Dien uzelf pijnprikkels toe

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Bij verkopen is zelfsturing en zelfmotivatie van groot belang. Bij het 'eigen doelen halen' is men veel meer gemotiveerd dan bij opgelegde doelen. Hoe gebruikt u dit in uw voordeel?

Dien uzelf pijnprikkels toe

Zelfdiscipline en persoonlijk leiderschap zijn onderscheidende eigenschappen bij het kunnen leveren van betere prestaties.
Wees daarom kritisch op uzelf en dien uzelf pijnprikkels toe.  

Blesseer uzelf
Een (lichte) blessure oplopen als u actief aan het sporten bent, heeft een aantal bijzondere voordelen. Wat gebeurt er met u als u uw enkel blesseert tijdens een sportief gevecht?
  • dagenlange fysieke herinnering aan sportiviteit
  • aandacht van uw omgeving (Wat heb jij nu dat je met je been hinkt?)   
  • efficiënter gebruik van uw energie (u denkt 3x na voordat je de trap oploopt…)

Maar wat er eigenlijk gebeurt, is dat u afwijkt van uw reguliere (loop)patroon. Als ik het druk hebt, wil ik nog wel eens heen en weer vliegen in de chaos van dingen die ik nog moet doen. Met een geblesseerde enkel kun je dat eenvoudig weg niet meer, maar toch moet je doen wat je beloofd hebt. Je moet dus efficiënter met je tijd omgaan.

Een risico nemen namens de baas?
Het betekent veelal ook dat u een risico neemt in het sporten. Een risico in het duel om uw kans te vergroten om te winnen. Een risico nemen in uw werk, betekent dat u uw kans vergroot om méér of juist minder dan gemiddeld te scoren.

Wilt u succesvol verkopen, dan is het nemen van risico's onverbeterlijk.

Toen ik een vroegere baas van mij me eens vroeg of ik een risico mocht nemen, sprak hij de onvergetelijke woorden: Dat is goed, als ik het maar niet weet. Ofwel; als het lukt prima, maar als je faalt ben jij zelf verantwoordelijk voor de gevolgen. Een risico nemen, terwijl uw baas voor de gevolgen opdraait wil iedereen wel. Dat is namelijk geen risico nemen. Het is wél een risico als u de haas bent bij mislukking. U kunt uw baan verliezen. U kunt persoonlijk geld verliezen. Pas als dát op het spel staat, durft u risico te nemen en hebt u kans op echt flinke successen.

Welke fouten heeft u gemaakt deze week?
Bij General Electric gaat er een befaamde uitspraak van een manager rond. Hij spreekt zijn mensen aan met de vraag: Welke fouten heb je gemaakt deze week?. Op het antwoord Geen, vervolgt hij dan: Dan doe je dus je werk niet goed, want zonder risico's (en dus fouten) blijven we nooit nummer 1. Winnen, voorsprong houden, een grote deal afsluiten betekent dat je iets moet doen dat afwijkt van 'gemiddeld'. Doe iets dat u nog nooit gedaan hebt. Neem risico's. En als u een blessure oploopt, dan is dat een fantastische stap in het leren om beter te verkopen. Het verschil tussen topverkopers en de rest, is dat de eerste veel meer fouten heeft gemaakt en daar veel van heeft geleerd.

Succesvol verkopen leert u niet door veel te lezen, maar veelal door veel te doen. Juist de dingen die anderen niet snel doen.

Dien 'pijnprikkels' toe
Uw mentale gesteldheid (brein) heeft prikkels (een noodzaak) nodig om superactief/creatief te worden. 'Groeien' betekent het jezelf creatief toedienen van pijnprikkels. Ik durf zelfs te beweren dat sportieve mensen (i.h.a.) succesvoller zijn dan de niet sportieven. Fysieke competitie is een stimulans voor de competitie in uw werk. Een heftige squashwedstrijd kan een prima voorbereiding zijn op een belangrijk gesprek met de klant/prospect. Beter dan het vooraf verzinnen van allerlei tegenargumenten op zijn kritische vragen. Als u fit en energiek bent en vol energie zit dan zit u sneller in flow. Er vindt ook een chemisch proces plaats in uw hersenen.
Serotonine en dopamine worden gecreëerd in uw hersenen, waardoor u zelfverzekerder bent en vele malen creatiever wordt. De oplossingen komen op tijdens het gesprek, omdat u niet in stress zit na te denken welk antwoord u had bedacht op de tegenreacties.

Tip 1
Bedenk 20 acties die niet 'mainstream' zijn en/of waar een risico aan vast zit. Kies er 2 uit die u gewoon gaat proberen. Voorwaarde is dat ze (u) pijn doen, of dat er een behoorlijk risico aan vast zit.

Tip 2
Neem het besluit dat u vanaf vandaag persoonlijke verantwoordelijkheid neemt voor uw verkopen. Dat betekent minder salaris bij falen, maar een extra bonus bij succes. Stel dit voor aan uw baas ... of aan uzelf!

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(21 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Ik ben hier volledig mee eens.
In de sales dien je continue uitdagingen op te zoeken en risico's te lopen. Heb je je doel niet behaald, dan doe je het nog een keer maar dan anders. Heb je je doel behaald, dan heb je weer een overwinning en meer zelfvertrouwen voor de volgende uitdaging.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..