Gebarentaal verklaard

Tips & Advies Verkoop
Uit Tips & Advies Verkoop

Oefent u zich eens in het verstaan van de gebarentaal van uw klanten. Het helpt u de stemmingen en gedachten van uw onderhandelingspartners goed in te schatten. Dat is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Gebarentaal verklaard

We bekijken een aantal hand- en armgebaren waaruit in de regel veel af te leiden valt.

Zelfverzekerd overkomen
De klant heeft zijn handen ineengevlochten achter zijn hoofd: hij is zelfverzekerd en geconcentreerd. Als de onderarmen recht vooruit steken en de handen geopend zijn, is de klant trots op zijn eigen prestatie en op zijn eigen resultaten.

Tip. Laat de klant vertellen over zijn eigen prestaties, stel de nodige open vragen en zoek naar een aanknopingspunt, een bruggetje voor uw verkoopverhaal. Bijv.: Dat is mooi dat u dat zegt …, kostenbesparingen passen perfect bij onze dienst/ons product/ons voorstel. Wees vervolgens stil. Als de klant vraagt: Hoezo? of: Welk voorstel?, dan pakt u het verhaal weer op en geeft hem antwoord. Als hij doorgaat met zijn eigen verhaal, luister dan verder en zoek naar een nieuw bruggetje. Dan probeert u het nog eens: Inderdaad … daar heeft u gelijk in. Daarom hebben wij …

Onzeker overkomen
Zijn de handen van de klant gevouwen en beweeglijk? Dan is dat een signaal voor onzekerheid en twijfelen.

Tip. Zeg gewoon: Ik zie dat u nog twijfelt. Zie ik dat goed? Of: Ik heb het gevoel dat u nog twijfelt, klopt dat? Vraag dan naar zijn twijfels en help zogenaamde bezwaren uit de wereld. Let op. Als uw klant met zijn wijsvinger langs zijn neus wrijft, dan is hij in twijfel en zelfs afwijzend. Als zijn armen gekruist zijn, is hij besluiteloos en/of dichtgeklapt. Ga hiermee om alsof de klant twijfelt en achterhaal zo zijn bezwaar.

En verder nog?
Als de klant een wijsvinger naar zijn lippen brengt, wenst hij u te onderbreken. Laat hem zo snel mogelijk reageren. En al helemaal als hij met gespreide armen de zijkanten van de tafel vasthoudt, want dan is hij ongeduldig. Het kan namelijk zijn dat hij een koopsignaal geeft, een bezwaar heeft of een vraag wil stellen. In alle drie de situaties is het belangrijk om daar zo snel mogelijk op in te gaan.

Tip
Veel hand- en armgebaren zijn signalen van zelfverzekerdheid of juist van onzekerheid. Let op deze signalen bij uw klant en speel erop in.
Tips & Advies Verkoop

Tips & Advies Verkoop

Dit artikel komt uit een adviesbrief van uitgeverij Indicator.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,3
(17 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..