dan ook een uitstekende manier om aan relatiebeheer te doen. Duurzame relaties zijn gebaat bij oprechte aandacht. Voor de verandering eens een kaart sturen, zo een waar u met pen op de achterkant zelf iets heeft geschreven, kan in dit opzicht wonderen doen.

Voorraad
Eens in de zoveel tijd loop ik een kantoorboekhandel binnen om een voorraadje kaarten in te slaan. Kaarten met een enkel woord of korte tekst erop; kaarten met een grappige afbeelding of een speciale vorm; uiteraard altijd wat felicitatie kaarten; een enkele 3D- of anderszins opvallende kaart. De stapel ligt altijd binnen handbereik en wekelijks gaat er wel een aantal de deur uit.

Goede momenten
Er zijn allerlei momenten waarop u een kaartje kunt sturen naar uw klanten of andere zakenrelaties:

  • Afgeronde opdracht
    Stuur eens een bedankje voor de fijne samenwerking, omdat u samen iets moois hebt bereikt, om te feliciteren met behaalde resultaten, of om succes te wensen.

  • Tussen de werkzaamheden door
    Sommige trajecten duren een aantal maanden en dan is het attent om een klant tussentijds iets aardigs te wensen of juist een grappige kaart te sturen – een glimlach doet wonderen.

  • Een doorverwijzing
    Netwerken is helpen! U verwijst mensen door en mensen worden doorverwezen naar u. Een aanbeveling is op zich al reden genoeg voor een kaartje. Komt er een nieuwe samenwerking uit de aanbeveling voort, dan is het zeker de moeite waard om op een persoonlijke manier uw waardering te laten blijken.

  • Goed contact
    Als u iemand op een netwerkbijeenkomst hebt ontmoet, een goed gesprek hebt gehad met een potentiële leverancier, of bijvoorbeeld ergens iets bijzonders heeft gelezen over een klant – wat extra aandacht kan helpen bij het onderhouden of verstevigen van de relatie. Zomaar een kaartje sturen is een onderscheidende aanpak, die zeker gewaardeerd zal worden.

  • Speciale gelegenheden
    Een inkopper: als u de verjaardag, trouwdag, jubileum of een andere, voor uw relatie feestelijke datum kent, dan is een kaartje altijd goed.

De welbekende slogan 'kleine moeite, groot plezier' gaat nu meer dan eens op voor het versturen van een kaartje. Uiteindelijk draait het toch om de persoonlijke aandacht.
Danielle de Jonge

Danielle de Jonge

Daniëlle de Jonge helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, met als doel: klanten vinden èn behouden. Zij is expert op het gebied van acquisitie en helpt bedrijven om persoonlijke en schriftelijke communicatie onderscheidend in te zetten.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,2
(5 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Dag Danielle,

De kracht zit in de eenvoud. Mooi artikel waarin je aangeeft met een hele kleine investering in geld, tijd en aandacht, het gevoel van zakenpartners en klanten kunt raken in positieve zin.
Goed idee en dank je wel.
Hans

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..