Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren

U communiceert en presenteert uzelf de hele tijd. Hoe effectief u dat doet, hangt af van hoe bewust u ermee bezig bent. Twee krachtige doch eenvoudige sleutels om uw kwaliteit te verhogen.

Verbinding en relevantie: twee gouden sleutels tot effectief presenteren

Of u een groep toespreekt, of u een e-mail schrijft of met een relatie belt … u communiceert én presenteert.
Er zijn twee concepten die u overal kunt toepassen om uw communicatie op een hoger peil te brengen. En ze zijn wel zo eenvoudig en kernachtig dat ze potentiële uitdagingen zijn om consequent toe te passen!

De eerste gouden sleutel is VERBINDING

Allereerst is 'verbinding met uzelf' essentieel. U weet zelf hoe vervelend het is om een gesprek te voeren met iemand die 'uit z'n nek' spreekt; dus draai het om en zorg ervoor dat ú dat bij anderen vermijdt!

Voorbeeld: Alicia is directeur van een landelijke overkoepelende organisatie van vrijwilligers die haar 15-jarige jubileum viert in de Jaarbeurs in Utrecht. Zo'n 250 deelnemers betalen een bijdrage om aanwezig te zijn voor deze dag. Het programma zou beginnen om 10.00 uur, maar Alicia opent deze dag pas om 10.10 ... met een presentatie die ze hardop voorleest van papier vanachter een smalle lessenaar waarop ze leunt en waarachter ze drentelt. De stemming is aanvankelijk positief en verwachtingsvol, maar het dalen van energie en aandacht is even snel te merken als wanneer een steen in het water valt.
Wat ontbreekt? VERBINDING.

Alicia spreekt met behulp van een tekst die maar deels actueel is. En ze maakt vooral géén verbinding met de deelnemers. Ja, ze gebruikt af en toe het woord 'u' (geen 'jullie') maar op dat moment ontbreekt het oogcontact.
Ook ontbreekt bij Alicia de verbinding met zich zelf. Haar verhaal is hoofd, géén hart. Er ontbreekt gevoel, er ontbreekt emotie. Het is een cognitief verhaal, logisch, rationeel en in correcte volzinnen, helder en uitgemeten uitgesproken. Maar de emotie ontbreekt. En dat merken de deelnemers. Ze worden onrustig en de lichaamstaal spreekt boekdelen over het gebrek aan werkelijk contact. Alleen Alicia lijkt het niet te merken ...

Verbinding begint bij het letterlijk en figuurlijk zien van de luisteraars. Iedereen wil gezien worden. Dat betekent oogcontact, en een spreker die daar geen tijd en ruimte voor maakt, begaat een grove fout.
Hoe meer u als spreker de luisteraars betrekt, des te hoger hun betrokkenheid.

De tweede gouden sleutel is RELEVANTIE
Iedere luisteraar wil weten waarom hij bepaalde dingen hoort (van de spreker) of ziet (op het scherm). De spreker die dit punt negeert, verliest de aandacht terwijl de luisteraar probeert het nut ervan te begrijpen ... totdat hij het proberen zelfs opgeeft.

Voorbeeld: Jan heeft een virusscanner op zijn Windows-computer. Een gratis versie wel te verstaan. Deze scanner beschermt hem voor binnenkomende malafide berichten.
Waar Jan geen aandacht aan besteedt, is het feit dat dit hulpprogramma een bericht onderaan alle uitgaande berichten plakt – een reclameboodschap die zichtbaar wordt bij het klikken op de beantwoord-knop ... maar is alles behalve relevant voor de ontvanger van een reactie.

Voorbeeld: Ton is een bekende trainer die een presentatie houdt tijdens een verkoopcongres. Gedurende de eerste 10-15 minuten laat hij een aantal tekeningen zien en stelt wat vragen. Wat echter ontbreekt, is de duidelijke relevantie ervan binnen het kader van zijn verhaal. Hij verzuimt om te vertellen waaróm hij deze plaatjes toont ... en daardoor aandacht verliest.

Voorbeeld: voor de meeste gebruikers van een mobiele telefoon geldt dat zo'n 80 procent van alle telefoontjes die ze ontvangen, van bekenden komt. Dan horen ze in het digitale adresboekje te staan, toch? Hoe komt het dan dat zo velen een gesprek aanvangen met woorden zoals Ja, met Jan? O, ben jij het, David! Wat leuk ... in plaats van eerst te kijken op het schermpje om te kunnen beginnen met David, wat leuk! Wat kan ik voor jou doen vandaag? of, als het anoniem blijft: Goedemorgen ... met ... Jan ... van ... Wijk. (Met de nodige heel korte pauzes.)

Tot slot
De lijst van voorbeelden is eindeloos. U kunt ze zelf bedenken uit eigen ervaring!
Maar de gouden sleutels voor succesvol communiceren zijn beperkt tot twee: zorg voor verbinding en houd het relevant!
 

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Presenteren
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,1
(16 stemmen)
Reacties

Historie Meublen Emmen |  http://www.historiemeubelen-webshop.nl

Een van de beste adviezen bij welke vrom van presentatie ook, die ik ooit kreeg was het 'out-of-sinc-selling'

Wij zouden zeggen: niet op 1 lijn zitten met de klant / het publiek.

Het niet maken van echt contact schijnt de grootste reden te zijn van een onsuccesvol verkoopgesprek of presentatie in het algemeen.

Dank aan de Meubelen voor deze bevestigende opmerking vanuit Emmen!

karolien meersman

Kort en krachtig! Bedankt

Wat fijn, karolien (ja, dus geen 'Karolien'!) dat je dit artikel hebt weten te vinden.
Ik hoop van harte dat je de lering kunt toepassen.

Filip Boyen  |  http://Www.filipboyen.be

David,
Zeeerrr herkenbaar. Puik in woord gebracht door jou .
Velen maken de fout om tegen hun publiek te praten in plaats van met hun publiek te praten.
Groet Filip

Dank je, Flip, voor je enthousiaste reactie, tevens bevestiging!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..